yang semasa

Sabtu, Januari 23, 2010

YANG MEMANFAATKAN KUASA, MEMINGGIR RASA, MENYINGKIR MANGSA

Senarai terbaru penempatan Pegawai Tadbir kerajaan negeri Terengganu (TCS) sudah sedia beredar. Senarai terbaru ini melibatkan sejumlah 48 pegawai merangkumi pelbagai gred jawatan, daripada Gred 41 sehinggalah ke Gred VU7. Tarikh penguatkuasaan pertukaran dan penempatan ialah pada 1 Februari 2010, pukul 8.00 pagi.

Seperti biasa, ada yang puas hati dan ada yang tak puas hati. Adablah tu, mana nak memuaskan hati semua orang. Yang disediakan tu memang dah sempurna dan wajar. Senarai tu kan dibuat setelah mendapat restu dan persetujuan MB Mat Said. Siapa yang tak puas hati, kamu punya pasallah…

Marilah kita sama-sama mengangkat tabib spring kepada kebijaksanaan MB Mat Said. Beliau cukup matang dan amat mahir, bijaksana lagi bijaksini dalam mengatur dan menguruskan pertukaran dan penempatan pegawai kanan TCS ini. Jangan merasa pelik dan ajaib, jangan, jangan dan jangan, kerana tak ada yang pelik dan ajaibnya di zaman pemerintahan MB Mat Said ini.

Siapa kata pelik walaupun satu-satunya negeri dalam Malaysia yang punyai dua orang Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK) dalam satu masa ialah negeri Terengganu. Persetankan dengan apa orang nak kata walaupun ada kalanya pedih juga telinga yang mendengarnya. Ada pula cerita yang menuduh MB Mat Said terlalu dicucuk hidungnya sehingga menampakkan sangat ‘perut sucinya’ tidak sukakan SUK sehinggakan SUK yang masih dalam perkhidmatan pun, (cuma sedang bercuti sebelum bersara paksaan), sudah ada SUK baru yang menandatangani surat pertukaran berkenaan. Hoii…., bukan tak baguslah… itulah namanya proaktif (sinonim dengan prosak).

Alaaa, tuduhan itu tidak penting bagi MB Mat Said. Tak perlu dipedulikan pun. Beliau kan MB – orang yang paling berkuasa dalam negeri. Yang perlu diuar-uarkan sekarang ialah kebijaksanaan penyelesaian yang telah diambil oleh MB Mat Said terhadap kes kecil macam tu (ada dua SUK dan nak tutup kemaluan ‘mantan’ SUK). Macam mana kes sekecil itu boleh ditutup dengan hanya (ulang : hanya, ulang : hanya, ulang : hanya) seluas kurang lebih 1,500 ekar di Besut. Kepada yang komplen sangat, nantilah mantan SUK tu sedekahkan dalam 4-5 batang kepada mereka.

Berbalik kepada cerita pertukaran TCS. Seperti dalam posting JAM terdahulu – YANG MEMANFAATKAN KUASA, memang MB Mat Said wajar disanjung tinggi-tinggi. MB Mat Said telah sedaya upaya memainkan peranan dan memanfatkan kuasa yang ada untuk kebaikan, kenaikan dan kekukuhan ‘and the geng’ dan kuncu-kuncunya. Serba nak serba jadi. ‘Kun fayakun’. Siapa dan di mana mereka nak diletakkan, ‘itu ana punya kuasa, enta hanya perlu akur’.

Tahniah kepada MB Mat Said. Dan yang paling wajar ditahniahkan sebanyak pokok di hutan, sebanyak batu di darat ialah kepada mantan Setiausaha Sulit Kanan kepada MB sendiri yang telah ‘dipetisejukkan’ sebagai Timbalan Setiausaha Kerajaan (Pengurusan) dalam senarai pertukaran baru ini. Tahniah, tahniah dan tahniah.

Inilah yang dikatakan bagus dan cemerlangnya MB Mat Said. Orang kanan beliau yang pernah diberi jolokan Budak Tingkat 16 @ Menteri Besar Kedua (MB2) itu amat wajar dipetisejukkan. Soal bergred 48, melangkah kepala, meminggir rasa menyingkir mangsa, tidak perlu dipedulikan. Yang penting, MB2 amat tepat dan sesuai dengan cita rasa masyarakat TCS masa kini dengan meletakkannya di tempat yang betul dan sewajarnya. Jasa dan pengorbanan beliau amat besar kepada MB Mat Said serta kepada kerajaan negeri. TCS lain yang ada, semuanya cap ayam dan cap kambing boer belaka.

