yang semasa

Rabu, Januari 06, 2010

YANG DIBUBAR & TERBUBAR

Ramai teman yang bertanya, benarkan seperti kenyataan seorang ADUN (mendakwa mewakili kumpulan ’10 Budak Hitam’ yang disiarkan dalam akhbar beberapa minggu lalu) dengan menyatakan kumpulan/geng 10 Budak Hitam sudah dibubarkan dan sekarang hanya tinggal beberapa orang sahaja lagi.


JAM mendapat respon daripada beberapa ADUN yang didakwa berada dalam kelompok 10 Budak Hitam ini dan beberapa jawapan ringkas berikut diperolehi :


PERTAMA : Kumpulan 10 Budak Hitam TIDAK PERNAH diwujudkan atau ditubuhkan atau didaftarkan atau diapa-apakan dalam konteks ‘memaujudkan’ sebuah kumpulan seperti yang digelar. Jadi bagaimana kumpulan yang tidak pernah wujud ini tiba-tiba hendak dibubarkan? Yang jelas, nama ’10 Budak Hitam’ itu sendiri asalnya diberi gelaran oleh MB Mat Said and the geng serta kuncu-kuncunya, bukan dinamakan oleh 10 ADUN terbabit. Kemudian nama itu menjadi popular di kalangan wartawan, bloggers dan orang awam seantero dunia.


KEDUA : ADUN yang mendakwa mewakili kumpulan 10 Budak Hitam itu sendiri berada di luar kumpulan 10 ADUN BN yang ‘memboikot’ @ ponteng @ tidak hadir Sidang DUN April 2009 lalu. Kalau kita masih ingat, ada tiga (3) ADUN biasa (bukan Exco) yang berada dalam Sidang Dewan ketika rakan-rakan mereka memutuskan untuk tidak hadir ke Sidang Dewan hari pertama lantaran isu ‘sms ugutan’. Salah seorang daripada tiga ADUN berkenaan adalah ADUN yang mengeluarkan kenyataan ‘membubarkan’ Kumpulan 10 Budak Hitam ini.


KETIGA : Sama ada ‘dibubarkan’ atau tidak dinamakan lagi kumpulan 10 Budak Hitam itu, penentangan dan kebencian berterusan terhadap kepimpinan MB Mat Said jelas tidak pernah terhenti. Malahan semakin membuak-buak, bukan sahaja di kalangan 10 ADUN terbabit sahaja, tetapi tetap kekal sepertimana dakwaan mereka sebelumnya iaitu seramai 18 orang.


KEEMPAT : Mungkin yang dimaksudkan dengan Kumpulan 10 Budak Hitam itu adalah anggota ‘10 Exco Kerajaan Negeri’ kerana dalam kalangan Exco yang dilantik oleh MB Mat Said sendiri, ada yang tidak disukai, tidak sebulu dan tidak sekepala dengan beliau. Membubarkan kumpulan 10 Budak Hitam dalam konteks 10 Exco ini boleh digunapakai kerana ura-ura menukar dan menggantikan Exco sudah lama diuar-uarkan. Tinggal lagi mungkin MB Mat Said sedang mengadakan ‘runding terus’ untuk menjaja dan melelong jawatan Exco kepada yang berminat.


Cuma yang ‘mendukacitakan’ (bukan ‘mensukacitakan’, sama sekali bukan, bukan, bukan…), lanjutan daripada kenyataan membubarkan kumpulan 10 Budak Hitam itu serta serba sedikit ada kaitannya dengan ‘penentangan yang tak terduga’ dalam Sidang DUN sebelumnya, JAM (dan mungkin ramai lagi) menerima SMS panjang berikut :


Satu-satunya modal sementara untuk menutup kelemahan kepimpinan dan runding terus yang berterusan yang menjadi sungutan rakyat dan pegawai kerajaan adalah mengaitkan mereka yang mengkritik dengan ‘Idris Jusoh’ kerana hanya itu sahaja yang boleh menjadi alasan yang menarik perhatian istana. Maka diupahlah wartawan yang senantiasa lapar wang dengan mencari wakil rakyat yang menjadikan jawatan dan mandat yang diberi oleh rakyat sebagai batu loncatan untuk mengumpul wang atas nama projek runding terus dalam kawasan (kononnya projek membela rakyat) untuk membuat kenyataan menyokong kepimpinannya. Sampai bila kita mahu menipu dan menutup mata rakyat dengan menyimpan sampah di bawah tikar? Sampai bila kita sanggup menggunakan hasil mahsyul dan projek pembangunan negeri Terengganu untuk menyuap kepada wakil rakyat bagi meraih sokongan mereka dan menutup mulut mereka? Sampai bila kita mahu gunakan hasil negeri untuk mengupah wartawan dan bloggers menulis menyokong kita? SEHINGGALAH RAKYAT MENUKAR KERAJAAN DALAM PRU AKAN DATANG!!!


Kepada siapakah kenyataan SMS ini ditujukan? Adakah kepada MB Mat Said atau kepada ‘pokok kayu’ atau kepada ‘kambing boer’?


Adegan yang membimbangkan dan tak ingin dilihat – DIBUBAR 10 TERBUBAR 1.


Alahai…… kesihan MB kita tu….

Related Posts with Thumbnails