yang semasa

Selasa, Jun 08, 2010

YANG SEMAKIN MENYERLAHKAN KEKUASAAN

Agaknya ini lagi cerita ‘lebong’ untuk memusnahkan reputasi dan kehebatan MB Mat Said. Pundek betul dia orang ni, asyik nak mengondeng MB Mat Said je. Kalau nak kondeng pun, janganlah kondeng teruk-teruk sangat, lebong dan kelentong banyak-banyak tak apa.

Nota : Sebelum ini JAM banyak menerima sms ‘yang mengutuk’ MB Mat Said dan JAM tidak pernah merasai apa-apa kesan yang ‘mengguris rasa dan perasaan’ kerana kebanyakan sms yang diterima adalah daripada orang-orang atau mereka yang nampak kurang bersetuju atau tidak sebulu dengan kepemimpinan MB Mat Said. Malahan ada sms atau emel yang diterima, JAM sendiri pun tidak kenal siapa pengirimnya, tetapi JAM masih menganggap, pengirim itu adalah daripada kalangan mereka yang tidak sukakan MB Mat Said.

Tetapi sejak kebelakangan ini, semakin banyak JAM menerima sms, emel, panggilan telefon mahupun cakap-cakap terbuka daripada mereka yang JAM kenali sebelum ini sebagai ‘penyokong tegar’ MB Mat Said atau paling tidak pun sebagai penyokong tegar orang-orang kanan MB Mat Said. Nadanya sudah ke arah 'kondeng', mengutuk dan melahirkan rasa tidak puas hati terhadap MB Mat Said. Malahan sudah ada dalam kalangan 'penyokong tegar' MB Mat Said itu secara terbuka menawarkan (apa yang didakwa mereka) 'maklumat penting berhubung penyelewengan dan salah guna kuasa oleh MB Mat Said'.

JAM tidak memberikan apa-apa respon atau apa-apa janji atau apa-apa syarat. Bagi JAM, kalau nak mengirimkan, kirimlah. Kalau nak memaklumkan, maklumlah. Kalau JAM rasa nak menulis atau keluarkan dalam blog JAM, JAM akan menulis dan keluarkan. Bagi JAM jelas, JAM tidak ada apa-apa kepentingan. Cuma rakaman terima kasih sahaja yang mampu JAM ungkapkan kepada mereka. Terima kasih kerana maklumat dan terima kasih kerana membantu JAM. Terima kasih itu tentulah terima kasih daun keladi.

Sama-samalah kita menilai apa muslihat atau musibah di sebaliknya...

Cerita lebong 1 (CL1) :

(via SMS) : Adakah anak Syarikat milik (kerajaan) negeri Terengganu dimiliki seratus peratus oleh orang Kemaman sahaja atau sebahagian besar daripada sahamnya dimilik punya ataupun dipegang oleh orang-orang tertentu dari Kemaman? Contohnya Epic, KSB dan lain-lain. Ataupun Ahmad Said sedang berusaha mengalih dan memindahkan ibu negeri Terengganu dari Kuala Terengganu ke Kemaman?

Cerita lebong 2 (CL2) :

(CL2 ini ada kaitan langsung dengan sms CL1 di atas. CL2 dipetik sepenuhnya daripada blog http://www.bukitkijal.blogspot.com/)

KEMAMAN !!!!!! : IBU NEGERI TERENGGANU YANG BARU?

Rata-rata rakyat Terengganu tertanya-tanya adakah sekarang ini Kemaman sudah mengambilalih Kuala Terengganu sebagai ibu negeri yang baru bagi Negeri Terengganu. KEMAMAN IBU NEGERI TERENGGANU YANG BARU? KEMAMAN.... IBU NEGERI BARU TERENGGANU? KEMAMAN... IBU NEGERI YANG BARU BAGI NEGERI TERENGGANU? (kena tanya pakar bahasa ).

Apakan tidak, baru sebulan dua Mat Said berada 'di atas takhta' Menteri Besar (sebelum ini semasa nak ambil plat TAS 5, Mat Said tanpa segan-silu beritahu ''I nak pakai TAS 5... Tengku Ahmad Said”), Sambutan dan Perarakan Hari Kebangsaan 2008 dibawa ke Kemaman biarpun peserta kontinjen perarakan seluruh negeri Terengganu tidak mempunyai ataupun cukup tempat penginapan yang selesa dan perarakan terpaksa melalui lorong belakang rumah ataupun dapur orang.

HAMPIR KESEMUA SYARIKAT TERUTAMA SYARIKAT MILIK KERAJAAN NEGERI TERENGGANU YANG BEROPERASI DI KEMAMAN TELAH 'DIMILIK KEMAMANKAN' (segala peluang jawatan dan kontrak atau hampir keseluruhan daripadanya telah dijadikan hak milik eksklusif orang Kemaman. Tapi rata-rata orang di bandar Cukai bercakap bukan orang Kemaman yang memilik eksklusif syarikat-syarikat tersebut tapi orang kanan, orang kiri, orang belakang, orang depan dan di sekeliling Mat Said yang memonopoli segalanya. Kata orang pasar, segalanya milik negeri Terengganu yang berpangkalan di sini milik Agu, Ramli Shahul, Hj Dol, Rosli Pendek dan lain-lain. Kalau betul cakap kaki Pasar Cukai, maka betullah dakwaan ini. Kalau tak betul kata mereka, mungkin ada asas untuk mempercayai dakwaan tersebut.