Soal baru dua tiga bulan dihantar atau ‘disembunyikan’ di luar negara kononnya untuk menyambung pelajaran tidak perlu ditimbulkan. Tiada konon mengonong, kerana memang MB2 ini ‘dihandingkan’ untuk menimba ilmu jauh di negara orang agar dapat duduk, kalau boleh di kerusi nombor satu dalam pentadbiran kerajaan negeri. Itulah yang dikatakan, tiada benda yang pelik dalam pentadbiran MB Mat Said sekarang. Dah lah ada dua SUK, orang yang cuti belajar pun masih boleh disenaraikan dan diletakkan di tempat penting jentera kerajaan untuk menggerakkan pentadbiran. Ya lah, MB Mat Said cara berfikirnya maha jauh ke hadapan. Mungkin beliau bimbang, kot-kot hujan di tengah hari, makanya orang kanan beliau itu (MB2) terlepas pula jawatan penting itu.

Justeru MB2 wajar dipetisejukkan sementara. Sebenarnya MB2 bukan bercuti belajar, cuma disembunyikan untuk berehat seketika. Nanti bila keadaan reda dan terkawal, baliklah dia dan bolehlah memainkan peranan untuk mengukuhkan kedudukan MB Mat Said di persada tingkat 16 itu.

MB Mat Said bukannya orang yang kedekut atau ‘klorek’ sangat. Sekadar RM200,000.00 (ulang dengan sebutan perkataan – Ringgit Malaysia dua ratus ribu sahaja… ulang perkataan akhir – sahaja, sahaja, sahaja, sahaja…) duit kerajaan untuk membiayai MB2 pergi berehat, bukan satu jumlah yang besar pun. Kereta Mercedes E200K yang dipakai MB dan para Exconya itupun lebih mahal daripada itu. Lagipun, semua itu bukan duit atau harta MB Mat Said secara peribadi. Itu ‘harta redok’ kerajaan, pitis kerajaan. MB Mat Said tak rugi sekepeng pun. Rakyat tak perlu tahu dan tak sepatutnya tahu hal-hal remeh temeh macam nin.

Rakyat semua bangang dan tak tahu apa-apa. Rakyat semua sebagai pak turut sahaja. Begitu kata MB mereka, mereka dengan segera menyokong sehingga 110 peratus. Perbodohkan dan perlembukan sahaja rakyat. Mereka tahu apa? Tambah lagi, Pak Mat, Pak Soh, Pak Yek, dan banyak lagi Pak Pak Pak Pak di kampung-kampung tu tak reti pun nak bilang duit kalau sudah kosongnya ‘berjujuk-jujuk’. Kalau yang reti dan faham betul-betul tentang kosong yang berjujuk-jujuk tu pun, mungkin Pak Seli, Anak Gundik Umno, Ustaz-ustaz yang pakai songkok tinggi, para politikus dan YB yang tekuk batu, atau mereka yang pada fikiran MB Mat Said, boleh mengekalkan kedudukan beliau. Itu saja. Yang lain selain itu, holor kurma sekotak pun, bereh dah.

Jadi apa yang salahnya. Belanja sajalah, jangan peduli dengan cakap orang. Bila lagi nak menghabiskan duit kerajaan, kalau tidak semasa berkuasa ini. Nanti kalau orang lain pula yang berkuasa, sekurang-kurangnya MB Mat Said atau MB2 sudah lega kerana berjaya memanfaatkan kuasa tepat pada masanya.

Yang penting MB2 pasti akan balik semula dan akan menyambung kemanfaatan kuasanya selaku MB2 merangkap TSUK(P) merangkap SUSK (SUSKKBB??? –Setiausaha Sulit Kanan Kiri Bahang Belaka???). Yang membezakan sedikit ialah beliau akan menjadi Budak Tingkat 15 pula. Tetapi walaupun turun satu tingkat, kuasa tetap naik mencokeng. Tahniah sekali lagi.

Memang MB Mat Said pemimpin yang maha prihatin dan berjiwa rakyat sebulu. Beliau bukan sahaja berusaha membantu sahabat dan ‘and the geng’nya, malahan berusaha mengembalikan semula ‘maruah’ sahabatnya (MB2) itu. Seperti yang disebutkan sebelum ini, MB kita ning seorang yang maha bermaruah dan bermoral tinggi. Sehingga kadang-kadang maruah dan moral itu, dek kerana terlalu tinggi, terpaksa disembunyikan di atas pokok cengal besar di hutan Hulu Dungun. Kalaupun nak tebang cengal tu pun, kerana MB dan MB2 orang yang tak berkira banyak sangat, orang yang maha prihatin, maha bijaksana, pasti boleh saja.

