yang semasa

Khamis, Oktober 01, 2009

YANG TAK KESIHANKAN MB

Dua Pemimpin Pemuda Umno Diberkas Terlibat Dadah

Itu tajuk berita dua hari lalu. Dengan rasa penuh kesedaran dan bertanggungjawab, marilah kita sama-sama andaikan bahawa cerita ini cerita rekaan (???). Cerita ini semata-mata untuk memburukkan nama baik dan nama harum MB Mat Said (???). Jadi, jangan percaya dengan cerita ini. Sebabnya, mana ada surat khabar lain yang pakai cerita ini… hanya agensi Berita Nasional (Bernama) saja yang berani. Betul-betul Bernama nin nak kena. Nasib baik Bernama tu bukan bakul, kalau bakul rasanya sudah kena sepak terajang dah… Kesihan kepada MB Mat Said.

Walaupun kita diminta buat andaian atau dalam bahasa halusnya dilarang sama sekali mempercayai cerita ini, tapi dek kerana beritanya sudah diterbitkan untuk tatapan umum - orang kampung pun semua dah tahu, nak tak nak, kenalah juga tambah-tambah cerita, biar cerita tu menjadi semakin sensasi dan sedap didengar.

Wooiiittt… Yang diberkas kes dadah itu sebenarnya dua ‘pemuda harapan bangsa’, terdiri daripada pemegang jawatan semasa dalam Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Kemaman (ulang : Bahagian Kemaman, ulang : Bahagian Kemaman, ulang : Bahagian Kemaman). Orang Terengganu sebut Kemamang…. Kemamang…. Kemamang….

Kepada pembaca sama ada yang sudah tahu apa lagi yang hanya tahu sikit-sikit, sukacita dimaklumkan bahawa Bahagian Kemaman merupakan salah satu daripada 8 bahagian UMNO yang ada di Terengganu. Bahagian ini memang hebat. Ahli Parlimen Kemaman seorang Menteri penuh. Ada 4 DUN dalam Parlimen Kemaman iaitu DUN Kijal, DUN Cukai, DUN Kemasik dan DUN Air Putih. Ketua UMNO Bahagiannya bukan calang-calang orang. Sekarang bergelar Yang Amat Berhormat Menteri Besar, merupakan ADUN Kijal. ADUN Cukai pula merupakan seorang Exco Kerajaan Negeri sejak 2004.

Seorang lagi yang hampir-hampir nak jadi Exco tapi sempat tersungkur kerana RM5 ribu adalah ADUN Kemasik juga dalam parlimen Kemaman (sedihnya kes ADUN Kemasik ini, hari raya pun ‘diadakan’ rumah tertutup). Satu lagi DUN dalam parlimen ini ialah DUN Air Putih, pada mana ADUNnya adalah anakanda kepada mantan Menteri Besar Terengganu selama 25 tahun. Manakala mantan ADUN Air Putih penggal 2004-2008 lalu sekarang ini adalah Setiausaha Politik kepada Menteri Besar Terengganu.

Banyak lagi kehebatan yang tak termuat nak ditulis dalam ruang terbatas ini berkait dengan Bahagian Kemaman. Itu tak termasuk kes beli bas bernilai RM1 juta lagi. Tak termasuk juga papan tanda elektronik/digital (maaflah, entah betul ke tidak namanya, saya pun tak reti nak sebut) yang juga harganya juta-juta, sekarang sudah ‘koh’ (kalau jam dinding kerana tiada bateri) di persimpangan lampu isyarat Bandar Cukai Utama berhadapan Balai Bomba tu. Itu juga belum termasuk, satu-satunya daerah yang ‘advance’ satu ketika dulu kerana ada ‘roller coaster’ mengalahkan mana-mana disneyland, yang sekarang ini 'roller coaster' berkenaan dijual sebagai besi buruk di mana entah…

Juga tak termasuk, kilang besi yang kena kecek. Tak terhitung lagi kehebatan satu-satunya daerah yang adanya zoo terbesar di Asia termasuk untuk menempatkan spesis kambing boer, yang tiada pada zoo-zoo lain di negara malahan mungkin di dunia ini. Banyaknya kehebatan Kemaman. Semuanya kerana kerja kuat orang Kemaman dan sebahagiannya usaha MB sekarang sendiri.

Laaa… cerita lain pulak dah. Baiklah. Berbalik kepada cerita kes dadah ini, baik sesiapa sahaja yang tahu dan kenal pemuda harapan bangsa ini - sama ada waris warah, kaum kerabat mahupun hanya saing rodong, apa lagi ibu bapa tercinta, sudah amat pasti, lagi lagilah amat amat dukacita dengan apa yang berlaku. Barangkali ayat yang paling tepat untuk mengambarkan kekecewaan terhadap fie perangai dua pemuda harapan bangsa ini ialah ‘apa kejadah punya kerja budak-budak tua ni. Nak ‘memunohkan’ nama baik Yang Amat Berhormat ke???… Kesihan MB Mat Said.

Malu… malu dan aib sekali. Dahlah terlibat dengan benda haram dan merosakkan begitu. Berlaku pula di rumah dan di kampung MB Mat Said. Apa namanya? Kijal?…. Kijal? Kijal? Betullah tu agaknya. Kalau betul, tu nama DUN yang wakil rakyatnya MB Mat Said. Dahlah begitu, mereka ni pula bukan calang-calang orang. Orang kuat MB Mat Said. Jawatan mereka di peringkat Bahagian dan kampung hebat. Seorang Naib Ketua Pemuda Bahagian dan seorang lagi AJK Pemuda Bahagian.

