yang semasa

Rabu, Februari 04, 2009

YANG SAHIH, YANG BIMBANG & YANG HILANG

Apabila Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) mempertikaikan kesahihan surat perletakan jawatan oleh dua DUN PKR di Perak, permainan politik menjadi semakin kartun. Jatuh, kemek, lenyek, putus, terkepit, kartun tetap hidup dan kembali kepada adanya. Itulah yang seronoknya menjadi kartun.

Saya tidak berhasrat mempertikaikan bidang tugas SPR atau mengganggu kerja ‘cangkul tanah orang’ seperti yang telah dilakukan oleh SPR, apa lagi sudah terlalu banyak pakar dan cerdik pandai dalam bidang perlembagaan dan peraturan membicarakan soal itu. Yang nak disebutkan di sini ialah implikasi selepas pertikaian SPR itu.

Sama ada sahih atau tidak, mahupun mengikut perlembagaan dan peraturan serta undang-undang tubuh kerajaan negeri Perak atau sebaliknya, implikasinya tetap wujud. Dan dalam hal ini, PKRlah menjadi parti paling bimbang menghadapinya. Implikasi ini sebenarnya cukup merungsingkan PKR, walaupun ada para blogger menteorikan mainan kartun ini adalah strategi licik Ketua Umum PKR sendiri.

PAS rasanya tidak terlalu bimbang dalam konteks akan kehilangan wakil rakyatnya seperti kebimbangan PKR dan UMNO. Sebagai sebuah parti yang berpaksikan Islam, secara teori dan prinsipnya, wakil-wakil rakyat PAS sudah tentu bernawaitu dan mentaati perjuangan partinya sesuai dengan aturan Islam contohnya seperti disebut dalam firman Allah surah al-Baqarah ayat 58-59. Kalau ketaatan dan nawaitu wakil rakyatnya juga tergelincir, lebih elok dan sesuai rasanya, mereka awal-awal lagi memilih untuk berjuang di dalam UMNO atau PKR sahaja. Dalam kes di Perak ini, cuma PAS bimbang jawatan Menteri Besar mungkin akan terlepas daripada gengaman mereka.

Demikian juga dengan DAP, prinsip dan perjuangan mereka jelas menyukarkan wakil rakyat mereka menyeberang selat, apa lagi dalam situasi majoriti masyarakat bukan Melayu sekarang ini lebih berkecenderungan memihak kepada perjuangan mereka. Wakil mereka sudah kecut perut hanya dengan sebaris ayat amaran daripada Setiausaha Agungnya. Tambahan lagi apabila MCA dengan segera juga menolak kalau-kalau ada keinginan dan hasrat anggota DUN DAP untuk bertenggek dan menumpang kasih dalam MCA.

Kerana itu saya sebutkan yang lebih menyerlah kebimbangan mereka sekarang ialah PKR. Sebab kebimbangan itulah, jadinya mereka diminta untuk menandatangani surat ‘perjanjian setan’ yang sudah pasti dipersetujui secara bersama pada awal kemenangan mereka. Sesuatu yang agak mustahil kalau surat perjanjian itu dipaksa untuk ditandatangani dengan paksaan lantaran mereka menang dengan penuh kesedaran dan keinsafan di samping tiadanya keraguan ketidakwarasan di kalangan mereka. Syarat menjadi calon pilihan raya jelas, salah satunya mestilah waras dan tidak gila.

Diberitakan semua wakil rakyat PKR (Parlimen dan DUN) yang menang dalam PRU lalu menandatangani surat ‘perjanjian setan’ tanpa tarikh itu tanpa prejudis seperti juga dua ADUN PKR di Perak itu. Dan khabarnya juga semua surat berkenaan ada dengan PKR negeri masing-masing dan siap sedia untuk dihulurkan kepada Yang Di Pertua Dewan sebaik sahaja mereka dikesan belok atau mengambil keputusan menyeberang ke parti lain, khususnya parti lawan yang merugikan mereka, baik dari segi majoriti untuk memerintah mahupun mengurangkan suara majoriti.

Demikian kalau SPR mempertikaikan surat ‘perjanjian setan’ dua ADUN di Perak itu, maka kedudukan wakil rakyat PKR di mana-mana negeri atau di Parlimen sendiri yang mempunyai cita-cita yang sama untuk beralih angin atau mempunyai kepentingan sendiri, akan secara langsung menyelamatkan kedudukan mereka daripada tidak lagi menjadi wakil rakyat. Mereka akan merasa aman dan bebas untuk berhijrah tanpa hilang kedudukan seperti ADUN UMNO yang telah mengambil keputusan berpindah kepada PKR itu atau seperti Ahli Parlimen Pasir Mas yang memilih untuk berada di luar saf asal usul jadinya mereka sebagai wakil rakyat. Maka parti asal mereka yang memberi kepercayaan untuk mereka akan hilang kuasa dan maruahnya.

Kondisi kes kartun di Perak ini masih lagi memihak kepada Pakatan Rakyat, kalau pun dua ADUN itu sudah membuat keputusan untuk menyertai UMNO/BN. Kalau pun tidak diadakan PRK, Pakatan Rakyat masih mempunyai kelebihan kerusi, tetapi sampai bila? Apakah keyakinan kepada ‘perjanjian setan’ boleh digunapakai? Pun kalau MB Perak membuat keputusan untuk membubarkan DUN keseluruhannya, apa pula strategi dan kaedah menyelamatkan berlakunya ‘perjanjian setan’ ini?

Kalau ditakdirkan berlakunya pembubaran DUN dan pilihan raya semula diadakan dan sama ada BN atau Pakatan Rakyat yang menang dan menerajui kerajaan, strategi dan kaedah menghalalkan ‘perjanjian setan’ sama sahaja, yakni perlu diberi jaminan keselamatan yang tinggi. Bukan sesuatu yang mustahil, ‘perjanjian setan’ seperti ini sekali lagi akan dicabuli, apa lagi sekiranya kemenangan mana-mana pihak dalam pilihan raya semula itu nantinya berkedudukan tipis seperti adanya sekarang, apa lagi kalau adanya kepentingan sendiri yang melangkaui kepentingan parti dan perjuangannya.

Sesuatu yang mungkin kita semua buat-buat lupa ialah Melayu PKR asalnya UMNO dan itulah orangnya. Itulah transaksi maruah Melayu PKR ke dalam UMNO dan sebaliknya.

Inilah sebenarnya senario kartun kejar kartun dalam politik menghalalkan cara yang maha kluk klek di Malaysia mutakhir ini. Cuma persoalannya, apakah jenis kartun yang perlu diperjelaskan itu.
Related Posts with Thumbnails