Jumaat, Julai 31, 2009

YANG TERASA NAK RESPON (siri 3)

Kisah 3(i) : MB kekal (edisi gambar : kes-kes kecil)
** Nota : sekadar beberapa contoh...

Maka bertanyalah sekalian rakyat hamba sahaya : apa kena mengenanya gambar-gambar tu dengan MB kekal?

Arakian, yang menjawabnya hanya Nabil Raja Lawak : lu fikirlah sendiri......

Rabu, Julai 22, 2009

YANG TERLUPA KOT…

Seorang hamba Allah mengirimkan kepada saya emel meluahkan rasa. Pada mulanya saya tidak berhasrat untuk menyiarkan atau memberi peluang kepada orang lain mengetahui sama cerita ini. Tetapi apabila saya teringat usaha murni MB Mat Said yang sekarang sedang giat mendekati rakyat dengan konsep ‘mesra rakyat’, ‘kembali kepada rakyat’ atau ‘merakyatkan kerajaan’, maka saya menjadi begitu teruja untuk berkongsi ‘cerita kecil’ ini bersama yang lain :

Cerita emel berkenaan :

Kami mewakili sekumpulan pekerja kontrak Jabatan Pelajaran Negeri yang ditamatkan kerja awal bulan ini. Kami dah buat appointment nak jumpa MB Mat Said di WDI pada hari Rabu lalu (15 Julai).

Tiba masanya bukan sahaja kami teramat kecewa kerana Mat Said tak nak jumpa kami, malahan Mat Said tiba-tiba saja dah hilang dan katanya dah keluar ikut pintu belakang.

Tukang sanggup pula ialah Exco Ahmad Razif yang sebelum ini ada berjanji bahawa Kerajaan Negeri akan bayar gaji untuk kami walaupun Kerajaan Pusat dah tamatkan kontrak perkhidmatan kami. Bila kami tanya balik janji tu, Ahmad Razif jawab macam-macam. Janji tu dah tak ada lagi. Macam ni ke cara bela rakyat?

Kami amat kecewa kerana tiada pemimpin negeri yang ambil tahu masalah yang kami hadapi kerana terpaksa menyara anak, makan minum sekeluarga, bayar hutang bank serta koperasi dan banyak lagi.

(Maklumat terakhir – sedang berusaha untuk mengadap Sultan/Agung).

Kalau nak maklumat lebih lanjut mengenai cerita ini, sila hubungi Rxxxxx Kxxxxx 019970xxxx atau Zxxx 019990xxxx. Wassalam. Terima kasih.

Kesihan juga baca kisah-kisah macam nin. Harap-harap teman-teman kita nin bersabar je lah dan ambillah cerita nin sebagai pengajaran yang positif.

Barangkali…..

MB Mat Said terlupa …
Atau… tak ada pegawai yang tolong peringatkan beliau tentang perjumpaan tu….
Atau… sebagai MB tentulah sibuk…
Atau… alaaa, kes kecik macam nin pun tak kang nak jupe MB jugak….
Atau… tadok buat appointment pun, saja nak munoh nama MB je ning ….
Atau… demo orang mano? Wakil rakyat demo duduk wat gapo? YB demo tu sokong sapo?
atau ... entahlah…

(Sekadar makluman – YANG TERASA NAK RESPON (siri 3) akan menyusul….)

Sabtu, Julai 18, 2009

YANG TERASA NAK RESPON (siri 2)

Kisah 2 : BUMBUNG RUNTUH

Kira-kira lebih sebulan yang lalu, ketika memenuhi jemputan kenduri perkahwinan anakda sahabat saya di Kuala Berang, Hulu Terengganu, saya terserempak dengan seorang perwakilan G7 Hulu Terengganu yang memaklumkan kepada saya adanya satu tulisan yang diedar melalui pos dari Kuala Lumpur berhubung dengan kejadian runtuhan bumbung Stadium Sultan Mizan, Gong Badak diterima oleh beliau dan beberapa rakan G7 yang lain.

Kata sahabat G7 berkenaan, nama saya ada disebut dalam tulisan edaran berkenaan di samping turut menyebut nama Derih Jusoh dan Rosol Wahid. Ketika itu, saya tidak memberikan komen apa-apa lantaran saya sendiri tidak menerima atau membaca tulisan berkenaan.

