yang semasa

Khamis, April 22, 2010

YANG BERTANYA SAMA SAMY... ADA TIPU KA?

Terasa nak mengilai pun ada, terasa nak terberak pun ada bila membaca berita di bawah nin... beritanya sudah lama, tapi maaflah tak sempat nak posting sebelum nin...

Terengganu Buka Tender Pembalakan Mulai Tahun depan

KUALA TERENGGANU: Kerajaan Terengganu akan lebih selektif dalam mengeluarkan lesen balak dan menimbang kemungkinan hanya pengusaha kilang kayu sahaja yang dibenarkan memohon bagi memastikan sumber hutan di negeri ini terkawal.

Menteri Besar, Datuk Ahmad Said berkata, sehubungan itu juga, pihaknya akan menghentikan pengeluaran lesen balak secara terus mulai Jun depan dan akan menggantikannya dengan kaedah tender bermula tahun depan.

Beliau juga menafikan dakwaan bahawa terlalu banyak lesen balak dikeluarkan kerajaan negeri sehingga harga komoditi itu jatuh, sejak beliau mengambil alih jawatan sebagai Menteri Besar.

Sebaliknya, katanya pengeluaran lesen pembalakan dihadkan dan hanya dikeluarkan di kawasan yang akan dijadikan empangan kedua di negeri ini.

"Tidak benar kalau nak kata seolah-olah pembahagian (lesen balak) banyak sangat sampai harga murah. Saya ada angka-angka jika ingin dibuat perbandingan bermula tahun 2003," katanya ketika menggulung perbahasan pada Persidangan Ketiga Dewan Undangan Negeri (DUN) Terengganu di sini, hari ini.

Menurut beliau, pada 2003 sebanyak 33,916 hektar kawasan balak diluluskan, 2004 (15,698 hektar), 2005 (13,369 hektar), 2006 (12,406 hektar) dan 2007 (14,424.78 hektar).

"Pada tahun 2008 saya tak keluar satu pun lesen balak masa mula mengambil alih jawatan Menteri Besar. Pada tahun 2009 baru saya keluar lesen iaitu seluas 6,794.24 hektar, tahun 2010 sebanyak 2,845.12 hektar, ini pun kerana kawasan itu terlibat dengan pembinaan empangan kedua yang terpaksa kita tebang," katanya menjelaskan angka-angka berkenaan diberi oleh Jabatan Perhutanan negeri.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tapi tak ada yang pelik sebenarnya dalam berita nin.. Cuma nak mengajak rakyat negeri Terengganu Darul Iman ini bersama melapangkan minda seketika sambil ketawa (itupun kalau nak) :

1) Mari kembali belajar matematik (dalam BM)... 13 orang X 500 hektar berapa jawabnya? Yang 13 orang itu belum termasuk ustaz tukang baca doa bersongkok tinggi, kroni budak tingkat 15 merangkap tingkat 16, kroni anak gundik umno dan pelbagai macam kroni yang lain lagi... Jawabnya mudah sahaja : Jumlah yang dimaklumkan dalam DUN Terengganu (bagi tahun 2009 & 2010) adalah jumlah yang SUDAH LAKU dijual, sudah menjalankan operasi mengeluarkan balak dan sudah dibayar primiumnya. Jumlah itu BELUM termasuk yang masih tidak laku jualannya. Selain itu, jumlah yang dimaklumkan itu juga adalah berbentuk LESEN bukan diberikan kepada individu yang namanya bukan lesen.

2) Empangan kedua yang dicadangkan amat luas lingkungannya... dari hulu Kemaman melintasi hulu Dungun melalui Hulu Terengganu sehinggalah ke hulu Besut. Tak pasti sama ada hulu Setiu dan hulu Kuala Nerus ada atau tidak kawasan balak. Kalau ada, bermakna ada harapan empangan kedua ini juga akan melalui kawasan-kawasan berkenaan.

3) Siapa yang bangang sangat menafikan angka yang disebut oleh MB Mat Said itu daripada Jabatan Perhutanan? Tak kanlah daripada Jabatan Belia dan Sukan pula. Kalau daripada Jabatan Perkhidmatan Haiwan ada logiknya sikit sebab kawasan balak ini ada kaitannya dengan kambing boer, lembu, anak harimau, monyet, kera, beruk, anak gajah dan segala macam binatang (buas dan tidak buas) yang menjadi kegemaran sebahagian rakyat di negeri Terengganu ini.

4) Inikah yang disebut dalam ungkapan kepemimpinan sebagai “menjadi pemimpin suka berbohong, sumpah dilanggar janji pun lancung. Akal berbelit fikiran pesong, hidupnya hanya mengejar untung, rakyat tergadai malang menuntung, negeri rosak lenganglah kampung”...

5) Atau “dijadikan pemimpin negeri terjual, dijadikan tua rezeki kan mahal, dijadikan induk umatnya sebal, dijadikan tiang tegaknya janggal, negeri rusuh rakyat menyesal”...

Berpegang teguhlah kamu kepada kata-kata “tiada yang pelik dan mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said ini…” Segalanya adalah Merakyatkan Pembangunan dan Pentadbiran. Justeru marilah kita sama-sama menipu rakyat Terengganu – Merakyatkan Penipuan atau Menipurakyatkan dan Menggadairakyatkan Harta Redok...
Related Posts with Thumbnails