Rabu, April 01, 2009

YANG TERUS DIHAKIS PENGARUHNYA : IDRIS JUSOH

Sama ada diyakini, dipercayai atau tidak, itulah yang dicakapkan banyak orang di Terengganu sebagai ‘hadiah’ ulang tahun setahun pemerintahan Mat Said sebagai Menteri Besar Terengganu.

Dengan barisan pegawai-pegawai kanannya yang dilantik (sama ada yang baru atau yang dinaikkan pangkat), mereka nampaknya semakin berusaha untuk menjalankan pemutihan terhadap semua perkara yang lalu, terutamanya yang dilahirkan ketika Idris Jusoh menerajui Terengganu selaku Menteri Besar 2004-2008.

Lebih menyedihkan bukan sahaja mereka melakukan proses pemutihan itu dengan menamatkan dan mengganti banyak jawatan terhadap apa yang dianggap sebagai orang-orang Idris, malahan berusaha bersungguh-sungguh untuk menggelapkan terus ‘legasi’ Idris Jusoh di Terengganu.

Sama ada Mat Said dan pegawai-pegawai kanannya itu takut dengan pengaruh Idris atau ada muslihat lain, itu tidak dapat dipastikan. Cuma yang pasti, sehingga ‘nama’ pun menjadi igauan ngeri Mat Said and the geng. Semakin banyak nama Unit/agensi yang diwujudkan pada zaman Idris Jusoh, telah sedaya upaya ditukarkannya.

Antara beberapa unit / agensi yang dikhabarkan akan ditukar lagi termasuklah Unit Bestari (Ubest) kepada Agensi Pembangunan Masyarakat (APM) dan mengembalikan semula nama Pusat Pupuk Semangat Terengganu di Teluk Kalong, Kijal, Kemaman yang sebelumnya dinamakan sebagai Pusat Latihan Antarabangsa Terengganu (ITC) oleh Idris Jusoh.

Entahlah… Mat Said sepatutnya kena ‘buat-buat’ sibuk untuk melaksanakan pembangunan Terengganu setelah setahun menjadi MB, walaupun tidak mampu untuk menjadikan Terengganu setaraf sebagaimana setempoh 4 tahun zaman Terengganu di bawah Idris Jusoh.

Sama-samalah kita tunggu apa lagi yang akan menjadi putih selepas ini.
Related Posts with Thumbnails