Isnin, Jun 29, 2009

YANG BERKISAH TENTANG LEMBU

Ada beberapa ekor ‘lembu’ yang secara jelas menonjolkan ‘kelembuan’nya.

Lembu 1 :

Lembu ini telah mendapat anugerah yang hebat-hebat sepanjang profesion kelembuannya. Nak dikatakan lembu ini ‘bodoh macam lembu’ berbanding dengan lembu-lembu yang lain, berkemungkinan juga. Namun sifat kebodohlembuannya terserlah apabila lembu ini dengan rakus lagi lahapnya menelan rumput-rumput kering yang diumpan kepada kumpulan lembunya, sedangkan lembu ini secara sedar atau buat-buat tidak sedar telah dipakaikan dengan cermin mata hijau tujuan mengaburi pandangan apabila melihat rumput kering yang sudah luntur warna hijaunya.

Lembu 2 :

Lembu ini berjaya membentuk kumpulan lembu yang kalau makannya tidak disuap, maka tak ada kerjalah para lembuan ini. Untuk beberapa ketika, lembu-lembu ini telah disuap dan makan ditangan gembalanya yang memang suka makan disuap. Malangnya kini lembu-lembu yang telah sekian lama dicucuk hidung yang tak mancung-mancung itu telah kehilangan gembalanya kerana gembalanya telah diikat tangan dek kerana suka sangat makan disuap. Dan lembu-lembu gembalaannya pun berkeliaranlah tidak menentu kelibat sekali gus hilang punca untuk melaksanakan tugas kelembuannya lagi.

Lembu 3 :

Lembu pawah ini akan terus menonjolkan kelembuannya demi jangka hayat kelembuannya, walaupun kebodohlembuannya sudah sekian lama terserlah dan diperhatikan manusia daripada seantero dunia.

Demikianlah adanya lembu-lembu itu.
Related Posts with Thumbnails