Selang beberapa hari, seorang lagi kawan saya G7 daripada Dungun menelefon saya dan memaklumkan perkara yang sama. Dua hari kemudian, barulah saya menerima 'surat' yang mengandungi tulisan berkenaan. Yang menariknya, saya menerima 3 salinan tulisan berkenaan sekali gus yang diposkan dalam 3 sampul surat yang berbeza, semuanya ditujukan kepada saya dengan menggunakan alamat yang sama. Saya tidak pasti, sama ada perkara ini disengajakan atau dirancang atau memang sifatnya bengap kerja orang yang bertanggungjawab itu.

Saya sudah lupa di mana tulisan itu diletakkan. Saya mengambil endah tak endah tentang 'surat' tulisan itu kerana saya tidak berhasrat untuk mengambil apa-apa respon daripadanya kerana saya berpendapat tidak ada apa yang wajar saya endahkan. Setakat bertanya ke mana saya, Derih Jusoh dan Rosol Wahid ketika bumbung stadium runtuh, saya kira tidak ada apa yang boleh saya jawab.

Tetapi minggu lalu, ketika saya berada di Ipoh, seorang rakan lama saya dari Kuala Lumpur bertanya saya kenapa saya tidak mengulas tentang bumbung stadium yang runtuh itu. Pertanyaan sahabat lama saya itu mengembalikan semula ingatan saya kepada surat tulisan yang saya terima itu. Mungkin kawan saya ini turut menerima surat yang serupa, kerana itu beliau memprovokasi saya supaya menulisnya.

Jawapan saya mudah sahaja. Saya telahpun menyatakan terdahulu bahawa orang yang bertanggungjawab untuk menjawabnya sudah ada. Kerajaan Negeri juga telah melantik jawatankuasa penyiasat untuk menyiasat, SPRM juga telah menyiasat dan telahpun menyatakan 'hampir selesai'. Kalau ada yang bersalah, hukumlah mereka. Lagi pun, bumbung yang runtuh itu pun tidak akan berdiri tegak semula, kalaupun saya menjawab atau tidak tulisan berkenaan.

Siapa saya untuk menjawab atau menyatakan perihal keruntuhan bumbung stadium itu? Banyak orang nampaknya berhasrat saya menulis untuk mempertahankan Derih Jusoh and the gengnya kerana kononnya Derih Jusoh yang bertanggungjawab. Adanya penyelewengan dan adanya unsur-unsur rasuah dalam hal pemberian projek dan pembinaan stadium berkenaanlah yang menyebabkan mutu binaannya rendah dan akhirnya runtuh, dakwa mereka.

Saya pula dilihat sebagai orang yang 'diupah' kumpulan Derih Jusoh ini untuk menyokong mereka melalui blog dan menghentam MB Mat Said. Kerana itu (menurut teman-teman) masih ada orang yang mahukan saya mengulas perihal perkara itu.

Demikianlah bodoh dan bengongnya sesetengah manusia. Saya dah berkali-kali menyebut, sekarang, saya tidak ada apa-apa kepentingan dengan sesiapa. Saya tidak ada kaitan apa-apa dengan sesiapa. Dulu saya bekerja dengan Din Adam atas dasar penjawat awam. Saya tidak mendapat apa-apa keistimewaan lebih daripada apa yang penjawat awam dapat. Selepas kontrak saya dengan Din Adam tamat, saya tidak ada apa-apa kepentingan lagi dengan beliau atau sesiapa yang berkaitan dengan beliau, termasuklah Derih Jusoh sendiri. Kalau ada pun kami masih berhubungan dan tolong menolong, semuanya berlaku atas dasar seorang kawan.

Begitulah penjawat awam. Sesiapa sekalipun bos mereka, bertukar kerajaan atau majikan ke, dia tetap penjawat awam yang wajib mematuhi majikan semasanya.

Dalam soal stadium, saya langsung tidak tahu menahu perihal soal tender, soal harga tawaran, soal kontraktor, soal pembinaan atau apa-apa kepentingan (kalau ada) di sebalik pembinaan stadium itu, lantaran itu bukan dalam bidang tugas saya atau bidang tugas Exco (Din Adam). Yang saya tahu, kerajaan negeri hendak membina stadium dan akan digunakan untuk SUKMA ke-12. Itu saya tahu kerana menggunakan kemudahan sukan untuk acara dan atlit serta penganjuran SUKMA XII Terengganu 2008 adalah di bawah bidang kuasa Din Adam waktu itu. 'Core business' portfolio yang dipengerusikan oleh Din Adam ketika itu ialah pembangunan manusia @ pembangunan modal insan bukan pembinaan infrastruktur.

