yang semasa

Rabu, Januari 27, 2010

YANG TIDAK BENAR

Episod selingan.

Seorang pegawai kanan kerajaan yang sengaja pergi mengadap ke bawah MB Mat Said untuk membincangkan perihal perancangan pembangunan negeri bercerita. Katanya semasa beliau berbincang dengan MB Mat Said, MB Mat Said sempat dengan penuh kesedaran dan ketidaknyanyukannya meluahkan ‘sedikit’ rasa susahnya kerana berada dalam keadaan ditekan dan diasak (wallahuaklam ditekan dan diasak kerana apa - Mungkin kerana tak ada lagi kawasan yang nak dibahagikan atau tidak ada lagi jalan tanah merah ke kandang kambing boer yang boleh di’directnego’kan), sehingga MB Mat Said berkata :

“You tahu apa? I sekarang ditekan dan diserang dari kiri kanan, atas bawah, depan belakang…..”. Air mata kasih sandiwara kelihatan bergenang di kelopak mata MB Mat Said - cerita pegawai kanan berkenaan lagi.

Kesihan MB Mat Said kita. Siapalah yang menyiksa kehidupan dan kesenangan serta kekuasaan MB Mat Said tu? Siapa yang maha tidak cerdik sangat sehingga menekan MB Mat Said begitu? Apakah mereka lupa kecantikan fie perangai MB Mat Said atau mereka tidak pernah bertentang mata dengan MB Mat Said yang senantiasa ceria, bersikap cakna rakyat dan senantiasa tersengeh itu? Apakah mereka lupa, MB Mat Said sudah tidak menendang bakul lagi.. Apakah mereka teralpa bahawa MB Mat Said sudah tidak lagi digelar 'Mat Payang'? Apakah mereka tidak sedar, kalaupun MB Mat Said menangis, itu hanyalah sandiwara dan lakonan semata-mata seperti mana ‘felem’ Melayu lama lakonan seniwati Ros Yatimah?

Siapa kata MB Mat Said susah dan ditekan? Tak faham-faham dan tak reti cakap MB Mat Said ke? Berkali-kali MB Mat Said nyatakan dia adalah MB istana, bukan MB parti. Bukan MB Pak Lah, bukan MB Najib, bukan MB BN, bukan MB UMNO, bukan bukan bukan…

Siapa kata MB Mat Said susah dan tertekan? MB Mat Said kan sudah ada bukitkijal.blogspot.com. MB Mat Said sudah punyai anakbujalkemaman.blogspot.com. Tolonglah hargai MB Mat Said. Dia telah terlalu banyak menghabiskan duit harta redok rakyat dan negeri untuk beli dakwat pen tujuan menandatangani surat-surat membahagikan harta ‘rampasan perang’ milik negeri ke bawah MB Mat Said ini.

Fahamilah dan ‘reti base’lah wahai sekelian manusia yang mengatakan MB Mat Said ditekan dan diasak, bahawa MB Mat Said sudah punyai ‘and the geng’ yang boleh menjamin masa depannya. MB Mat Said ada budak berkuasa di tingkat 15 @ budak tingkat 16nya, MB Mat Said sudah ada ‘Anak Gundik Umno’. MB Mat Said sudah ada haji ‘Duit Orang Lain’, MB Mat Said sudah ada “and the geng” serta YB-YB tekup batu yang bimbang kawasan tak sempat dijual, MB Mat Said sudah punyai segala-galanya.

Jadi macam mana pegawai kanan berkenaan bercerita yang karut marut macam tu? Agaknya pegawai kanan berkenaan sengaja nak memburuk-burukkan MB Mat Said kot? Kerana tak dapat kerusi panas di tingkat 15 ke, tak dapat kawasan lupa daratan ke. Atau apa-apa yang mungkin ada dendam kesuma yang telah lama terhadap MB Mat Said. Atau maha tepatnya, agaknya pegawai kanan berkenaan adalah orang Derih Jusoh…

Sayugia, mari kita sama-sama katakan bahawa yang diceritakan pegawai kanan berkenaan tentang MB Mat Said kita ini adalah sesuatu yang sama sekali tidak benar. Tiada yang tidak benar melainkan tidak benar. Tidak benar, tidak benar dan tidak benar belaka-laka.
Related Posts with Thumbnails