yang semasa

Khamis, April 08, 2010

YANG TERPECAT LAGI...

“Apa yang besar sangat setakat pecat jadi Pengerusi Syarikat tu, zaman Derih Jusoh pecat dok leh (tak boleh) jadi calon pilihanraya, lagi besar...” Itu kemungkinan ungkapan atau jawapan kepada persoalan terpecatnya Dato’ Dr Latiff Awang (Bekas Exco Kerajaan Negeri & bekas ADUN Bukit Payong) sebagai Pengerusi TatiUC.

Betul dan benar sekali. Jangan banyak huraian, jangan banyak songeh. Terimalah dengan redha dan hati yang terbuka. Rezeki di tangan Tuhan, bukan di tangan MB Mat Said atau siapa-siapa.

Cuma sekadar nak menyedapkan perbincangan dan nak menyedapkan pembacaan, bolehlah menulis dan menghuraikan sikit perihal ini.

Seperti yang selalu disebut, MB Mat Said mempunyai misi yang jelas dan minda yang besar dalam menterjemahkan pentadbiran kerajaan negeri hari ini. Merakyatkan Pembangunan dan Pentadbiran katakan. Jadi tak payahlah nak menggalakgatalkan diri nak campur tangan dan dengan sengaja menukar moto itu menjadi Mengkronikan Pembangunan dan Pentadbiran.

[P/S : Kalau nak tukar sangat moto tukarlah kepada “Membangunkan Kroni dan Mentipukan Rakyat” (Mentipukan – maaflah kalau masih tak ada dalam Kamus Dewan sebab itu adalah kata terbitan yang baru terbit dari dalam zoo Kemaman)].

Sebab itu Dato’ Dr Latiff perlu dipecat. Kerana Dato’ Dr Latiff sudah tua, tak boleh berfikir dengan baik lagi. Tak punyai kekuatan dan faedah langsung mahupun tidak langsung untuk “membantu melangsungkan kekemasan kedudukan MB”. Beliau layak duduk di masjid surau, almaklum ayam pencen.

TatiUC perlu diberi nafas yang lebih segar. Exco perlu dilantik jadi Pengerusi untuk mengakademikan institusi ilmu kerajaan negeri itu. Dato’ Dr Latiff BEKAS Exco, bukan lagi Exco. No power, “no rok secetong” dah. Jadi dibuat macam mana, dipecat dengan cara macam mana sekalipun, langsung tak akan menjadi kudis gatal terutamanya kepada MB Mat Said. Sikitpun tak elergik.

Siapa kata pentadbiran kerajaan negeri dan MB Mat Said tidak berhemah. Amat bersopan dan berbudi bahasa sebenarnya. DS Rais Yatim tak payah nak buat kempen berbudi bahasa, kerana dah memang masing-masing “reti base”.

Cuba teliti ‘cara yang amat berhemah’ ini :

Surat daripada Setiausaha Syarikat kepada ahli-ahli Lembaga seperti berikut : –

EGM Tati UC Sdn. Bhd., 19.4. 10, 10am at 6th floor, Wisma Darul Iman, Kuala Terengganu :

Resolution 1 :

“That Dato’ Dr. Abdul Latiff bin Awang be and is hereby removed as the company director with effect from the passing of this resolution”.

Thank you
Company Secretary.

Disedapkan sikit cerita alkisahnya..... : Dato’ Dr Latiff dilucutkan/ditamatkan (atau dalam bahasa lebih berhemah dan berbudi bahasa - DIPECAT), sebagai Pengerusi/Lembaga Pengarah serentak Tati Production Sdn. Bhd (Anak Syarikat Tati UC Sdn Bhd) dengan cara amat memalukan pada 23 Mac 2010 di Hotel Seri Pacific, Kuala Lumpur.

Dalam AGM Tati Production SB, Dato’ Dr Latiff mempengerusikannya dan apabila tiba kepada agenda “melantik semula pengarah yang bersara mengikut peraturan syarikat, Dato’ Dr Abdul Latiff Awang”, secara tiba-tiba Rektor TatiUC mengemukakan surat kuasa/proksi TatiUC SB, bahawa TatiUC menentang agenda itu.

Begitulah amat berhemah dan “beretibasenya” manusia di Terengganu pimpinan MB Mat Said hari ini. Berhemah dan bermoral tingginya mereka kepada Dato’ Dr Latiff, pengasas TatiUc, Ruane-Tati dan Tati Production..

Tolong jangan salahkan MB Mat Said dalam hal ini. MB Mat Said mungkin 'tak tahu apa-apa'.

Cuma nak ingatkan - berpegang teguhlah kamu kepada kata-kata “tiada yang pelik dan mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said ini…” Segalanya adalah sifat beretibasenya pemimpin negeri hari ini terhadap orang yang tidak menguntungkan mereka.
Related Posts with Thumbnails