Sekali lagi saya nyatakan, saya tidak ada apa-apa kepentingan dengan sesiapa. Baik Derih Jusoh mahupun Mat Said atau sesiapa saja yang ada kaitan dengan tulisan saya. Saya menulis atas kehendak dan kesedaran saya sendiri tanpa paksaan, upahan atau apa-apa habuan. Saya bukan lembu peliharaan yang dikurung di dalam kandang kemudian diberi makan rumput yang dicerut (potong) oleh gembalanya. Lembu-lembu macam ini adalah lembu berkepentingan dan lembu yang dicucuk hidung dan kemudian dipaksa bekerja untuk tuannya. Akhirnya lembu sebegini akan menjadi habuan tuannya untuk dilapah dan dimamah dagingnya.

Berbalik kepada soal stadium. Soal stadium tidak perlu disangkutkan dengan sesiapa. Jawatankuasa penyiasat telah ada. SPRM telah menyiasat. Dan kemudian apabila siasatan selesai dan didapati berlaku penyelewengan dan salah laku atau ada unsur-unsur rasuah yang menyalahkan peraturan dan undang-undang negara, dakwa dan hukumlah orang-orang yang terlibat itu. Kalau Derih Jusoh salah, hukumlah dia. Kalau Rosol Wahid disabitkan dan bersalah, hukumlah dia. Kalau Din Adam terlibat, hukumlah dia. Kalau perlu hukumannya gantung sampai mati, laksanakanlah. Baru berbaloi dan padan muka mereka kerana mereka melakukan perkara yang memalukan, menyalahi undang-undang dan menyusahkan MB Mat Said (agaknya). Dan baik Derih Jusoh, Rosol Wahid, Din Adam atau sesiapa saja kalau dah didapati terang benderang kesalahannya, janganlah pula memandai-mandai mereka-reka dokumen rekaan atau menjadikan orang lain kambing hitam untuk melepaskan diri.

Tak perlulah kita memandai-mandai menuduh dan menghukum seseorang setelah bos kita sendiri mengumumkan berbagai langkah untuk menyiasat tragedi berkenaan. Jangan terlalu lebih sudu daripada kuah. Janganlah dengan sengaja kita menonjolkan sifat-sifat 'kelembuan kenyang'. Atau janganlah kita nak menjadi lembu yang hanya tahu merembat sahaja walaupun diberi makan plastik, rumput kering atau apa-apa sahaja yang tidak sesuai dimakan oleh seekor lembu. Apa-apa pun, lembu-lembu itu tetap beruntung. Nasib baik ada runtuhan bumbung stadium, ada juga isu yang boleh dikerjakan bagi memanjangkan hayat peliharaan oleh gembalanya.

Carilah isu lain untuk memusnahkan puak-puak Derih Jusoh tu. Tidak sepadan sehingga isu tak nampak batang hidung menjenguk keruntuhan bumbung stadium pun dibesar-besarkan dan menjadi isu antarabangsa. Carilah isu yang sesuai. Isu beli kambing untuk dihitamkan ke, isu nak tambah lembu peliharaan yang nak dicucuk hidung lagi ke. Baru ada kelas.

Nasiblah Derih Jusoh. Dah stadium tu dibina pada zaman dia berkuasa, tidak dapat tidak kena kaitkan dengan beliau. Itulah tidak cerdiknya Derih Jusoh berbanding MB Mat Said. Di zaman MB Mat Said nin, jangan termimpilah nak melihat runtuhan apa-apa (bumbung ke, lantai ke). Tak ada, memang tak ada. Nak ada macam mana, jangankan nak membina stadium, nak membina 'gok' (kandang) kambing dan gok lembu pun tak ada.

Tapi jangan terkejut dan pelik, tiba-tiba gempar seluruh dunia dengan berita 'Bumbung kandang lembu peliharaan MB bernilai RM15 ribu sebulan runtuh dan menimpa kepala kambing hitam boer kesayangan beliau'.