Tapi nak kata Kemaman pun, kurang jugak nampaknya pembangunan yang boleh dilihat, dinikmati dan dihargai oleh majoriti penduduk Kemaman macam kami golongan marhain ini. Manakala kami terus ketinggalan di samping terus menghadapi tekanan hidup akibat daripada kos sara hidup yang tinggi dan harta termasuk tanah kerajaan yang pernah kami teroka dan bina rumah di atasnya suatu ketika dahulu dirobohkan oleh PTG Kemaman atas arahan Mat Said.

Kami bersumpah atas nama tujuh keturunan bahawa selagi Mat Said mengetuai umno, nescaya tidak akan kami sokong. Kami masih ingat bagaimana Mat Said dengan rakus merobohkan masjid dan rumah-rumah kami di zaman Derih dulu. Saya pernah tanya orang Besut yang kebetulan belajar bersama saya di universiti dulu dan kebetulan pula orang kuat Derih Jusoh, tentang perobohan rumah/masjid Bujal. Katanya daripada maklumat yang diperolehi, Mat Said yang beria-ia benar mahu PTG Kemaman merobohkan rumah/masjid Bujal.

Berbalik kepada Kemaman sebagai ibu negeri Terengganu, orang Kemaman masih belum buta dan belum pekak. ''SEBENARNYA BAGI KAMI ORANG KEMAMAN, BUKANNYA KEMAMAN YANG AKAN AMBILALIH KUALA TERENGGANU SEBAGAI IBU NEGERI TAPI BANDAR BARU KIJAL DALAM BARUH KIJAL''. Bayangkan betapa hebat sekali kuasa Mat Said di Terengganu ini sebagai MB, Giant yang hampir memulakan perniagaan di Mesra Mall Kerteh boleh dibatalkan dengan begitu sahaja kerana lawan kehendak Mat Said supaya membuka pasar raya di dalam baruh Kijal.

Operasi syarikat-syarikat utama milik Kerajaan Negeri yang beroperasi di Kemaman yang SEBELUM INI ditempatkan di Kuala Terengganu semata-mata kerana bertujuan menambahkan penjanaan ekonomi di ibu negeri dengan harapan CEO syarikat, Pengarah Urusan, Pengurus Kanan, Pengurus dan pegawai yang bergaji lebih daripada RM5,000 sebulan mampu membantu penjanaan ekonomi dan perniagaan di Kuala Terengganu sehingga mampu menarik minat pelabur supermarket dan hypermarket seperti Parkson, Isetan dan Tesco melabur di Kuala Terengganu.

Dalam lain perkataan bila kuasa membeli tinggi sudah tentu akan menarik minat pelabur-pelabur untuk melabur dalam perniagaan runcit di Kuala Terengganu. Kalau di Kemaman, memang sudah jadi tabiat kami orang sini untuk membeli-belah di Kuantan ataupun Kuala Lumpur kerana di sana buka sahaja banyak pilihan tapi banyak kemudahan berhibur.

TAPI KINI KESEMUA OPERASI PENTADBIRAN SYARIKAT-SYARIKAT TERSEBUT TELAH DIBAWA BALIK KE KEMAMAN ATAS PANDANGAN SINGKAT PEMIMPIN YANG TERSERLAH UNTUK MENJIMATKAN KOS OPERASI. Kesemua projek syarikat-syarikat berkenaan mesti diagihkan kepada orang kanan Kemaman sahaja 'mungkin kerana tujuan Tan Sri Wan Mokhtar menubuhkan syarikat-syarikat berkenaan semasa menjadi Menteri Besar Terengganu dulu hanya untuk mengkayakan orang Kemaman sahaja dan mungkin bila minyak didaratkan di Paka/Kerteh, maka Mat Said merasakan orang Terengganu yang lain kurang berhak'.

Kata orang semua pembangunan Terengganu kini ditumpu ke Kemaman. Tapi jumlah yang besar juga dicampakkan ke dalam Tasik Kenyir. PEMIMPIN LUPA SEJARAH...... BUKANKAH SEBELUM INI TAN SRI WAN MOKHTAR TELAH BANYAK MEMBANGUNKAN KEMAMAN? KENAPA MAJORITI RAKYAT MASIH MENOLAK UMNO/BN PADA TAHUN 1999?

JAM : Berpegang teguhlah kamu kepada kata-kata “tiada yang pelik dan mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said ini…” Tolong kekalkan slogan "Melebongrakyatkan Pembangunan". Lagi pun, rakyat semua peduli apa? “Aku kan MB, suka akulah nak buat apa pun. Aku berkuasa. Aku ada hak. Aku MB istana... Aku peduli apa kau orang suka atau tidak suka dengan aku!. Kamu siapa yang mengada-ngada tak suka dengan aku? Yang penting istana sukakan aku... Kamu semua rakyat cap ayam belaka...”
Related Posts with Thumbnails