yang semasa

Jumaat, Februari 05, 2010

YANG BAHALOL & YANG BODOFUL

Hamba sebagai hamba Tuhan yang daif lagi serba kekurangan ini sebenarnya tidak tahu ada manusia yang setaraf lembu tahap kebodohannya, sehinggalah hamba membaca posting blogger Tuan Ayob Mamat dalam blognya Penaku (di sini).

Hamba menjadi terfikir banyak kali untuk menulis posting ini kerana diri hamba tidak berniat untuk menyerang seseorang secara peribadi kecuali perkara yang dilakukan oleh seseorang itu ‘secara peribadinya’ menjejaskan imej sebagai pemimpin masyarakat ramai seperti di kampung hamba (kerana kita sanggup untuk menjadi pemimpin, maka kita wajar dan wajib menjadi teladan dan membimbing orang-orang yang dipimpin, bukan menjelaskan keegoan dan kesombongan, menunjuk-nunjuk kuasa, menyalahgunakan kuasa dan sebagainya), juga yang merosakkan orang banyak dan memusnahkan kepentingan ramai serta memudaratkan kepentingan umum yang ada hubungan dengan kedudukan dan kekuasaan semasa mereka. Jugalah adanya kalaulah seseorang itu secara amat terang dan nyata memperlihatkan kebodohan dan kesombongannya.

Dan hamba pun inginlah jelaskan sedikit sebelum kalam hamba dipanjangi yakni berhubung perihal ini yang perlu kita fahami maknanya dengan sebenar-benarnya. Mohon sangat-sangatlah wahai sekalian makhluk Tuhan, agar tidak disalahtafsirkan maknanya oleh tuan-tuan hamba yang bijaksana lagi bestari itu.

Jadi akan kerana itulah dan juga kerana hamba menyahut seruan orang kampung hamba agar “tulislah walaupun secuit, kerana Tuan Ayob menyebut nama tuan hamba, bukan kerana yang lain. Yang lain pedulikan aje…” (orang kampung hamba kadang-kadang berkeceknya pekat loghat keindonesiaan. Kadang-kadang tu pulak bertukar, sesekali loghat Terengganu, sesekali loghat Kelantan. Kerana orang kampung hamba nin, bukan calang-calang orang. Ada yang pernah dapat Anugerah Kajai pun).

Tanpa membuang masa, mari tuan-tuan hamba, kita kembali membelek tulisan Tuan Ayob Mamat dalam blognya itu. Dalam hal apa yang ‘dicotengkan’ oleh Tuan Ayob itu, hamba amat-amat bersetuju dan bersependapat dengan Tuan Ayob tentang ‘status’ penulis yang menyembunyikan identiti dan menghentam seseorang dengan menggunakan nama umum atau nama samaran begitu (kalau di kampung hamba dipanggil ‘nama tuchut’. Tanyalah orang kampung hamba apa maknanya, pasti mereka segera menjawab ‘tuchut’ tu bermakna 'batu kecut'. Masya-Allah, orang kampung hamba nin, ada mulut yang tak sensor langsung).

Pun demikian, hamba bersetuju dan bersependapat dengan Tuan Ayob bukan kerana Tuan Ayob seperti membela (sebut betul-betul – jangan bertukar pula antara e pepet dan e taling) hamba, tetapi memang begitu pendirian hamba dan pemikiran hamba, dari dulu-dulu lagi. Mungkin semenjak dilahirkan.

Kalau di zaman nenek moyang hamba dan di negeri hamba yang kemunduran ini, orang seperti yang dimaksudkan oleh Tuan Ayob itu bukan sahaja setakat apa yang disebutkan oleh Tuan Ayob sebagai ‘kebodohan, ketongongan dan kecetekan akal’, tetapi mereka seperti ini lebih layak dilabelkan sebagai orang bacul, dayus dan kalau dia seorang lelaki, lelaki yang tidak ada batu (kerana kecut?) atau kalau perempuan munasabah sangatlah. Malahan orang seperti ini turut diberi gelar orang yang maha bahalol dan maha bodoful (istilah orang kampung hamba lagi tu – singkatan daripada ‘maha bodoh sepenuhnya’ – bodohfull – berkecek manggris pulok dah orang kampung hamba nin).