Haru biru juga nantinya. Wallahuaklam.

Jumaat, Julai 17, 2009

YANG TERASA NAK RESPON (siri 1)

Banyak kisah yang saya dengar, terima dan lihat sepanjang saya tidak berapa berkesempatan untuk menulis di sini. Dan daripada banyak yang banyak itu, saya memilih (untuk sementara ini) memberikan respon kepada 4 (empat) kisah. Namun, kalau berkesempatan dan saya rasa ada yang menarik dan perlu dikisahkan, maka siri ini mungkin akan bersambung untuk beberapa siri lagi.

Empat kisah yang saya maksudkan ialah lembu, bumbung runtuh, MB kekal dan PPSMI.

Kisah 1 : LEMBU

Banyak kawan dan ‘lawan’ yang bertanya, kepada siapa ditujukan cerita itu dan apa maksudnya dengan 3 kumpulan ‘lembu’ yang saya ceritakan itu.

Susah juga saya nak menjawabnya. Kerana saya menulis kisah lembu dan sama sekali tidak menyebut ditujukan kepada sesiapa. Dalam kepala saya, tiada siapa yang tahu. Jadi apa pentingnya menduga dan mentafsir yang bukan-bukan.

Saya tidak menjawab persoalan itu kerana saya rasa soalannya sukar untuk dijawab. Cuma saya sebutkan (bukan menjawab tetapi menyebut) kepada mereka (kawan dan lawan itu) bahawa kalau ada manusia (bukan lembu) yang termakan cili makanya sudah tentu dia akan terasa pedas. Dan kalau mereka sudah merasai kepedasannya, maka sahlah mereka itu ‘lembu’ dan lebih tepat ‘lembu itu’.

Tetapi kalau tak ada sesiapa yang merasakan apa-apa, sahlah mereka itu bukan ‘lembu itu’. Atau satu kemungkinan lainnya, mereka tidak sedar bahawa mereka adalah ‘lembu itu’ kerana bengap dan singkatnya otot mereka (macam lembu?) sehingga tidak boleh memikirkan bahawa mereka adalah ‘lembu itu’. Mudah saja.

Jadi tak usahlah bersusah-susah nak memikirkan tentang lembu itu, bimbang kalau-kalau tersilap tafsir dan tersalah berandaian, akan terpalitlah ‘bodoh macam lembu’ kepada diri sendiri. Wallahuaklam.

(nota : Kisah 2 akan menyusul……)

Ahad, Julai 05, 2009

YANG TEPAT & YANG BERKEPENTINGAN

Agak sekian lama tidak menulis perihal politik di Terengganu. Harapnya suasana kemelut sudah reda dan beberapa ekor ‘lembu’ yang kelembuan dan ‘kambing’ yang kekambingan (sama ada hitam atau putih atau coklat) sudah boleh bernafas lega.

Bermula 1 Julai lalu, saya sudah berada di luar Terengganu. Justeru kehambatan waktu dan persiapan sebelumnya telah membantutkan untuk saya menulis di sini. Namun secara jauh dan penuh minat, suasana di Terengganu tidak pernah saya lupai atau dibenamkan terus dari minat saya untuk menulis perihalnya.

Ada teman-teman yang bertanya perihal perlantikan pegawai dalam UMNO Terengganu oleh Pengerusi Perhubungan UMNO Negeri, DSHH. Respon saya selepas perlantikan itu secara pantulan dan spontan ialah - 'tepat dan berkepentingan'. Tanya teman-teman lagi, apa yang tepat dan apa yang berkepentingan?

DSHH sebelum membuat keputusan ‘tepat’ itu berada dalam dilema sebenarnya. Dengan kedudukannya sebagai seorang Naib Presiden dan Menteri kanan yang berpotensi untuk terus meningkat, beliau terpaksa memikirkan banyak perkara yang menguntung dan merugikan dirinya.

DSHH berhadapan dengan dua kelompok manusia yang masing-masing mempunyai pengaruh, kekuatan dan kelemahan tersendiri. Dalam menapishalus kepentingan dan keuntungan berjangka panjang, DSHH terpaksa mengambilkira beberapa pendekatan dan pandangan pihak berkepentingan yang bakal menguntungkan dirinya juga.

