Sabtu, Ogos 29, 2009

YANG DAH LAMA TAK DICERITAKAN

Betul-betul saya sudah ketinggalan bas. Banyak perkara saya tertinggal khususnya tentang perkembangan mutakhir politik di Terengganu. Entahlah, sama ada sudah bosan, sudah tak berminat atau sudah malas untuk mengetahuinya, saya sendiri pun tak boleh nak pastikan.

Barangkali kerana sudah agak ketinggalan bas, menjadikan sudah agak lama tak diceritakan perihal kawan kita seorang nin. Apa khabar Dr Jepun in bracket? Lama tak dengar cerita. Entah di mana beliau, beliau sendiri sahaja yang tahu. Tapi yang pasti, sejak kebelakangan ini, kelibat dan cakapnya agak mengendur. Mungkin kerana itu jugalah, makanya saya ketinggalan banyak perkara berhubung dengan politik Terengganu.

Masa kawan kita nin tengah galak berkokok dulu, banyak peristiwa dan perkembangan politik Terengganu diketahui umum. Maklumlah orang penting dalam politik Terengganu. Sepatah beliau bercakap, berpatah-patah yang dilaporkan.

Tapi sejak kebelakangan ini, peminat dan pemerhati politik Terengganu seolah-olah kehilangan permata yang menjadi idola mereka ini. Mereka kehilangan suara dan kelibat hebat Dr Jepun in bracket. Entah apa faktornya dan apa sebabnya, wallahuaklam. Tiada orang yang tahu.

Saya sendiri seperti tidak percaya, di tengah-tengah kehebatan Dr Jepun in bracket ‘menguasai’ politik dan kerajaan Terengganu, tiba-tiba sahaja suaranya lenyap begitu sahaja. Seolah-olah ada garuda yang turun menyambar ‘kehebatan’ beliau.

Yang paling saya terkejut ialah tentang beliau bukan lagi Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Negeri Terengganu. Memang saya tak tahu (ulang : tak tahu, ulang : tak tahu) Maafkanlah saya kerana ketidaktahuannya saya terhadap perkara ini. Betul.... saya ingat beliau masih berjawatan itu. Macam mana saya pun boleh taksub sampai begitu. Sampai tak percaya, Dr Jepun in bracket bukan lagi SU BPUNT.

Sebaik saya tersedar perihal Dr Jepun in bracket bukan lagi SU BPUNT, saya menjadi tertanya-tanya. Kenapa DS Hishamudin tak terus menyambung perkhidmatan Dr Jepun in bracket sebagai Setiausaha BPUNT? Beliau kan orang hebat. Beliau kan orang yang serba boleh? Dan yang paling penting, beliau memang ‘nak sangat-sangat’ jawatan itu, kalau boleh nak bawa sampai ke kubur.

Hishamudin atau MB Mat Said tak sedar ke tentang hal ini? Tak ada orang yang tolong menyedarkan mereka betapa Dr Jepun in bracket ini amat memerlukan jawatan itu dan beliau perlu diutamakan? Ke mana kuncu-kuncu dan barua-barua beliau yang ramai sebelum ini? Tak kan, tak ada seorang pun yang rapat dan akrab dengan Hishamudin, sekadar nak menyampaikan betapa perlunya Dr Jepun in bracket ini dikekalkan kedudukannya sebagai SU BPUNT. Tak kan itu pun tak boleh diharapkan. Kalau semua Dr Jepun in bracket nak buat sendiri, nanti apa pula kata orang, semuanya nak bolot seorang saja.

Kesihan Dr Jepun in bracket. MB Mat Said pun tak boleh tolong. Semuanya nak mengharapkan Dr Jepun in bracket lakukannya sendiri. Kesihanlah kepada beliau. Dah lah sebelum Hishamudin melantik pegawai-pegawai UMNO Terengganu dulu, beliau dah cukup kuat melobi untuk nak kekalkan jawatan SU tu. Tak kesihan ke kepada beliau, yang saban hari terjongol di pejabat Hishamudin, mohon simpati. Tanpa prejudis, jangan juga kita nafikan bahawa sudah berapa banyak baju lenin, kot, kasut atau cincin yang ditinggalkan di pejabat Hishamudin tu. Macam mana tak terlantik juga?

Saya juga tak tahu (ulang : tak tahu, ulang : tak tahu) perihal Dr Jepun in bracket dan kaitannya dengan MRR2 di Kuala Lumpur tu. Apa kaitannya? Apa kejadahnya MRR2 tu? Apa masalahnya dengan SPRM tu? Haahh!!! 3 juta? Apa yang 3 juta tu? Pitis? Wang? Orang? Kereta? Baju lenin?

Entahlah, sebab tu saya katakan yang saya tak tahu. Tak tahu, tak tahu dan tak tahu!!! Dan saya sendiri tak nak ambil tahu pun. Cuma yang saya terasa nak tahu sikit (kawan-kawan kena tahu jugak), apa khabar beritanya Dr Jepun in bracket nin. Baik ke? Sihat ke? Masih hebat ke? Masih hisap paip ke?

Dan nak juga bertanya, “Apa khabar SPRM? kenal tak dengan Dr Jepun in bracket? Tak kang tak kenal kot… orang tersohor tu…”

Hendaknya, semoga Dr Jepun in bracket berada dalam keadaan selamat senantiasa adanya…. Aminnn…
Related Posts with Thumbnails