yang semasa

Ahad, Julai 05, 2009

YANG CERDIK TETAPI BAHLUL

Kawan kita yang dihebohkan terperangkap kerana ‘RM3juta’ itu memang cerdik orangnya. Al-Maklum bertaraf doktor kehormat katakan. Kalau tidak cerdik masakan ada pihak yang boleh mengiktiraf beliau dengan anugerah doktor kehormat begitu. Berapa kerat sangat manusia di Malaysia ini yang menerima anugerah sebegitu. Hanya orang-orang atau manusia yang cerdik sahaja dikurniakan dengan anugerah berkenaan. Salah seorangnya ialah kawan kita ini – Dr Jepun in bracket.

Ada teman (yang saya amat menghormati dan segan kepadanya, kebetulan beliau juga adalah teman kepada Dr Jepun in bracket ini) menasihatkan saya supaya tidak lagi mengutuk atau menulis tentang Dr Jepun in bracket ini. Katanya, orang yang dah nak tenggelam buat apa lagi ‘dinyek’ supaya cepat tenggelam. Kata teman itu lagi, biarlah beliau tenggelam perlahan-lahan dengan masa dan keadaan yang menentukannya.

Sekali fikir betul juga saranan teman itu. Namun saya menjadi agak terkilan kalau tidak menulis memuji memuja Dr Jepun in bracket ini kerana ‘kecerdikannya’. Saya tidak mengutuk tetapi saya menyerlahkan kecerdikannya yang kira-kira banyak orang tidak sedar dan tidak tahu.

Dr Jepun in bracket ini orangnya cerdik dan pintar. Boleh mengelirukan banyak orang dan ada pengaruh dan kuasa untuk mengelirukan orang lain. Itulah kelebihan ketara yang ada pada beliau dan tidak ada pada orang lain.

Apa tidaknya, kalau ada orang yang boleh dikambinghitamkan dan ada orang yang kononnya boleh dikelirukan dengan dokumen yang sepatutnya wujud sepuluh tahun lalu tetapi diwujudkan sepuluh tahun kemudian dengan bentuk dan kesempurnaan semasa, itukan hebat dan cerdik namanya.

Cuma kecerdikannya itu ada siiiiiiiiiikit bahlulnya……
Related Posts with Thumbnails