Yang Naib Ketua Pemuda Bahagian tu pulak khabarnya merangkap Pengerusi Penyelaras Pemuda DUN Kijal, Ketua UMNO Cawangan Kijal dan Pengerusi JKKK Kijal lagi tu (Ketua Kampunglah senang panggilnya). Hairannya, macam mana beliau tergamak kedaroh benda jahanam tu. Masya-Allah…Kesihan MB Mat Said.

Takkanlah pemuda harapan bangsa tu tak faham-faham. Kesihan MB Mat Said. Lepas satu, satu cerita timbul. Lepas 3 juta timbul pula cerita 5 ribu 20 ribu. Lepas tu timbul pula cerita ini. Pemuda-pemuda harapan bangsa nin agaknya suka sangat melihat MB Mat Said melelehkan air mata. Mentang-mentanglah MB Mat Said tu ‘pelakon air mata’, rela mereka sekali lagi nak menyaksikan dengan penuh ghairahnya MB mereka menangis dan menangis lagi. Biarlah MB Mat Said simpan air mata untuk bekal pencen nanti. Kata nak pergi kerja luar negara dengan air mata tu. Tak faham betullah budak-budak nin. Tak kesihan langsung. Kesihan MB Mat Said.

Fikirlah sikit, mana sempat MB Mat Said nak ‘kutip cara’ semua hal. MB Mat Said banyak kerja lain. Nak fikir hal negeri, membangunkan negeri, stadium runtuh tak selesai lagi, kolam renang bocor tak selesai lagi, terminal lapangan terbang yang bumbung terbang tak selesai lagi. Mana nak membetulkan parti lagi, nak sekeh kepala 10 budak hitam lagi, nak ‘tanda tangan’ banyak lagi kawasan-kawasan dan projek-projek yang bakal diagihkan 'untuk kebaikan dan kesejahteraan rakyat melata’ di negeri bertuah ini lagi. Alahai, budak-budak 41 tahun ni… kenapalah dah jadi budak tua pun tak insaf-insaf lagi. Kesihan MB Mat Said.

Ini namanya anak buah yang tak pandai jaga bos. Sepatutnya yang perlu jaga nama baik bos, orang-orang harapan MB Mat Said inilah, orang seperti dua pemuda harapan bangsa tu. Inilah yang dikatakan tak pandai jaga bos dan menyusahkan jiwa dan raga bos nin…Kesihan MB Mat Said, kat mana nak letak muka. Buat muka selamba macam sekala dahlah MB Mat Said oooo..

Kesihan MB Mat Said. Tapi tak mengapa kalau kita ‘reverse psikology’ sikit cerita ini. Kita katakan bahawa, mereka adalah pemuda harapan bangsa dan harapan negeri Terengganu, inilah contoh TERBAIK generasi muda yang diwakili oleh pemuda UMNO yang diharapkan oleh generasi muda untuk menghapuskan musuh nombor satu negara itu. Dan inilah juga yang dikatakan ‘harapkan pagar, pagar TAK makan padi, harapkan haruan, haruan TAK makan anak’…

Lagi pun, MB Mat Said adalah Menteri Besar. Punyai kuasa untuk menyelamatkan pemuda harapan bangsa ini. Lagikan kawasan ribu-ribu hektar boleh selesai, inikan ‘small matter’ macam ini. Don’t be khuatirlah. MB Mat Said kan ada. MB Mat Said tak kan nak biarkan pemuda harapan bangsanya diperlakukan begitu. Hello hello sepatah dua, berehlah boohhh… Lagipun, kes nin bukan besar sangat, belum sampai seksyen 39B pun.. Kacang aje tu… Tapi kesihan juga kepada MB Mat Said, tambah lagi beban masalah untuk diselesaikan. Alahai budak-budak nin, tak ada kerja cari kerja..

Cuma yang agak merisaukan dan kasihan kepada MB Mat Said ialah berhubung dengan soalan cepumas paling sensasi ini…. ‘betul ke seorang lagi orang kanan MB Mat Said turut disyaki sama terlibat dengan benda hamjadah ning?…

syyyy….. jangan cakap belakang….

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Kepada yang belum sempat menelaah berita berkaitan, silalah… Berita ini dipetik daripada Bernama Online (Bernama.com)…

Dua Pemimpin Pemuda Umno Diberkas Terlibat Dadah

KUALA TERENGGANU, 29 Sept (Bernama)-- Polis menahan dua orang pemimpin Pemuda Umno bahagian setelah disyaki mengambil dadah dalam satu serbuan di sebuah rumah di Kampung Tengah, Kijal, malam Selasa.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Negeri Supt Roslan Abdul Wahid berkata, kedua-duanya yang berumur 41 tahun itu, merupakan antara 74 orang yang diberkas dalam Ops Sepadu yang dijalankan oleh jabatan berkenaan dengan kerjasama Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Dungun dan Kemaman.

"Seorang daripada mereka ditahan di ruang tamu di rumah tersebut pada pukul 9 malam, manakala seorang lagi ditahan bersama abangnya dalam sebuah bilik di rumah yang sama. Kita merampas satu tiub straw yang mengandungi dadah jenis heroin daripada seorang daripada mereka," katanya kepada Bernama di sini Selasa.

Beliau berkata pemeriksaan air kencing yang dijalankan mendapati ketiga-tiga mereka positif dadah.

Seorang daripada mereka kemudian dilepaskan dengan jaminan polis setelah kenyataan diambil manakala seorang lagi bersama abangnya telah dibawa ke Mahkamah Majistret Kemaman sebelum dilepaskan dengan jaminan RM3,000 seorang.

Operasi itu dijalankan oleh 100 anggota dan pegawai dari cawangan narkotik di kawasan-kawasan panas di daerah Dungun dan Kemaman dalam usaha untuk membersihkan kawasan berkenaan daripada kegiatan pengedaran dan penagihan dadah.
Related Posts with Thumbnails