DSHH berhadapan dengan kelompok Ketua Bahagian yang menyokong MB Mat Said dan kelompok (kononnya) kumpulan 18 yang menyokong geng 10.

DSHH bukan orang Terengganu. Peduli apa dengan kemelut dan kesusahan orang Terengganu. Beliau diberi amanah untuk menjaga UMNO Terengganu. Menjaga UMNO Terengganu bermakna menjaga Ketua-ketua Bahagian dan segelintir ahli UMNO Terengganu yang menyokong mereka. Bukan menjaga kerajaan dan kepentingan rakyat Terengganu keseluruhannya. Beliau bukan ditugaskan sebagai Menteri Besar tetapi hanya sebagai Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri.

Menteri Besar perlu menjaga rakyat, baik orang UMNO mahupun bukan orang UMNO. Itulah yang dibuat oleh MB Mat Said sekarang. Jadi maknanya DSHH berada di landasan yang betul dengan tindakannya sekarang.

DSHH Naib Presiden yang dijolok orang sebagai amat berpotensi untuk meningkat lebih jauh sehingga boleh menjadi PM satu hari nanti. Sebagai Naib Presiden, beliau menang kerana sokongan Ketua Bahagian dan perwakilan UMNO yang segelintir itu. Ketua Bahagian dan sebahagian perwakilan ini pun bukannya yang benar-benar layak dan diterima ahli. Tetapi dek kerana kuasa beli mereka lebih tinggi, maka mereka terpilih dan duduklah mereka di kerusi Ketua Bahagian dan perwakilan itu.

Bagaimanapun, mahu tidak mahu, sumbangan dan sokongan mereka perlu dibalas oleh DSHH. Tambahan lagi, mereka ini jugalah nanti yang akan ‘menentukan’ kedudukan beliau sama ada untuk terus kekal atau melonjak ke atas lagi atau sebaliknya.

Demi kepentingan masa depan itulah, makanya DSHH bertindak tepat memihak kepada kehendak Ketua Bahagian dalam menentukan corak dan warna kepimpinan serta kondisi politik UMNO di Terengganu. Tanpa mempedulikan pengalaman masa lalu (khususnya semasa PRU-12) dan risiko masa mendatang dalam menghadapi PRU-13, DSHH dilihat benar-benar yakin memperjudikan masa depan UMNO Terengganu kepada kemungkinan terlepasnya kerajaan BN daripada gengaman UMNO nantinya.

Yang menentukan corak kepimpinan dalam UMNO ialah segelintir ahli UMNO yang berketuakan Ketua Bahagian yang dipilih mereka. Mereka ini sudah taksub dan akur kepada Ketua Bahagian. Kumpulan Ketua Bahagian ini pula dilihat amat bersatu di kalangan mereka.

Sebagai Pengerusi BPUNT, DSHH juga perlu menjaga aib dan maruahnya. DSHH amat sedar bahawa sebagai Pengerusi beliau perlu mendapat sokongan dan dokongan semua Ahli Jawatankuasa dalam barisan kepimpinannya. Dan struktur organisasi UMNO Perhubungan telah menetapkan bahawa Ketua-ketua Bahagian adalah secara automatik sebagai AJKnya. Jadi kalau DSHH tidak memihak kepada mereka (Ketua Bahagian), nantinya DSHH akan diboikot dan mesyuarat BPUN sering menjadi tidak cukup korum. Yang malu aib adalah DSHH. Sebagai Naib Presiden, amat malu dan aib sekali kalau mesyuarat tidak cukup korum atau tidak ada ahli Jawatankuasa. Kalaupun DSHH telah digertak oleh Ketua-ketua Bahagian berhubung dengan perkara ini, itu satu yang bukan pelik dan mustahil, kerana itu menunjukkan kumpulan Ketua Bahagian ini cukup bersatu.

Tidak salah DSHH kerana beliau juga terpaksa menjaga dan menentukan kepentingan dirinya, khususnya dalam menghadapi masa depan politik beliau.

Kelompok kedua yang dihadapi DSHH ialah kelompok geng 10 (18?) yang terdiri daripada wakil-wakil rakyat yang sebenar-benarnya boleh menggugat kedudukan kerajaan kalaulah mereka ini berjaya menonjolkan keyakinan bahawa mereka benar-benar bersatu, tetap pendirian dan menolak kepentingan peribadi.

