yang semasa

Ahad, Januari 24, 2010

YANG TERGADAI SEGALANYA

Awal pagi tadi, dalam perjalanan pulang ke Kuala Terengganu, saya ada menerima satu salinan mesej melalui sistem pesanan ringkas (SMS) yang pada perkiraan saya, pengirimnya turut forwardkan sms berkenaan kepada banyak orang yang lain juga. Saya juga tidak pasti, sama ada sms berkenaan baru sahaja ‘beredar di pasaran’ atau sudah lama/sudah beberapa hari/minggu/bulan sebelum hari ini. Agak menarik sms tu, walaupun kesahihannya belum dapat dipastikan lagi.

Mengikut apa yang terkandung dalam sms berkenaan, sms tersebut dikirimkan kepada seorang yang berstatus YB Dato’ Seri (kemungkinan YB. Dato’ Seri Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu) untuk mengetahui sama ada benar atau tidak wujudnya cerita berkenaan. Saya menunggu-nunggu sms lain, terutamanya (kalau ada) sms balas daripada pihak MB Mat Said sendiri (yang dikaitkan namanya dalam sms berkenaan). Tetapi sehingga cerita ini ditulis dan dipostingkan, tiada sebarang makluman balas perihal mahupun jawapan pasti berkaitan diterima. Insya-Allah kalau saya menerimanya nanti, akan saya postingkan lagi di sini.

Cuma dalam saya menunggu sms lain (terutamanya sms balas daripada MB Mat Said atau and the gengnya, kalau ada), saya teringat kata-kata daripada seorang kawan. Katanya, jangan diharap nak tunggu balasan sms daripada MB Mat Said, kerana bukan dia tak layan atau malas nak taip sms atau malas nak layan sms sebegitu, tetapi kerana beliau (MB Mat Said) memang buta sms. Dengan perkataan yang mudah disebut dan makna lebih tepat ialah ‘dok reti nak balas sms’. Telefonnya, kata kawan itu lagi sekadar untuk membuat dan menerima panggilan suara sahaja.

Lanjutan daripada itulah, makanya tanpa menunggu sebarang jawapan atau kenyataan balas atau penafian rasmi daripada MB Mat Said atau sesiapa yang dituju sms itu, saya turunkan sms berkenaan sepenuhnya (bahasa sms/ejaannya diubah mengikut ejaan penuh bahasa Melayu) :

YB Dato’ Seri, adakah sms ni benar? Salam. (Hari ini Mr Lim dari Hong Kong (pembeli sebenar tanah dan aset Pulau Besar, Merang) telah berada di Terengganu untuk apa-apa persiapan pembelian tersebut bertopengkan Syarikat Ri-Yaz Asset Sdn. Bhd., (paid up capital RM100k). Keseluruhan Pulau Besar seluas 676 ekar dijual dengan 664 ekar (daripadanya) berharga RM40 juta manakala (baki) tanah 12 ekar + (campur) hotel dalam pembinaan yang telah dilunaskan (oleh) kerajaan negeri (berharga) hampir RM30 juta + (campur) jalan yang dibangunkan dengan harga keseluruhan RM67 juta. Hari (hal) ini dikatakan dibincang dalam Exco meeting. SATU LAGI TANAH LUAS YANG SANGAT STRATEGIK AKAN TERLEPAS KE TANGAN CINA. Ri-Yaz Asset dikatakan kroni penting MB yang membekalkan air zam-zam. Saya yakin HANYA CAMPUR TANGAN TUANKU SAJA YANG MAMPU SELAMATKAN ASET PENTING INI DARIPADA KEJAHATAN MAT SAID).

Sama ada benar atau sebaliknya cerita di sebalik sms itu, seperti yang dikatakan sebelum ini – tiada yang pelik atau ajaib atau luar biasa atau mustahil pada zaman pemerintahan MB Mat Said selaku MB… kun fayakun… Itulah hebatnya MB Mat Said, MB yang kita semua sanjungi dan sayangi… Yang tergadai bukan sahaja maruah dan harta ‘redok’ negeri tetapi segalanya…
Related Posts with Thumbnails