Dan lebih dahsyat lagi, orang-orang kampung hamba turut memposterkan (lebih daripada labellah tu maknanya), mereka ini bukan daripada jenis manusia, kerana kata orang-orang kampung hamba lagi, kalau dia itu manusia, sewajarnya dia menghargai jasa ayah dan ibunya yang bersusah payah memikirkan untuk menamakan dirinya. Puas orang tua tu bergaduh dan membelek kitab-kitab nak mencari nama. Tuk.. tuk... tak dipakainya nama yang diberi. Kesihan orang tua beliau. Kalaulah mereka tahu, amatlah berasa hatinya orang tua tu ya?

Kalau dia menghargai, sudah tentu beliau mempunyai dan menggunakan namanya, waima dia anak luar nikah sekalipun. Itu kata orang kampung hamba lagi. Dan itu juga yang dikatakan oleh P.Ramli Nujum Pak Belalang…. bukan hamba yang kata…

Hamba pun kadang-kadang terfikir – benar juga kata orang-orang kampung hamba itu. Amat tepat dan setaraf kalau sifat kebodohan, kesombongan, kedayusan serta kebahlolan si manusia yang dimaksudkan oleh Tuan Ayob ini disamatarafkan statusnya dengan binatang. Dan kalau mengikut ukuran yang diukur oleh orang-orang kampung hamba, si dia ini kalau ditimbang berat ringan dan sesuai tepatnya dengan sifat kebodohsombongan dan kebahlolbengongan seperti perlakuannya itu, binatang paling sesuai dan tepat adalah lembu.

Hal ini demikian kerana, mungkin orang di kampung hamba ramai yang mengembala lembu. Jadi lembu sahajalah yang mudah bagi mereka mengadudombakannya. Bukan kambing boer, bukan gajah, bukan beruk, bukan belalang, bukan ayam, bukan bukan bukan… Lembu sahaja. Sedap dan mudah disebut, di mana-mana dan bila-bila masa…

Pesan orang kampung hamba lagi, “Lu sama-samalah fikirkan sendiri bagaimana sifat dan sikap seekor lembu….” (Waduss… orang kampung hamba bercakap ‘lu gua lu gua’ pulak dah…)

Maaflah, hamba hanya mengetahui sedikit perihal yang ditulis oleh lembu ini melalui tulisan Tuan Ayob. Maafkan hamba kerana hamba tidak pernah berminat untuk membaca blog atau tulisan orang (?) seperti ini, apa lagi kalau tulisan itu adalah tulisan lembu. Nanti kalau hamba baca, orang kampung hamba akan memarahi hamba. Kata orang kampung hamba… “tulisan lembu pun tuan hamba baca?”

Jadinya, janganlah pula dimarah akan hamba dengan tulisan ini kerana hamba sendiri sebenarnya tidak pernah tahu dan tidak sekelumit pun berhasrat untuk mahu mengambil tahu siapa (lembu mana?) sebenarnya yang dimaksudkan oleh Tuan Ayob lewat tulisannya itu. Alaa... iklan TV pun banyak guna lembu, macam iklan susu tu... tak kan tukang buat iklan pun nak marah kot???

Akhirul kalam pesan orang kampung hamba…. Kalau sebenarnya itu memang lembu, biarlah ia terus menjadi lembu. Tetapi kalau sifatnya sahaja lembu, diharapkan pada ketika dunia sudah di penghujung ini, lembu itu dapat berubah menjadi manusia. Kalaupun tidak keseluruhan sifatnya, otaknya sahaja pun biarlah menjadi otak manusia. Kerana dengan otak manusia, walaupun tonggong dan bahalol, dia tetap namanya manusia. Cuma akan digelar orang - 'manusia tonggong dan bahalol' - namun dia tetap manusia.

Yang tak ingin didengar oleh orang kampung hamba… “base lembu tonggong dan bahalol… munasabahlah jadi lembu punggg…." Harap-harap janganlah begitu adanya. Amin….

Demikianlah adanya alkisah lembu yang tonggong dan bahalol itu….(Oppp!!! Maafkan hamba lembu, hamba tersalah panggil lagi…)
Related Posts with Thumbnails