yang semasa

Jumaat, Disember 18, 2009

YANG BOLEH DISOAL

Sidang Dewan Undangan Negeri Terengganu (bajet) akan berlangsung mulai 21 hingga 23 Disember 2009 ini. Agaknya sidang dewan kali ini akan menjadi meriah, yang khabarnya akan ada penglibatan semua YB BN yang sebelum ini mengambil tindakan bisu dan kelu. Demikian juga, khabarnya akan ada soalan-soalan daripada mereka untuk dijawab oleh MB dan para exconya.

Yang nyata tidak ada lagi boikot memboikot, ugut mengugut, diam mendiam, bisu membisu. Baik 10 budak hitam atau beberapa budak coklat, semuanya sudah insaf dan 'bertaubat nasuha' agaknya. Baguslah kalau gitu.

Sidang kali ini juga khabarnya akan dihujani dengan soalan-soalan yang boleh menaikkan nama MB Mat Said dan para exconya. Pun demikian, khabarnya lagi, banyak juga soalan yang terpaksa ditolak, baik soalan daripada YB BN mahupun YB PAS. Mungkin kerana soalan-soalan tu terlalu mudah untuk dijawab, atau kerana soalan tu bertaraf UPSR sahaja, atau soalan tu tak relevan, tidak menguntungkan serta tidak punyai apa-apa kepentingan kepada kedududan MB Mat Said di mata umum.

Kalau itu alasannya, amat wajar dan munasabahlah, kalaupun banyak soalan yang terpaksa ditolak. Sepatutnya MB Mat Said mengarahkan pejabat dewan supaya guna bulldozer atau jentolak saja untuk menolak soalan-soalan tu, baru nampak real.

Cuma rasanya ada beberapa soalan 'sampingan' atau soalan 'luaran' (ada ke?) yang ada kaitan dengan bajet, yang mungkin ditolak (kalau dah hantar), atau mungkin terlepas pandang untuk ditanya, atau memang kesihankan MB Mat Said kita tu, kalau bertanya... Dalam hal ini, kepada YB-YB (baik BN mahupun PAS), marilah kita sama-sama beringat, tolonglah bertanya atau bercakap 'beralus' sikit dengan MB kita tu. Kesihanlah MB kita tu, jangan sampai beliau melelehkan air mata lagi.

Antara soalan sampingan yang boleh disoal mungkin :

Soalan 1 : Berapakah bajet sebenar kos asas projek 'jelapang padi' negeri Terengganu? Berapa juta RM pula (yang diarahkan) ditingkatkan nilainya sebagai nilai baru projek berkenaan? Apakah dibuat secara tender terbuka? Siapakah individu yang bertuah yang mendapat rezeki bergolek-golek itu? (Anggaran jawapan : 36, 56-46, direct nego, Anak Gundik Umno...)

Soalan 2 : Benarkah kerajaan negeri telah membeli semula tanah di kawasan perindustrian Teluk Kalong/Kijal yang telah ditambus tetapi dibiarkan? Kalau benar, berapakah harga belian balik tanah berkenaan? Berapakah pula kos yang telah dibelanjakan bagi kerja-kerja menambus tanah kawasan berkenaan terdahulu? Siapa pula orangnya yang terlibat dengan tanah berkenaan. (Anggaran jawapan : yes, 100, 8, Anak Gundik Umno....)

Soalan 3 : Berapa banyakkah Anak Gundik Umno sudah mendapat projek semenjak MB Mat Said jadi YB, Exco dan sekarang MB? Berapa nilai kekayaan Anak Gundik Umno sekarang? (Anggaran jawapan : hanya dia sendiri yang maha mengetahui).

Soalan 4
: Berapa orangkah (orang itu nilai juga - sesuaikan dengan bajet), orang-orang seperti Anak Gundik Umno yang berjaya dilahirkan oleh mantan MB sebelum ini (maksudnya Derih Jusohlah tuu....). (Kehendak soalan juga kena jelas - maksud 'orang-orang seperti' itu ialah 'ras'nya). (Anggaran jawapan : mana ada... Derih Jusoh lebih pentingkan orang UMNO jeee!!!).

(P/S : Terhad kepada empat soalan sahaja dulu, kalau lebih akan ditolak lagi.... Anggaran jawapan hanya untuk bacaan sulit dalam bilik resort secara berpasangan sahaja. Tak boleh baca beramai-ramai).
Related Posts with Thumbnails