yang semasa

Selasa, April 21, 2009

YANG SANTAI-SANTAI SAJA

Kita tinggalkan sementara bicara politik Terengganu yang sehingga saat kekunci ini diketuk, keadaannya masih belum reda. Banyak telahan, andaian, keputusan tidak sah, perbandingan mengarut, kenyataan putar belit atau teka teki yang dihamburkan oleh mulut-mulut yang tidak bisu, baik di warung kopi pok Loh, kedai jual rojak, kedai roti stem, restoran stesyen bas, wakaf main dam aji, pejabat kerajaan, site office kontraktor, sekolah, kedai beli cat, tempat cuci kereta, kedai memesan hardware dan di mana-mana sahaja di negeri Terengganu dewasa ini.

Mari kita santai-santai dan melakukan senaman minda, senaman mulut, bibir dan pipi dengan sesekali senyum, ketawa, tersengeh atau menjebih sahaja. Tak perlu fikir dalam-dalam, sepintas lalu aje.

Isu yang disantaikan kali ini lebih kepada beberapa perkara yang diluahkan oleh beberapa blogger (termasuklah saya sendiri) berkaitan perangai pengunjung blog, dalam pertemuan tidak rasmi kami dua malam lalu. Kesnya hampir sama, walaupun wajah serta fie perangai manusia sebenarnya tidak sama.

Kes 1 : Hampir semua story yang ditulis dalam blog mencari kesalahan orang

Kah3… tak cari kesalahan orang nak cari kesalahan apa? Kesalahan lembu? Kambing? Kerbau? Biri-biri? Itik? Ayam? Kucing? Kuda? Pokok? Pagar? Kereta? Lori? Bas?

Nanti Polis, JPJ, imigresen, majlis bandaraya, dewan bandaraya, kastam, Pegawai HEP, SPRM, hakim, majistret, peguam, mahkamah tak ada kerjalah sebab tak boleh cari kesalahan orang. Orang pejabat haiwan dan pejabat hutan saja yang ada kerja sebab cari salah binatang dan pokok. Kah3..

Kes 2 : Beberapa media dan blog tidak dapat dipastikan memihak kepada mana

Kenyataan ini lagi bengong. Kalau memihak kepada satu, dikatakan pro yang berkenaan pula. Kalau memihak pada pihak yang satu lagi, juga dikatakan tidak suka kepada pihak lawan. Sebab itu kena faham makna liberal atau bebas. Sumbat saja apa yang patut diketahui, jangan kira sesiapa atau memihak kepada mana-mana. Penyiaran dalam webblog atau blog bukan ukuran kecenderungan fahaman ideologi atau pendirian seseorang. Dan yang penting, web, webblog, blog atau media internet termasuklah media cetak yang berprinsip begitu bukan ditaja atau mempunyai kepentingan dengan sesiapa, apa-apa parti atau mempunyai saham dengan mana-mana parti, kerajaan.

Kalau nak baca yang memihak begitu, orang UMNO bacalah laman-laman termasuk media cetak yang pro mereka. Begitu juga orang PAS, Keadilan, DAP atau apa-apa ideologi politik sekali pun. Mereka sudah tahu, laman mana yang pro atau yang menentang mereka. Masuk atau baca saja yang berkenaan. Hati pun tak sakit, jiwa pun tak merana.. kan… kan… kan…

Kes 3 : Nak komen tetapi takut-takut

Komen macam-macam, tapi takut nak dedahkan identiti. Pakai macam-macam nama, sembunyikan muka macam shirul dan azilah. Kalau tak dilepaskan komen, tuduh blogger macam-macam, sedangkan tanpa kita sedar, kita sendiri yang dayus dan takut.

Jadilah orang yang gentlemen dan sedar bahawa kita sebenarnya sedang berpijak di bumi nyata, bukan di angkasa lepas yang cuma ada makhluk asing untuk berkawan.

Jangan maree…

Kes 4 : Kalau tak berkenan, tak kena jus, jangan baca

Yang berlaku, pengunjung yang tak berkenan dan tak kena dengan kehendak dan kepentingan mereka dengan galak gatalnya masuk dan membaca tulisan yang ditulis, lepas itu tak bersetuju dan marah-marah. Kemudian memaki hamun dan menuduh macam-macam. Wooiitt… kepala manusia nin lain-lain, fie perangai lain-lain, fahaman lain-lain. Yang kita tak setuju, bukan semua tak setuju. Ramai juga yang setuju, suka dan berkenan. Kalau tak berkenan dan tak bersetuju, jangan buka dan jangan baca, baca saja yang kena dengan kehendak dan kepala kita, habis cerita. Sekali lagi, kita pun tak sakit hati, tak sakit jiwa. Darah tinggi pun tak naik bang….

Kalau tidak, tak wujud macam-macam parti, macam-macam mazhab, macam-macam ideologi… kalau semuanya nak yang memihak dan kena dengan kehendak kita, tulis sendiri, baca sendiri, buat blog sendiri, buka sendiri…

Kes 4 : Blogger orang yang kecewa?

Beberapa blogger memaklumkan adanya tuduhan mereka adalah orang yang kecewa kepada seseorang kerana itu beliau menulis menghentam atau mengkritik. Tuduhan sebegini sepatutnya terkeluar daripada mulut ‘orang hutan’ yang sedang bergayutan di hutan hujan khatulistiwa sekarang ini.

Saya sendiri pernah dituduh orang yang kecewa hasil daripada pelbagai tulisan saya yang kononnya saya memburukkan Mat Said and the geng. Kalau nak dikatakan kecewa, memang saya amat kecewa. Antaranya :

a) Kecewa kerana Mat Said mempersia-siakan amanah yang dipertanggungjawabkan kepada beliau oleh pihak istana untuk mentadbir negeri dengan baik.
b) Kecewa kerana Mat Said rela dan membiarkan saja dirinya dicucuk hidung oleh beberapa individu yang gila kuasa dan kedudukan, sehingga jelas merosakkan Mat Said dan diakui banyak orang merosakkan pentadbiran kerajaan dan pentadbiran parti.
c) Kecewa kerana Mat Said menafikan hak rakyat untuk mengakui dirinya Menteri Besar Terengganu dan Pengerusi BPUNT yang sah hanya kerana menyerahkan kepercayaan seratus peratus pentadbiran kerajaan negeri kepada Menteri Besar 2 @ budak tingkat 16 dan pentadbiran parti kepada Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan @ Dr Jepun in bracket.
d) Kecewa kerana Mat Said hanya sebagai boneka. Begitu juga dengan para Exco, pemimpin parti yang lain termasuklah wakil-wakil rakyat (BN saja tak termasuk PAS), semuanya menjadi boneka.
e) Kecewa kerana menjadi rakyat yang ditipu atas darat kering dan diperalatkan oleh mereka yang berkepentingan, gila kuasa, gila pangkat dan gila bayang selama lebih setahun ini.

Banyak lagi kekecewaan yang boleh diluahkan. Kali ini setakat tu dulu.

Jangan maree…
Related Posts with Thumbnails