yang semasa

Rabu, April 14, 2010

YANG NAMANYA PEMBANGUNAN PESAT

Mari kita sama-sama melihat ‘pembangunan’ pesat yang berlaku di negeri Terengganu pada zaman MB Mat Said. Tiga berita di bawah ini sebenarnya mewakili pembangunan-pembangunan lain yang tidak terhitung dan tidak terjangkau dek akal fikiran seorang manusia yang kepingin akan kemakmuran dan kemajuan serta kesejahteraan rakyat dan negerinya.

Semuanya berlaku di negeri Terengganu hari ini. Berlaku di zaman MB Mat Said yang amat pintar dan hebat dalam membangunkan negeri Terengganu ini. Tidak pernah terfikir bagi banyak orang sebelum ini...

Berita 1 : Kaki terjerlus lubang tangga besi

KUALA TERENGGANU – Keceriaan pasangan pelancong dari Glasgow, Scotland yang menikmati keindahan negeri ini terbantut, apabila anak tunggal mereka mengalami kecederaan selepas terjatuh dari tangga permainan kanak-kanak di kawasan Taman Rekreasi Water Front Pulau Kambing. Pasangan itu, Iain Kinnear, 47, dan isterinya, Jennifer Kinnear, 37, pada mulanya menyangka anak mereka, Sonny Kinnear, 3, terjatuh kerana kecuaian sendiri, namun terkejut apabila mendapati kaki anaknya terjerlus dalam lubang pada tangga besi sudah berkarat.

~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hebatnya Terengganu. Pelancong Scotland. Masih ramai dan banyak lagi pelancong dari pelbagai negara di dunia yang menjejakkan kaki ke Terengganu. Faktor utama kerana mereka tahu, MB di negeri ini fasih dalam pelbagai bahasa dunia terutamanya Inggeris. Tak percaya? Kenalah percaya.

Jangan marahkan MB Mat Said kerana tangga permainan kanak-kanak di kawasan Taman Rekreasi tu rosak. Yang itu kena marah kepada Deris Jusoh. Kalau Deris Jusoh ‘boleh’ meruntuhkan bumbung stadium, kes tangga taman permainan kanak-kanak tu... kecik punya kes broo.... bila-bila masa boleh rosakkan. Entah berapa RMjuta Derih Jusoh rasuah, wallahuaklam. Yang pasti rasanya lebih atau bersamaan dengan RM3 juta macam kes MRR2 di KL tuuuu....

Pihak (Jabatan) berwajib juga tak boleh dipersalahkan kerana tidak memantau dan menyelenggara. Kalau diselenggara dan dijaga, bila nak runtuh dan rosak. Bila lagi nak salahkan Derih Jusoh. Tak akan salahlah Derih Jusoh dan tak ada modallah nak buat perbandingan.

Yang menghairankan (oppp!!! tak ada apa yang nak dihairankan sebenarnya pada zaman pemerintahan MB Mat Said) – macam mana, pelancong nin seolah-olah tahu bahawa MB negeri yang dia lawati ini amat suka dengan “kambing boer” sehinggakan dicari tempat yang namanya juga ada perkataan kambing tu – Pulau KAMBING. Tu kena tanya al-Ustaz YB al-Maniri...

Berita 2 : Indek jenayah komersial meningkat 15.2 peratus

BESUT - Indeks jenayah komersial di negeri ini dalam tempoh tiga bulan pertama tahun ini menunjukkan peningkatan sebanyak 15.2 peratus membabitkan kerugian RM2.14 juta berbanding tempoh sama pada tahun lepas.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ini adalah ‘lambang’ kehebatan pembangunan negeri yang tidak boleh dinafikan oleh sesiapa pun. Semua yang melakukan jenayah ini adalah manusia peninggalan zaman Derih Jusoh. Kalau tidak mana mungkin kes ini diumumkan di Besut.

Atau ini adalah kesilapan dan kesengajaan media melaporkan untuk merosakkan nama MB Mat Said. Mana ada jenayah meningkat sampai 15.2 peratus dalam tempoh hanya 3 bulan? Ini kenyataan bohong media. Mana ada di zaman MB Mat Said peningkatan macam ini. Mana ada zaman MB Mat Said ‘jenayah komersial’ lagi.

