yang semasa

Rabu, April 08, 2009

YANG TIDAK SAHIH : PROVOKASI VS SPEKULASI

Petang tadi 5.23 petang SMS pertama dari seorang teman wartawan di Kuala Lumpur diterima. Memandangkan petang tadi ada sedikit masalah kepada broadband saya, maka tak sempat saya postingkan perihal yang di SMS itu.

Isi SMS berkenaan mengandungi fakta-fakta berikut (saya jadikan hanya satu selepas berbalas-balas SMS antara saya dengan beliau untuk mengetahuinya dengan lebih lanjut) :

DS Najib terpaksa merombak semula barisan kabinet ampuhnya & akan mendapat perkenan Ke bawah DYMM Tuanku Agong hanya pagi esok kerana beberapa perkara.

Pertama, MCA menuntut agar dikekalkan jumlah Menteri dan Timbalan Menteri yang diperuntukkan kepada parti berkenaan. Asalnya DS Najib hanya membariskan 2 Menteri & 4 Timbalan Menteri daripada parti itu. Sbb itu petang ini MCA adakan mesyuarat tergempar & antara yang diputuskan oleh MCA (tanpa diumumkan tetapi sudah dimaklumkan kepada DS Najib) ialah sekiranya DS Najib berkeras dengan cadangan 2+4 itu, MCA akan menolak semuanya. MCA tak puas hati dengan Gerakan yang diura-ura akan diberikan 3+4 (3 Menteri, 4 Timbalan) sedangkan dakwa MCA, prestasi partinya jauh lebih baik daripada Gerakan.

Kedua, Pemuda UMNO mengamuk kerana KJ tak tersenarai dan mengugut akan 'melakukan sesuatu' sekiranya KJ terus dipinggirkan oleh DS Najib.

Ketiga, Mukhriz dibariskan kerana DS Najib berhasrat untuk melantik Mukhriz sebagai Setiausaha Agung UMNO. Tekanan diterima dari kalangan Menteri & Timbalan Menteri yang kalah dan disebut-sebut akan digugurkan. Tanya mereka "apa istimewanya Mukhriz berbanding mereka?"

Keempat, MIC menuntut supaya Presidennya turut dilantik Senator dan Menteri sekiranya benar ura-ura Presiden Gerakan dan Ketua Wanita UMNO yang kalah akan dilantik senator dan Menteri.

Kelima, Sabah dan Sarawak juga menuntut supaya diberikan kerusi Menteri yang secukupnya berasaskan agihan setiap komponen BN di dua negeri berkenaan yang sekarang dilihat sebagai 'penyelamat' BN.

Keenam, cadangan pengecilan kabinet DS Najib mungkin tidak dapat dipraktikkan memandangkan DS Najib sudah agak pening dengan pelbagai tuntutan dan tekanan yang diterimanya.

Ketujuh, tidak sahih apakah ini satu provokasi atau hanya spekulasi bagi 'menyelamatkan' beberapa individu yang merasai kerusi diduduki mereka sudah suam-suam kuku.
Related Posts with Thumbnails