Sebabnya MB Mat Said nak membantu MB2 kerana MB2 kita nin telah dianayai orang, dikhianati dan banyak orang dengki dengannya. Kesihan MB2, beliau bukan tidak layak, maha layak, layak kerana kuasa, layak kerana ‘and the geng’, layak kerana ‘sebab aku nak beri…’ Jadi usah dipertikai lagi. Jangan ada dengki antara kita. Jangan ada kemarahan oleh orang lain. Yang marah tu siapa? Kamu kan sudah setuju dan berbai’ah dengan MB Mat Said. Tunggulah nanti giliran kamu yang akan dapat manfaat dan upahannya.

Memang MB2 kita tu dianayai. Sebelum beliau menjadi TCS, beliau pernah bekerja sebagai Pegawai Luar (Field Assistant) Felda di Felda Jerangau Barat. Jadi FA, berapalah sangat gajinya. Tapi alhamdulillah, kira rezeki dah tu.

Yang nak diceritakan, si MB2 kita nin (masa tu FA laaa), dituduh orang telah menyelewengkan amanah dan melakukan sesuatu yang menjejaskan kemaluan sehingga menjatuhkan maruah beliau. Jangan percaya dengan fitnah ini, tetapi marilah kita semua yakin bahawa MB2 kita ini orang yang punyai maruah dan harga diri, walaupun maruah dan harga dirinya bernilai hanya satu beg baja sahaja.

Menurut cerita (ini cerita – jangan percaya seratus peratus kerana namanyalah cerita, sebuah karya kreatif). Menurut cerita, para auditor yang melakukan kerja-kerja audit di Felda Jerangau Barat pada waktu itu telah mengenalpasti bahawa si MB2 kita nin telah menyeleweng amanah dan melakukan kesalahan menjual baja. Masya-Allah, apa punya cerita nin… Tak kan baja satu beg yang tak berapa sen nilainya tu, nak dijual oleh MB2. Lebih baik jual ladang saja, baru berbaloi-baloi.

Dek kerana keesahan kesalahan yang ‘dikatakan’ dilakukan oleh MB2 tu, maka beliau pun dinasihatkan berhenti kerja (dalam bahasa yang lebih lembut dan bersopan – dipaksa supaya berhenti – samalah seperti izin dalam paksa kot) sebagai FA Felda. Yalah… kalau tak salah, tak kan nak dituruti arahan atau paksaan tu kan? Kan? Kan? Kan?

Maka, si MB2 nin dengan muka selambanya pun berhentilah bekerja sebagai FA Felda dan dengan penuh bersemangatnya menyambung pelajaran sehingga berjaya memperolehi Ijazah (rasanya pada masa tu, susah sikit nak beli sijil, walaupun ada duit hasil jual baja). Selesai menyambung pelajaran, dek kerana rapatnya hubungan dan ‘kacing’nya keluarga MB2 dengan mantan MB Terengganu masa tu (ayah wan), MB2 diterima menjadi TCS, walaupun rekod baik dan bersih kejualbajaannya sewaktu menjadi FA Felda bukan menjadi suatu rahsia lagi.

Kalau tidak silap (harap-harap tak silap), MB2 ning diterima dengan ikhlasnya sebagai TCS samalah zamannya dengan MB Mat Said. Tu juga antara faktor kekacingan MB1 dan MB2 nin.

Cuma sesekali terfikir juga, rasanya kalaulah auditor Felda dan bos Felda yang menasihati MB2 berhenti dulu masih ada dan kebetulan pula bekerja di Terengganu, tak tahulah, apa hukuman setimpal yang boleh dijatuhkan kepada mereka. Mungkin dendanya menjadi gembala kambing boer di Bukit Kijal atau di Kampung Manir. Baru padam muka.

Nah…. Sekarang dengan rasminya MB2 telah dilantik ke jawatan TSUK (P). Pegawai kanan yang punyai kuasa besar dan hebat. Kalau masa menjadi FA Felda, beliau ‘difitnah’ menjual baja yang tidak seberapa harganya itu, apa pula ‘fitnah’ (nak sedapkan bahasa) yang bakal beliau hadapi apabila menduduki kerusi berharga di tingkat 15 itu nanti.

Sudah tentu dengan bajet sebanyak RM1bilion yang menjadi ‘kawalan’ TSUK (P), MB2 menjadi ‘semakin tergamak’ untuk mengukuhkan kedudukan beliau dan bosnya. Secara logiknya, baja kelapa sawit yang nilainya tak seberapa itu pun tergamak untuk beliau menjualnya, tak kanlah ‘pitis’ depan mata yang sudah jelas warna dan nilainya itu, nak dibiarkan ‘berterbangan’ begitu sahaja? Real lah bro... lu warak dan jujur punye…

Apa-apapun, selamat kembali ke arena mencucuk hidung. Semoga hidung yang dicucuk tidak tercucuk sampai ke dalam, takut-takut terbersin dan tersembur hingus yang menjijikkan.
Related Posts with Thumbnails