yang semasa

Sabtu, Februari 21, 2009

YANG TERUS KEMARUK & PELAHAP KUASA

Saya sebenarnya sudah malas nak menulis perihal 'Dr Jepun dalam kurungan' @ (Dr Jepun) Timbalan Menteri Besar Kanan negeri Terengganu seorang nin yang bodoh sombong, gila kuasa, kemaruk kuasa dan pelahap kuasa. Tetapi memandangkan kekemarukan dan kepelahapan kuasa itu ada sedikitnya bersangkutan dengan saya, maka saya gagahi juga menulis perkara ini.

Sebenarnya terlalu banyak sifat dan tindakan (Dr Jepun) ini yang rata-rata menjelaskan betapa kemaruk dan pelahap kuasanya beliau. Inilah antara contoh teladan yang perlu dicelikkan mata oleh Mat Said selaku Menteri Besar yang sah, bagi menjamin Mat Said tidak diperkudakan oleh (Dr Jepun) ini, apa lagi sehingga merosakkan nama baik dan imej kerajaan negeri pimpinan Mat Said.

Sejak kebelakangan ini (terutama selepas (Dr Jepun) ini menang jawatan Ketua UMNO Bahagian), beliau dilihat amat berkuasa dan berpengaruh mencampuri secara langsung pelbagai urusan, bukan sahaja urusan dalaman parti UMNO/BN malahan dalam pentadbiran kerajaan negeri juga. Beliau bukan lagi dilihat sebagai Setiausaha Perhubungan UMNO negeri tetapi tarafnya kadang-kadang sebagai Ketua Menteri Besar Terengganu mengalahkan Mat Said pula.

Beliaulah yang bertindak memuaskan nafsu dan melepaskan dendamnya dengan memecat orang-orang tertentu yang tidak sebulu dan melantik orang-orang yang serasi dengannya sewenang-wenangnya. Bukan sahaja jawatan dalam parti, malahan juga yang melibatkan pentadbiran kerajaan seperti dalam UMNO Perhubungan sendiri, JKKK, Ubest, dan seumpamanya. Sudah banyak orang dipecat dengan pelbagai alasan dan hairannya Mat Said seolah-olah membutakan mata, memekakkan telinga sahaja apabila 'orang paling kanannya' itu bertindak sedemikian. Ringkasnya, beliaulah manusia yang bertanggungjawab memporakporandakan UMNO dan masyarakat UMNO di Terengganu.

Kebelakangan ini, sama ada disedari atau tidak oleh Mat Said, banyak ‘majlis rasmi kerajaan’, (Dr Jepun) ini akan hadir atas nama 'wakil khas Menteri Besar'. Bagi mengelakkan pengacara majlis terlupa menyebut namanya, beliau sendiri akan mengarahkan pengacara menyebut namanya sebagai wakil khas Menteri Besar. Dan kalau pengacara tidak menyebutnya sedemikian, entah apalah hukumannya. Mungkin akan dipecat juga, barangkali.

Mat Said tidak sedarkah akan perkara ini? Atau (Dr Jepun) yang pandai-pandai reka. Kerana setahu dan sepanjang pengetahuan saya yang naif ini, pada zaman Menteri Besar terdahulu, kalau Menteri Besar tidak dapat hadir ke majlis-majlis rasmi kerajaan, keutamaan menggantikan tempat MB ialah Exconya yang bertanggungjawab dan berkaitan dengan portfolio. Paling tidak ada Exco pun, peranan itu akan diambil alih oleh wakil-wakil rakyat yang bertindak selaku Timbalan Exco. Kalau tidak ada lagi, tugas itu akan turun kepada pegawai kanan Jabatan/agensi kerajaan termasuklah Setiausaha Kerajaan Negeri dan pegawai-pegawainya.

Dalam hal (Dr Jepun) ini, siapa (Dr Jepun)? Apa jawatannya dalam kerajaan? Apa peranan Exco Kerajaan negeri? Di mana kredibiliti Menteri Besar dan Exconya? Apa kuasa (Dr Jepun) ini sehingga boleh dilabelkan sebagai ‘wakil khas Menteri Besar’? Maka amat sesuailah kalau pun (Dr Jepun) ini boleh diberikan jawatan Ketua Menteri Besar Terengganu sehingga Mat Said boleh dicucuk hidung sebegitu rupa.

Kerana pelahap dan kemaruk kuasa juga, (Dr Jepun) ini telah pun memaklumkan kepada banyak orang (termasuk YB yang masih berkhidmat secara sah sekarang) bahawa ‘senarai calon UMNO/BN’ untuk pilihan raya umum ke-13 akan datang telah pun siap. Termasuk dalam senarai ialah namanya sendiri yang akan bertanding semula di Parlimen Dungun menggantikan YB Matulidi yang disifatkan olehnya sebagai ‘tidak perform’ dan dok rok cetong. Beliau juga akan bertanding di DUN (sama ada di Paka atau Bukit Besi) bagi memastikan angan-angan yang dipasangnya untuk menjadi Menteri Besar Terengganu akan termakbul. Itu hasrat dan cita-cita menggunungnya yang kini sedang dicanang oleh balaci dan baruanya di seluruh negeri Terengganu, termasuk juga di Lembah Klang.

Sesuatu yang paling melucukan dan mungkin tidak terjangkau oleh sesiapa yang masih waras akal fikirannya ialah adanya ‘arahan’ yang terkeluar daripada mulut (Dr Jepun) yang kemaruk kuasa ini agar orang-orang tertentu dalam syarikat / agensi yang tidak kena mengena dengan beliau sendiri khususnya atau UMNO dan kerajaan Terengganu khasnya, melakukan sesuatu bagi kepentingan diri atau memuaskan nafsu dan memboyehkan lagi isi perutnya yang kotor itu.

Contoh paling ketara betapa kemaruk, pelahap dan tidak sedar dirinya (Dr Jepun) ini misalnya ialah sudah beberapa kali beliau mengarahkan Editor Watan supaya ‘memecat’ saya daripada berkhidmat dengan Watan (kebetulan saya adalah wakil negeri kepada akhbar Watan). (Dr Jepun) nin mungkin tidak menyedari bahawa bukan beliau yang menanggung makan minum saya mahupun pekerja-pekerja Watan yang lain selama ini, malahan haram bagi saya menjamah duit beliau walaupun satu sen. Lebih jauh daripada itu, beliau tidak pernah hendak menyedari bahawa Watan itu bukan harta milik dirinya atau peninggalan mak bapak beliau atau pusaka tokki beliau.

Itulah (Dr Jepun) yang walaupun fizikalnya khetoq, namun cita-cita dan nafsunya tidaklah terlalu khetoq walaupun akalnya masih jauh daripada untuk tidak khetoq.
Related Posts with Thumbnails