yang semasa

Jumaat, Julai 17, 2009

YANG TERASA NAK RESPON (siri 1)

Banyak kisah yang saya dengar, terima dan lihat sepanjang saya tidak berapa berkesempatan untuk menulis di sini. Dan daripada banyak yang banyak itu, saya memilih (untuk sementara ini) memberikan respon kepada 4 (empat) kisah. Namun, kalau berkesempatan dan saya rasa ada yang menarik dan perlu dikisahkan, maka siri ini mungkin akan bersambung untuk beberapa siri lagi.

Empat kisah yang saya maksudkan ialah lembu, bumbung runtuh, MB kekal dan PPSMI.

Kisah 1 : LEMBU

Banyak kawan dan ‘lawan’ yang bertanya, kepada siapa ditujukan cerita itu dan apa maksudnya dengan 3 kumpulan ‘lembu’ yang saya ceritakan itu.

Susah juga saya nak menjawabnya. Kerana saya menulis kisah lembu dan sama sekali tidak menyebut ditujukan kepada sesiapa. Dalam kepala saya, tiada siapa yang tahu. Jadi apa pentingnya menduga dan mentafsir yang bukan-bukan.

Saya tidak menjawab persoalan itu kerana saya rasa soalannya sukar untuk dijawab. Cuma saya sebutkan (bukan menjawab tetapi menyebut) kepada mereka (kawan dan lawan itu) bahawa kalau ada manusia (bukan lembu) yang termakan cili makanya sudah tentu dia akan terasa pedas. Dan kalau mereka sudah merasai kepedasannya, maka sahlah mereka itu ‘lembu’ dan lebih tepat ‘lembu itu’.

Tetapi kalau tak ada sesiapa yang merasakan apa-apa, sahlah mereka itu bukan ‘lembu itu’. Atau satu kemungkinan lainnya, mereka tidak sedar bahawa mereka adalah ‘lembu itu’ kerana bengap dan singkatnya otot mereka (macam lembu?) sehingga tidak boleh memikirkan bahawa mereka adalah ‘lembu itu’. Mudah saja.

Jadi tak usahlah bersusah-susah nak memikirkan tentang lembu itu, bimbang kalau-kalau tersilap tafsir dan tersalah berandaian, akan terpalitlah ‘bodoh macam lembu’ kepada diri sendiri. Wallahuaklam.

(nota : Kisah 2 akan menyusul……)
Related Posts with Thumbnails