yang semasa

Ahad, Disember 20, 2009

YANG KEHILANGAN, DIHILANGKAN & TERHILANG

MB Mat Said kehilangan lagi. Kesihan MB kita. Lepas satu, satu yang hilang. Tapi jangan keliru dan jangan takut serta bimbang. MB kita tu bukan kehilangan kedudukan dan jawatan MBnya. MB Mat Said tidak mungkin kehilangan kedudukan dan jawatannya sekarang. Tak mungkin dengan puluhan ribu kawasan hutan yang sudah ‘terhilang’ itu, boleh menjejaskan lagi kedudukan MB Mat Said. Tak mungkin sama sekali.

Yang MB Mat Said hilang kali ini adalah ORANG. Tiga orang. Dalam tahun ini sahaja. Dalam konteks kehilangan dan hubungan, bolehlah dikatakan MB Mat Said kehilangan dua orang kuat dan penting serta satu orang tak kuat (tapi penting juga) pada pemikiran beliau.

Sebenarnya sudah terlalu ramai orang-orang yang dihilangkan dan terhilang sepanjang MB Mat Said jadi MB. Paling ketara orang-orang yang berada dalam spesis hilang itu kebanyakannya adalah spesis peninggalan air tangan Derih Jusoh. Yang jelas, proses penghapusan spesis dan warisan Derih Jusoh dilakukan dengan penuh tragis dan diiringi air mata MB Mat Said sendiri. (Tafsirlah sendiri, air mata gembira atau air mata berduka).

Tetapi kebanyakan yang terhilang itu, tidak tergolong dalam kategori orang-orang penting atau tidak tersohor langsung. Sebab itu, kalaupun tidak diceritakan, tidak menjadi gudis gatal apa-apa. Jauh sekali untuk mendatangkan penyakit kepada MB Mat Said and the geng.

Bezanya dengan yang nak diceritakan kali ini ialah mereka yang ‘hilang’ itu tergolong dalam kategori orang-orang penting dalam sejarah pentadbiran MB Mat Said. Mungkin tidak penting bagi sesetengah orang, tetapi menjadi begitu penting kepada MB Mat Said.

Setelah MB Mat Said ‘kehilangan’ jawatan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri pada April 2009 lalu, orang kuat pertama MB Mat Said yang ‘hilang’ ialah Setiausaha BPUNT yang dilantik dan dibelai serta amat dipercayai oleh beliau selaku Pengerusi BPUNT sepanjang kira-kira setahun beliau memegang jawatan berkenaan.

Dr Jepun in bracket yang amat dipercayai oleh MB Mat Said tidak disambung jawatannya oleh Pengerusi BPUNT yang baru. Semenjak itu, Dr Jepun in bracket bukan sahaja kehilangan jawatan Setiausaha BPUNT malahan turut hilang jawatan gelaran dengan kuasa-kuasa yang ada padanya sepanjang beliau memegang jawatan ‘penting’ dalam UMNO itu. Jawatan gelaran Dr Jepun in bracket dalam pentadbiran kerajaan negeri ialah sebagai Timbalan Menteri Besar Kanan merangkap salah seorang anggota kanan geng enam jahanam.

Walaupun Dr Jepun in bracket sudah kehilangan jawatan-jawatan tu, dek kerana keakraban hubungan dan kebiaran kepercayaan yang melampau sebelumnya oleh MB Mat Said, Dr Jepun in bracket sekali sekala masih lagi mengunakan keakraban dan kebiaran itu untuk menjolorkan kepala dan menempelkan ketidakmaluan mukanya dalam khalayak. Cuma penyerlahannya sedikit kurang jelas walaupun masih mengekalkan sikap kemengada-ngadaannya. Kadang-kadang bolehlah ditamsilkan sebagai hidung tak mancung, pipi tersorong-sorong. Orang popular katakan!!! (p/s : tunggu cerita YANG POPULAR & TERPOPULAR dalam masa terdekat ini - JAM).

Kemudian MB Mat Said kehilangan seorang lagi orang kuat dan orang kanan yang boleh dikatakan amat dipercayai dan 100 peratus cakap-cakapnya dipatuhi oleh MB Mat Said. Orang kuat kedua ini menjadi amat berkuasa dan digeruni oleh banyak orang dalam pentadbiran kerajaan negeri, sehinggakan bos nombor satu dalam pentadbiran negeri pun seperti kehilangan kuku serta tidak mampu untuk mengatasi orang ini.

Demikian hebatnya ‘budak tingkat 16’ ini. Demikian berpengaruh dan berkuasanya orang yang juga mendapat ‘jawatan baru’ sebagai Menteri Besar Kedua (MB2) sepanjang berada di Tingkat 16 Wisma Darul Iman itu. Dan sekarang MB Mat Said telah kehilangan lagi.

Sama ada sengaja dihilangkan mahupun terhilang, yang pasti ‘budak tingkat 16’ ini sudah sah menghilangkan diri. Bagaimana kaedah ‘menghilangkan’ budak tingkat 16 atau MB2 ini, hanya orang-orang tertentu sahaja yang tahu. Pun demikian, khabarnya budak tingkat 16 ini telah di…….. (diluluskan atau diarahkan atau diminta atau disyorkan atau dipohon atau dihalalkan cara – pilih satu yang paling sesuai) untuk melanjutkan pelajaran. Di mana, ke mana dan berapa lama, itu kena tanya MB Mat Said.

Sayang dengan kehilangan orang kuat ini. Kesihan MB kita.

Orang ketiga pula memang sengaja dihilangkan oleh MB Mat Said. Dikatakan sengaja adalah kerana orang ketiga ini bukan orang kuat MB, walaupun beliau menjadi orang nombor satu dalam pentadbiran kerajaan negeri. Bukan sahaja dengan MB Mat Said malahan dengan budak tingkat 16 pun, orang ini tak boleh masuk daun. Tambahan pula orang ketiga ini dilantik pada zaman Derih Jusoh jadi MB. Nampaknya proses membersihkan saki baki bekas tangan Derih Jusoh belum lagi berakhir. Kalau disusuli cerita perihal orang nombor satu ini, seboleh mungkin MB Mat Said and the geng dah nak nyahkan orang ini daripada kerusi beliau di Tingkat 15 tu setelah kurang lebih dua minggu MB Mat Said dilantik sebagai MB. Kesihan MB kita.

Dan sebaik sahaja mentari 2010 menjengahkan wajahnya nanti, SUK lantikan zaman Derih Jusoh ini akan melambaikan tangan meninggalkan kerusi panas beliau di tingkat 15 itu. Jangan lupa, kalau ada walau sehelai kertas tercatat mahupun bekas tapak kasut hak milik ‘SUK terhilang’ tu di mana-mana dalam pejabat sekarang, tolong ambil dan sapu sebersih-bersihnya. Tak sudi agaknya orang nak melihat khazanah beliau lagi.

Barangkali ungkapan ini bakal diungkapkan oleh SUK terhilang tu – “Selamat tinggal bungaku Tingkat 15. Duduklah diam-diam, jangan buas-buas dan giatkanlah belajar mengangguk-angguk seperti pokke senantiasa”.

Semoga MB Mat Said tidak lagi kehilangan selepas ini, walaupun mungkin akan terhilang atau dihilangkan. Kesihanilah MB kita.

Related Posts with Thumbnails