yang semasa

Isnin, Disember 21, 2009

YANG POPULAR & TERPOPULAR

Sudah lama tak mengesahkan perihal kawan kita yang seorang nin. Pun demikian, tak diceritakan pun dia tetap menjadi orang popular dan terpopular (ter – sama ada ‘paling popular’ atau ‘tersalah popular’ – lu fikirlah sendiri).

Jadi pada kesempatan yang amat terbatas ini, saya mengambil kesempatan untuk menceritakan sedikit perihal sahabat yang kita sayangi ini. Cerita ini bukan ada apa-apa, tak adapun. Cuma sekadar nak mengaitkan dengan bagaimana popular dan bertuahnya dia berbanding dengan manusia lain yang kurang popular dan kurang bertuah.

(Dah yang kamu tu JAM menceritakan perihal dia tu, kamu dengki dengan dia ke kerana dia popular? He he he… taklah sampai gitu, cuma ini juga sebagai satu bentuk penghormatan atau penghargaan kepada beliau untuk mempopularkan lagi beliau yang telah tersedia popularnya itu. Alaaa.. tak kan nak beri penghormatan pun tak boleh kot).

Arakian, orang yang ingin diceritakan ini, tidak lain dan tidak bukan ialah seorang yang bertitle (Dr). Ada ler terserempak dengan sipopular nin masa malam Anugerah Kawat seminggu dua dulu, tapi kerana kita bukan orang popular dan dia orang popular, maka dia ‘buat deq’ jeee sambil mengepul-ngepulkan asap rokok (paip?) yang sedang disedutnya (mungkin asapnya berkepul-kepul dan berbau sama seperti cerita hisap rokok/paip dalam tandas di station Petronas itu hari kot? Entah, no comment!!!).

Dek kerana popularnya dia nin, sampai di tempat makan pun ada orang yang kenal dan menegurnya ‘dengan ramah’. Ceritanya beginilah kira-kiranya :

Kalau tak silap pendengaran daripada cerita orang yang menyaksikan dan mendengarnya, insiden ini berlaku dalam bulan ramadan tahun ini (2009). Waktunya malam (bulan puasa kena makan terang-terangan pada waktu malam jelah). Tempatnya ‘kedai ikan singgang’ yang ‘popular’ dalam kalangan orang Pantai Timur di Kuala Lumpur (maaf, jalan apa namanya di situ terlupa, tetapi jalan off Jalan Tunku Abdul Rahman / Chow Kit tu).

Sipopular ini bersama keluarga dan dua orang kanan beliau sedang makan di kedai ikan singgang tu dengan seronok dan berselera bakali. Apa tidaknya, makan di bulan ramadan setelah seharian menahan lapar dan dahaga katakan…(p/s: orang kanan sipopular tu bukan ghurka, bukan balaci, bukan orang suruhan, bukan, bukan, bukan…..sebab mereka nin berpangkat tinggi jugalah dalam UMNO Bahagian – seorang daripadanya sekarang berjawatan pegawai dan seorang lagi juga pernah memegang jawatan pegawai tu, sekarang masih AJK Bahagian).

Sedang asyik sipopular, keluarga dan orang kuatnya menjamu selera, datang dua orang pemuda yang juga hendak makan di kedai yang sama. Dua pemuda ini memilih meja yang tidak jauh daripada sipopular sekeluarga ini. Kebetulan juga, meja-meja lain sudah banyak dipenuhi orang lain yang turut datang menjamu selera ikan singgang sama seperti kegemaran sipopular itu.

Nak dijadikan cerita dan kerana seperti yang dikatakan sidia nin memang popular, salah seorang daripada pemuda yang baru sampai dan baru saja duduk berdekatan dengan kumpulan sipopular ini, tiba-tiba bangun dan menuding jari kepada sipopular. Dan dengan suara yang agak kuat (maksudnya boleh didengari oleh banyak orang di sekeliling dalam kedai tulah kiranya), pemuda itu berkata :

“Ninlah muka bahang (makan) rasuah…”

Masya-Allah, pemuda tu pun satu hal juga. Orang sedang makan dan depan rezeki pula tu, tak payahlah memuji-muji kepopularitian orang begitu, tunggulah sehingga orang tu habis makan ke, masa nak bayar ke… untung-untung dapat makan free, maklumlah dah memuji dan dah kembang punggungnya, tak kan sekadar sepuluh dua puluh ringgit tu tak boleh nak belanja kot…

Jadilah seperti sipopular tu, terus dengan muka keselambaannya, terdiam tak terkata. Orang kanan yang ada bersama sipopular tu pun bagus juga. Tak juga terkata apa-apa, hanya berkedip-kedip matanya menyaksikan sipopular dan pemuda itu bergilir-gilir, macam cicak tertelan kapur aje…

Entahlah, insiden ini boleh dimasukkan dalam kategori apa - popular atau terpopular. Terpopular tu pula, sama ada paling atau tersalah popular, wallahuaklam

Related Posts with Thumbnails