Namun apa yang berlaku adalah sebaliknya. Kerana kepentingan, kumpulan 18 ini menjadi tidak bersatu dan gagal meyakinkan DSHH dan pucuk pimpinan parti bahawa mereka sebenarnya lebih kuat, bersatu dan seia sekata.

Mungkin DSHH sudah mahir membaca perilaku anggota kumpulan 18 ini. Mereka ini mungkin bagi DSHH hanya hangat-hangat tahi lembu, mudah dikecek, tekup batu dan mudah lupa kepada perjuangan mereka, semata-mata kerana kepentingan.

DSHH sudah mahir dan kerana itu mereka mudah dibeli dan digula-gulakan dengan tawaran jawatan dan kedudukan. Lantiklah mereka waima sebagai Penolong Setiausaha BPUNT sahaja pun, mereka sudah boleh akur dengan keputusan dan sudah boleh melencong daripada asas perjuangan. Walhal apa sangatnya dengan jawatan Penolong Setiausaha itu. Rasanya tidak pernah berlaku dalam sejarah pun, jawatan itu pernah diwujudkan. Apa fungsi dan peranan dan setakat mana kuasa yang boleh menentukan kedudukan UMNO keseluruhannya dengan jawatan itu, masih banyak orang yang keliru.

Kemudian yang kuat menentang lantiklah mereka sebagai Pegawai Khas Menteri waima hanya untuk menjaga satu dua NGO. Janjilah akan mengembalikan semula mereka sebagai Pengerusi Penyelaras walaupun masih belum menjadi kenyataan pun. Lantiklah mereka sebagai SU/AJK Biro-biro dalam UMNO Negeri dan umpanlah mereka dengan jawatan yang muluk-muluk disebut sedangkan tidak ada apa-apa yang istimewa pun.

Itulah kepentingan. Kerana kepentinganlah mereka mudah dikecek, tekup batu dan mudah dibeli. Mereka menjadi tidak berani dan menutup mulut serapat-rapatnya untuk bersuara dan menentang lagi. Mereka sudah boleh melupakan perjuangan dan sanggup menggadai maruah dan menjaja prinsip hanya kerana kepentingan.

Kenapa mereka gagal menunjukkan kesatuan sesama mereka? Seperti yang pernah saya sebutkan dalam tulisan sebelum ini, kalau benar dakwaan mereka bahawa 18 orang ADUN telah sekata tidak yakin dan tidak percaya kepada kepimpinan MB Mat Said, kenapa mereka tidak bersatu hati dalam konteks bersatu yang sebenar-benarnya?

Kalau mereka benar-benar bersatu dan berjaya meyakinkan pucuk pimpinan bahawa mereka sudah sepakat dan tidak berganjak dengan keputusan, pucuk pimpinan dan pihak-pihak lain yang berkaitan sudah perlu memikirkan kedudukan MB Mat Said yang nyata sudah hilang majoriti sokongan bagi membolehkan beliau terus menerajui negeri sebagai MB. Bukankah itu menjadi prasyarat perlantikan sebagai seorang MB seperti yang termaktub dalam Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Terengganu? Mereka juga sebenarya sedar bahawa merekalah (atas kapasiti ADUN yang masih sah sekarang) boleh menggugat kedudukan kerajaan.

Tetapi mereka ini semuanya menekup batu dan bimbang serta takut akan terlucutnya kepentingan, apa lagi kalau sudah selesa berada di kerusi empuk Exco. Kalau hanya dengan perlantikan ke jawatan yang entah apa-apa, mereka sudah hilang pertimbangan dan mudah diserek ke sana ke mari, inikan pula dengan jawatan Exco yang jelas menyediakan pelbagai keistimewaan. Inilah elemen yang dapat dihidu dan dikesan oleh DSHH sehingga beliau bertindak berani ‘menyinsihkan’ kumpulan 18 ini.

Bagi DSHH, kumpulan 18 ini tidak ada apa-apa. Semuanya ‘kawan-kawan’ beliau yang boleh dicucuk hidung dan disogok dengan kepentingan peribadi. Lambat laun akan senyap dan isu ini sudah boleh ditutup buku. Gertakan mereka (kalau ada) hanya gertakan politik dan gertakan berkepentingan yang sedikitpun tidak menjadi kudis gatal kepada DSHH atau pucuk pimpinan atau kepada MB Mat Said sendiri.