Kalau betul cerita ini, sepatutnya orang yang melakukan jenayah tu pergi mengadap MB Mat Said sebelum melakukan jenayah, pasti tidak akan berlaku jenayah sebegini. MB Mat Said amat prihatin dan berjiwa rakyat. Semua boleh ‘settle’. Nak apa, sebut je... kawasan balak? Projek direct nego? Atau nak bekalkan anak harimau? Semua boleh dirunding.

Kalaupun (lagi) benar ada, angka 15.2 peratus tu bukannya besar sangat. Kalau 15.2 hektar atau 15 ekor kambing boer atau 15 ekor lembu atau 15 ekor anak rimau tu barulah besar. Lihatlah yang kecil di kalangan yang besar itu, barulah betul perkiraannya.

Berita 3 : Sempat rakam aksi panas pekerja urut

KUALA TERENGGANU – Helah sekumpulan wanita warga asing yang turut menawarkan perkhidmatan seks di sebalik pekerjaan urut terbongkar, apabila lokasi kegiatan mereka diserbu pegawai penguat kuasa Imigresen, malam semalam.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hoooo... yang ini berita paling ‘touching’... sedih sampai rasa nak meleleh air hidung. Mana tidaknya. Inilah satu-satunya ‘pembangunan’ pesat yang paling ketara di zaman MB Mat Said. Sebelum ini tidak tumbuh rumah-rumah urut seperti cendawan sebagaimana yang ada di Terengganu hari ini. Macam mana tidak dikatakan projek pembangunan paling berjaya di zaman MB Mat Said, kalau hampir setiap daerah dalam negeri Terengganu wujud rumah urut.

Yang ini juga kena marah Derih Jusoh. Kenapa di zaman Derih jadi MB, tak boleh lulus lesen rumah urut? Yang sakit pinggang, sakit belakang, ‘sereban’ kaki, nak mengurut, tak kan nak pergi ke KL. Lecehlah Derih Jusoh nin. Munasabahlah tidak dilantik lagi jadi MB pun.

Tengok MB Mat Said, memandang jauh ke hadapan. Boleh membangunkan Terengganu setaraf dengan Bandaraya Kuala Lumpur. Rumah urut di mana-mana, tempat maksiat merata-rata. Terengganu dah sehebat KL. Maju dan membangun. Itu yang MB Mat Said hasratkan. Bila sebut KT orang bertukar dengan KL.

Soal si tukang urut nak jadi pelacur itu bukan salah MB Mat Said. Itu salah betina tu. Salah dan gatal jantan juga, kenapa pergi cari benda 'sedap' tu di situ? Di situ MB Mat Said kata, tempat untuk mengurut sahaja. Mengurut, mengurut, mengurut... tak faham ke?

MB Mat Said setuju beri lesen urut, bukan lesen sex. Kalau berlaku juga, jangan salahkan MB Mat Said. Salahkan agensi yang tidak memantau. Apa punya kerja sampai tidak boleh selesai hal seremeh ini? Atau salahkan MB terdahulu. Kerana sebelum ini disekat sangat, sekarang kena lepas geram laaa... Lepas ‘hawa’ kata orang Terengganu.

Yang seronoknya, difahamkan individu yang berusaha untuk mendapatkan lesen rumah-rumah urut nin adalah bekas YB dan bekas Exco Kerajaan Negeri Terengganu. Sekarang beliau dilantik pula oleh MB Mat Said sebagai Penasihat Ekonomi MB. Betul dan tepat sekali pilihan MB Mat Said....

Berpegang teguhlah kamu kepada kata-kata “tiada yang pelik dan mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said ini…” Segalanya adalah ‘pembangunan pesat' yang tak terkejar oleh minda rakyat yang sentiasa tertipu ini. Apa lagi kalau tidak mengamalkan slogan “Urut Menjana Ekonomi Negeri” dan “Merakyatkan Pengurutan dan Pemaksiatan”
Related Posts with Thumbnails