yang semasa

Jumaat, April 24, 2009

YANG TERUS SUSPEN … JENG… JENG… JENGGG…

Berikut adalah senarai penuh Pengerusi baru Badan Perhubungan UMNO Negeri-negeri.

Selangor - Datuk Seri Najib Razak
Wilayah Persekutuan - Tan Sri Muhyiddin Yassin
Perak - Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir
Pulau Pinang - Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi
Kedah - Datuk Seri Shafie Apdal
Perlis - Datuk Md. Isa Sabu
Kelantan - Datuk Mustapa Mohamed
Pahang - Datuk Seri Adnan Yaacob
Terengganu - Datuk Seri Hishammuddin Hussein
Negeri Sembilan - Datuk Mohamad Hasan
Melaka - Datuk Seri Mohd. Ali Rustam
Johor - Datuk Abdul Ghani Othman
Sabah - Datuk Seri Musa Aman

Ada sesuatu yang sedikit rasa tidak kena dengan perlantikan individu untuk menerajui UMNO negeri-negeri seperti tersenarai di atas. Kalau kawan saya blogger Memo Belakang, Zabidi Saidi menulis nanti, tentu ayat pertamanya “ramalan saya kurang tepat”.

(sekadar catatan : Saya menggunakan status blogger Memo Belakang kepada Zabidi Saidi, kerana sekarang beliau bukan lagi Editor Akhbar. Buat sementara waktu, beliau mencari makan sebagai blogger setelah Akhbar tabloid mingguan pada mana beliau adalah Editor merangkap orang yang bertungkus lumus mengembalikan akhbar berkenaan ke ujana persuratkhabaran tanah air, dikhabarkan gagal melunaskan gajian selama hampir lima bulan. Itu pengakuan Zabidi, kalau beliau bohong, bohonglah saya. Sebab itu, untuk sementara waktu ini, beliau terpaksa mencari makan dengan menjadi blogger. Dan khabarnya Alhamdulillah, cukuplah untuk makan pakai, belanja karaoke dan isi minyak kereta baru [sape bagi kereta tu?…] Kah3… jangan marah sahabatku merangkap bekas rakan serumah).

Apa yang tidak kena?

1) Ada yang naik pangkat dan ada yang turun pangkat. Yang naik pangkat termasuklah Mat Isa Sabu (Perlis), Dr Zambry Kadir (Perak) dan juga Datuk Pa (Kelantan). Yang turun pangkat pula tak lain tak bukan, Mat Said (Terengganu) yang hanya dilantik sebagai Timbalan Pengerusi.

2) Di kalangan pemimpin tertinggi (pusat) yang memegang jawatan sebagai Pengerusi Perhubungan adalah bagi negeri-negeri yang sekarang terlepas ke tangan Pakatan. Antaranya Selangor, Wilayah Persekutuan, Pulau Pinang, Kedah dan Kelantan. Negeri yang masih dikuasai BN, MB/KM semasa terus dikekalkan sebagai Pengerusi. Waima Perak dan Perlis juga telah dikembalikan kepada tradisi (MB/KM sebagai Pengerusi Badan Perhubungan negeri). Tetapi Terengganu? Kenapa turut sama terlibat sedangkan Terengganu ‘masih belum’ jatuh ke tangan Pakatan dan MB Terengganu sekarang masih bernaung di bawah payung dan bendera UMNO/BN. Nampaknya, Terengganu satu-satunya negeri yang berada di luar norma kebiasaan dan ketradisian UMNO.

Apakah kerana kes 10 budak hitam (yang sekarang khabarnya sudah menjadi 20 budak sawo matang !!! – semakin cerah sikit) atau ada apa-apa yang terus menjadi misteri dan suspen?

3) Apakah DS Najib mahu meneruskan nasib malang orang-orang UMNO/BN Terengganu setelah sebelum ini hanya seorang pemimpin UMNO Terengganu dilantik sebagai Menteri? Atau DS Najib sudah ‘mulai sedar’ betapa UMNO Terengganu sejak setahun yang lalu sudah amat parah kondisinya?

Sama-samalah kita tunggu sambungannya dalam episod akan datang. Jeng… jeng… jenggggggg….
Related Posts with Thumbnails