Lagi pun dalam konteks politik UMNO jangka panjang, kumpulan ini bukan orang yang boleh membantu DSHH untuk terus kekal atau meningkat. Anggota kumpulan ini mana ada jawatan dalam parti. Hanya seorang dua sahaja yang langsung tidak menjejaskan undi perwakilan. Entah-entah mereka ini tidak pun dipilih sebagai perwakilan untuk mengundi dalam pilihanraya UMNO nanti. Jadi, buat apa DSHH nak takutkan mereka? Satu tindakan yang bijak dan tepat berjaya disempurnakan oleh DSHH.

Berbeza dengan ADUN DAP di Kedah yang dianggap lebih bermaruah daripada mereka ini. ADUN ini sanggup menentang arus dan mengisytiharkan dirinya menjadi wakil bebas hanya semata-mata kerana isu ‘kandang babi’, bukannya kerana kes atau isu besar seperti jawatan Exco atau jawatan Menteri Besar. Bagi ADUN DAP ini, kepentingan rakyat mereka lebih besar daripada kepentingan peribadi. Ini makna sebenar perjuangan.

Kebelakangan ini terdengar pula cerita bahawa salah seorang daripada anggota ‘enam jahanam’ yang sebelum ini menjadi penyokong kuat MB Mat Said, telah menyeberang kem dan menyertai kumpulan penentang (geng 18) ini. Kalau benar begitu, apa sebenarnya yang boleh dibuat, kalau kepentingan juga menjadi agenda utama mereka?

Mungkinkah menyeberangnya seorang anggota berkenaan adalah disebabkan kepentingan juga? Kerana beliau tidak lagi dilantik memegang apa-apa jawatan penting dalam UMNO negeri atau diberi kedudukan selesa dalam GLC kerajaan? Yang jelas dan nyata, kepentinganlah yang menghancurkan perjuangan mereka.

Cuma apa yang kita harapkan, sejarah tidak lagi akan menjadi hakim yang paling adil dalam menentukan kedudukan politik di Terengganu selepas ini.

YANG CERDIK TETAPI BAHLUL

Kawan kita yang dihebohkan terperangkap kerana ‘RM3juta’ itu memang cerdik orangnya. Al-Maklum bertaraf doktor kehormat katakan. Kalau tidak cerdik masakan ada pihak yang boleh mengiktiraf beliau dengan anugerah doktor kehormat begitu. Berapa kerat sangat manusia di Malaysia ini yang menerima anugerah sebegitu. Hanya orang-orang atau manusia yang cerdik sahaja dikurniakan dengan anugerah berkenaan. Salah seorangnya ialah kawan kita ini – Dr Jepun in bracket.

Ada teman (yang saya amat menghormati dan segan kepadanya, kebetulan beliau juga adalah teman kepada Dr Jepun in bracket ini) menasihatkan saya supaya tidak lagi mengutuk atau menulis tentang Dr Jepun in bracket ini. Katanya, orang yang dah nak tenggelam buat apa lagi ‘dinyek’ supaya cepat tenggelam. Kata teman itu lagi, biarlah beliau tenggelam perlahan-lahan dengan masa dan keadaan yang menentukannya.

Sekali fikir betul juga saranan teman itu. Namun saya menjadi agak terkilan kalau tidak menulis memuji memuja Dr Jepun in bracket ini kerana ‘kecerdikannya’. Saya tidak mengutuk tetapi saya menyerlahkan kecerdikannya yang kira-kira banyak orang tidak sedar dan tidak tahu.

Dr Jepun in bracket ini orangnya cerdik dan pintar. Boleh mengelirukan banyak orang dan ada pengaruh dan kuasa untuk mengelirukan orang lain. Itulah kelebihan ketara yang ada pada beliau dan tidak ada pada orang lain.

Apa tidaknya, kalau ada orang yang boleh dikambinghitamkan dan ada orang yang kononnya boleh dikelirukan dengan dokumen yang sepatutnya wujud sepuluh tahun lalu tetapi diwujudkan sepuluh tahun kemudian dengan bentuk dan kesempurnaan semasa, itukan hebat dan cerdik namanya.

Cuma kecerdikannya itu ada siiiiiiiiiikit bahlulnya……
Related Posts with Thumbnails