yang semasa

Khamis, Disember 24, 2009

YANG TERSERLAH REALITINYA

Persidangan Dewan Undangan Negeri Terengganu yang ditangguhkan kelmarin dengan terang lagi bersuluhnya menyerlahkan realiti. Jangan cuba menafikan kerealitian ini kerana semuanya berlaku dalam dewan yang mulia itu, yang menjadi pentas rasmi, bukannya pentas untuk berpolitiking, menonjolkan hipokrasi atau pentas lakonan dan sandiwara semata.

Realitinya jelas. Bahawa majoriti ADUN BN masih tidak sukakan dan tidak pernah suka dan (rasanya) tidak akan suka kepada MB Mat Said. Tidak suka bukan atas kapasitinya secara individu yakni Mat Said itu, tetapi atas kapasitinya MB. Barangkali bagi mereka, itulah pentas paling sesuai untuk menterjemahkan ketidaksukaan mereka kepada MB Mat Said, setelah sebelumnya banyak pandangan menyatakan mereka sudah boleh duduk semeja dan menyokong kepimpinan MB Mat Said.

Bermakna, kenyataan MB Mat Said dan beberapa pemimpin UMNO bahawa kumpulan apa yang dinamakan geng Derih Jusoh @ penentang MB Mat Said (atau digelar oleh MB Mat Said and the geng sebagai kumpulan 10 budak hitam) sudah memberikan sokongan dan menyokong MB Mat Said, bahawa politik UMNO Terengganu sudah reda dan stabil, bahawa adanya ‘taubat nasuha’ daripada kalangan ADUN yang menentang MB Mat Said dan sudah menyokong penuh MB Mat Said, dan pelbagai andaian, telahan, ungkapan yang muluk-muluk dan melegakan kerongkong MB Mat Said and the geng - rupa-rupanya sama sekali tidak benar dan belit auta semata-mata.

Semua pandangan yang menyatakan sedemikian adalah untuk menyedapkan hati yang lara sahaja. Menjadi halwa telinga yang tidak pernah dirasakan manis madunya kehalwaan, apa lagi sebagai penawar ‘kemesraan’ yang sudah sekian lama menyelinap di sebalik tembok kepura-puraan.

Antara kenyataan yang berbau ‘untuk menyedapkan hati’ sebegitu, selain datangnya daripada MB Mat Said sendiri, pernah disuarakan oleh beberapa konconya termasuk Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Terengganu – Dato’ Ku Tera. Ku Tera dengan penuh yakin menyatakan (kepada beberapa teman yang sempat terserempak dengan beliau satu ketika sebelum Sidang DUN), bahawa hanya tinggal tiga orang sahaja lagi ADUN yang tidak menyokong MB Mat Said. Tiga ADUN itu ialah Dato’ Rosol Wahid (Ajil), Zawawi Ismail (Kuala Berang) dan Zakaria Abdullah (Paka). Zawawi pun menurut Ku Tera, hanyalah pak turut sahaja, bukan sebenar-benarnya penentangan dan ketidaksetujuan itu datangnya daripada dalam dirinya. Ngikut Dato’ Rosollah tu maksudnya….

MB Mat Said juga begitu, dengan yakin menyatakan bahawa ADUN-ADUN itu adalah kawan-kawan beliau belaka yang boleh bekerjasama. Beralasankan kehadiran dalam program kerajaan, MB Mat Said dengan segera mengandaikan bahawa ADUN yang menentang beliau sudah berpaling tadah dan memberi sokongan serta kerjasama penuh kepada beliau.

