yang semasa

Khamis, Disember 17, 2009

YANG TAK KESIHANKAN MB (siri… lagi….)

Sebelum ini, JAM pernah menulis berhubung dengan adanya manusia yang amat rapat dengan MB Mat Said ‘kita’, tapi tak kesihankan MB kita tu dengan berkelakuan yang tidak sepatutnya. Agaknya tidak sedikit air mata MB Mat Said yang terkeluar dek kerana perangai orang-orang beliau yang langsung tak memikirkan kedudukan dan malu aibnya seorang bergelar MB adanya.

Apa tidaknya, kes ‘mat songlap awana’ dan ‘mat gian kijal’ belum tahu tepi hujungnya, sekarang timbul lagi kes yang sekali lagi boleh mengaibkan MB Mat Said. Kesihan MB Mat Said kita tu, dah lah dari Mekah tak terus balik ke Terengganu, terpaksa melencong dulu kerana kerja dan kuatnya memikirkan perihal nak membangunkan negeri, (kata orang Terengganu ‘sian malang kheje, sapa dok balik dumoh’), tiba-tiba ada kalangan para pegawai beliau yang buat onar dan memalukan bos sendiri.

Ceritanya begini : Seorang pegawai bertaraf penasihat dan berstatus di pejabat MB Mat Said, ‘ditemui’ (bukan ditangkap atau dicekup atau diserbu atau di… apa-apa yang negatif – bukan! bukan! bukan!), oleh sekumpulan petugas pejabat agama, sedang ‘bersembang-sembang’ (bersembang tu maknanya lebih daripada seoranglah tu) dalam bilik di sebuah resort.

Pegawai ini ditemui bersama seorang teman lelaki dan dua lagi wanita (berpasangan atau kebetulan ‘terpasangan’). Atau dalam bahasa untuk mengelakkan syak wasangka dan prejudis – dua lelaki dan dua wanita yang bukan muhrim. Bukan pasangan kekasih gelap, bukan teman istimewa wanita, bukan, bukan dan bukan. Tak disebutkan pula, ada berapa ‘bilik dalam bilik’ di resort yang ditemui dua ‘pasangan’ tu. Yang pasti mereka ditemui dalam bilik sebuah resort dan ada empat orang yang berjantina dua lelaki dan dua wanita (alahai, susahnya nak sebut. Kalau disebut berpasangan, nanti ada yang bertanya kekasih gelap ke? Kesihan isteri dan anak-anak kat rumah).

Kes ini memang sah kes nak memalukan MB Mat Said. Mungkin petugas pejabat agama tu, orang-orang Derih Jusoh yang memasang perangkap dan nak mengenakan seterusnya sengaja nak memalukan MB Mat Said. Tak kang lah, si pegawai tu nak buat kerja yang tak senonoh. Pegawai tu bukan orang sebarangan, ada status, ada kelas, ada rupa, dah biasa kerja dengan menteri lagi, dah biasa dengan kehidupan yang lebih bebas di Kuala Lumpur. Lagi pun, tak kan dalam keadaan berempat begitu, ‘boleh’ melakukan sesuatu yang mencurigakan. Apa punya fikirlah petugas pejabat agama tu… Fikirlah yang positif dan elok-elok. Barulah tidak mengaibkan sesiapa, terutamanya MB Mat Said.

Janganlah jadi seperti sesetengah orang yang sengaja nak cari kesalahan orang. Sengaja nak memalukan MB Mat Said kita tu. Ada ke, mereka sempat lagi berfikir dan bertanya, apa kejadahnya bertemu dalam bilik resort/hotel sebegitu dengan wanita bukan muhrim? Dakwa mereka, walaupun berempat, semuanya bukan muhrim. Namanya tetap berpasangan, tetap ada dua spesis manusia yang berlainan jantina. Yang ada ‘lawan’. Lagikan yang sesama jantina pun ada ‘lawan’, inikan yang azalinya dah ditetapkan lawannya.

Kata mereka lagi, kalaupun nak bincang hal ekonomi negeri ke, projek negeri ke, masalah negeri ke, atau apa-apa perbincangan waima sesulit mana sekalipun, dan lagi, (kata mereka, fikir yang positiflah)… katakan mereka tak lakukan apa-apa, baik dan alimlah katakan, masih banyak lagi tempat yang sesuai untuk berbincang. Katalah hal yang nak dibincangkan itu sulit mulit, bawa berbincanglah di rumah salah seorang daripada mereka tu. Lagilah selamat. Atau kalau nak tempat yang selesa tetapi tak menimbulkan syak wasangka sebagaimana yang berlaku, masih banyak tempat yang sesuai dalam negeri Darul Iman ini.

Katakanlah, kalau dah tak ada dalam Terengganu, pergilah ke Pahang ke, Kelantan ke, Johor ke. Dah tak ada dan tak boleh lagi, takut-takut kalau rahsia tidak menjadi sulit lagi, pergilah ke Singapura ke, London ke, Dubai ke. Jerman ke, Bangladesh ke… Alaa… si pegawai ni kan pernah bekerja dengan seorang menteri yang menjaga hal ehwal negara luar, tak kan tak tahu destinasi yang selesa dan menyegarkan.

Itu kata mereka yang dengki kepada pegawai tu dan kepada MB Mat Said, bukan saya yang kata. Saya tukang tulis saja. Barangkali mereka ini team Derih Jusoh juga, sama seperti petugas pejabat agama tu.

Mungkin itu juga yang difikirkan oleh petugas pejabat agama tu sehingga mereka kemudiannya pergi ‘menemui’ pegawai berkenaan.

Hish.. hish… hish.…. apa nama ke pegawai kalau lagu macam ning. Langsung tak mengenang budi semata-mata kerana body. Kesihanlah kepada MB kita tu….
Related Posts with Thumbnails