yang semasa

Khamis, April 02, 2009

YANG DIGUGUR & YANG DILANTIK

Esok hampir rasmi DS Najib akan menjadi PM ke-6, walaupun banyak suara masih kurang yakin dan mempertikaikan keikhlasan dan kesungguhan Pak Lah untuk menyerahkan kuasa sebagai PM kepada DS Najib.

Apabila sudah disahkan sebagai PM esok, sudah tentu pemerhati politik dan rakyat keseluruhannya akan pula menanti-nanti siapakah pula anggota kabinet DS Najib yang bakal dilantik dan siapa pula anggota kabinet yang sedia ada akan tidak disenaraikan oleh DS Najib dalam barisan kabinetnya.

Dianggarkan, andai benar Dr M menjadi PM de facto kepada DS Najib, beberapa nama yang disebut-sebut akan digugurkan mungkin masih dikekalkan dalam kabinet DS Najib. Dan beberapa anggota kabinet termasuk Timbalan Menteri yang sudah dikira-kira oleh DS Najib dan pemerhati politik untuk dilantik ke kabinet juga mungkin tidak akan berlaku.

Justeru kalau segala-galanya berjalan lancar dan ‘perkiraan’ antara DS Najib dan Dr M berjalan lancar, beberapa nama seperti Syed Hamid, Azalina, Khalid Nordin dan beberapa orang lagi mungkin terselamat daripada bergelar bangkai Menteri/Timbalan Menteri.

Bagaimana dengan Terengganu. Apakah Terengganu akan memperolehi Menteri penuh dan Timbalan Menteri yang baru atau tambahan, masih menjadi teka teki. Cuma yang pasti, dua Timbalan Menteri di zaman Pak Lah yang belum berganti, wajar diganti dan dikekalkan koutanya.
Related Posts with Thumbnails