Semua itukan retorik yang diperindahkan. Hakikat atau realitinya bagaimana? Untuk menjelaskan realiti, senaraikan ADUN (termasuk Exco) yang betul-betul tunduk dan menyokong kuat beliau. Atau kalau takut menimbulkan malu aib kepada ADUN-ADUN berkenaan sekiranya dibuat sokongan secara terbuka dan berdepan, buatlah undian secara sulit. Cuma takut dan bimbang juga kalau ada undi sulit bagi mencari siapa yang suka dan tidak suka kepada MB Mat Said, kalau tersilap 'kerut', MB Mat Said sendiri akan mengundi tidak suka kepada dirinya sendiri, barangkalilah kot!!!

Kerana realitinya, penentangan (terbuka atau sulit) dan usaha untuk merudumkan MB Mat Said tidak pernah bernoktah dan tidak pernah terpadam dalam diari perjuangan beberapa ADUN ini, waima apa sekali tanggapan dan hasrat ketua-ketua mereka. Yang jelas dan menjadi batasan akhir kepada ADUN-ADUN berkenaan adalah kerana mereka masih lagi akur dan patuh serta tidak mahu dianggap penderhaka, walaupun sudah ada yang melabelkan mereka sedemikian.

Sebab itu, sebaik ‘penentangan yang tak terduga’ dibuat oleh beberapa ADUN dalam dewan dan belum pun dewan selesai bersidang, sudah muncul beberapa ekor lembu yang bertindak ala jagoan untuk menutup kemaluan besar tuannya kerana diperlakukan sebegitu rupa oleh ADUNnya sendiri sambil dalam masa yang sama cuba memburuk-burukkan ADUN-ADUN berkenaan.

Lembu-lembu berkenaan berhempas pulas menyesuaikan dengan mes yang dimakannya, cuba menyembunyikan kemaluan tuannya dengan pelbagai alasan yang tidak logik, pandak akal, menonjolkan kebodohsombongannya, menjelaskan realiti kebodohan melampaunya dan paling seronok, berjaya menonjolkan ketololan dan kedunguannya tentang politik Terengganu semasa. Sesuai dan amat cocok sekali dengan sifat kelembuannya.

Cuma yang jelas - dengan meletakkan sementara ke tepi insiden dalam dewan dua hari lalu - sambil kita mengambil yang agak positif terhadap andaian yang menyatakan hampir semua penentang itu sudah agak kendur penentangannya dan mula kembali berjinak-jinak dengan parti mereka, UMNO (walaupun antara mereka ada yang tidak berjawatan apa-apa dalam UMNO) - segalanya adalah kerana ‘kasih sayang’ mereka kepada UMNO kononnya.

Kerana mereka menghormati dan patuh kepada Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Terengganu – DSHH, kerana mereka berhasrat mengukuhkan semula UMNO Terengganu yang dilihat telah rosak, hambar dan bercelaru semenjak selepas PRU ke-12 lalu, dan (ada sikit-sikit) kerana kalau-kalau mereka masih diintai untuk mengekalkan kerusi sebagai wakil rakyat pada PRU ke-13 nanti atau kerana (dalam bahasa yang agak lembut) sebahagian mereka masih menekup batu, lebih-lebih bagi mereka yang telah dianugerahi dengan berbagai-bagai bagai bagai 'anugerah' oleh MB Mat Said. Agaknya.

Itulah realitinya. Kekenduran mereka bukan kerana hebatnya MB Mat Said atau berjayanya Ku Tera, bukan kerana kejayaan MB Mat Said merapatkan hubungan dengan mereka. Bukan kerana.... bukan, bukan dan bukan. Semua orang tahu hal ini, termasuklah Presiden dan Timbalan Presiden parti, juga DSHH sendiri.

Alahai…. kesihan, tidak ada ke penasihat yang berani memaklumkan kepada MB Mat Said, bahawa insiden dalam dewan ini juga merupakan rentetan menjejaskan 'maruah dan moral' yang bukan boleh ditutup hanya dengan nyiru atau mes makanan lembu? Tolonglah, jangan biarkan MB kita tu dilabelkan banyak orang sebagai tidak tahu erti maruah dan moral.

Kesihan MB kita.

Related Posts with Thumbnails