Ahad, April 12, 2009

YANG BERANI & YANG MENEKUP

Kalau benar esok (atau Selasa) berlakunya undi tidak percaya terhadap Menteri Besar Terengganu, apakah Yang Di Pertua (Speaker) DUN akan benarkan?

Jawapannya tentu tidak, cuma implikasinya amat memalukan Mat Said selaku MB.

Tetapi, kalau katakan sahaja usul berkenaan dibenarkan - apakah di pihak ADUN BN akan menang?

Perkiraannya : 32 kerusi, 24 BN dan 8 PAS. Daripada 24 ADUN, 11 (termasuk MB) adalah Exco. Baki BN 13. Kalau PAS tidak campur tangan, ADUN BN sudah menang.

Di kalangan 13 orang ADUN BN itu rasanya hampir semua boleh bersama. Begitu juga di kalangan Exco. Juga mungkin ada yang tidak sebulu dengan MB. Ini berdasarkan sudah ada suara-suara dari tingkat 5 & 6 yang merasa tidak puas hati dan bosan dengan MB sekarang. Cuma yang tidak dapat dielakkan, adanya surat perjanjian taat setia kepada Mat Said yang dibuat secara rahsia sebelum perlantikan mereka sebagai Exco hendak dibuat terdahulu.

Persoalannya, siapa di kalangan Exco yang tidak sebulu dengan Mat Said? Khabarnya tidak kurang 4 orang Exco yang bersedia bila-bila masa 'menderhaka' kepada tuannya itu sekiranya keadaan memerlukan mereka berbuat demikian. Khabarnya, mereka sudah bosan dengan Mat Said dan akan menyokong pertukaran MB jika berlaku.

Lebih menyeronokkan, khabarnya juga beberapa ADUN termasuk Exco-exco berkenaan sudah pun mengadap PM dan Timbalan PM untuk memaklumkan perihal ketidaksetujuan mereka kepada Mat Said ini.

Persoalan yang lebih besar, siapa di kalangan ADUN BN yang berani kerana hakikatnya ramai yang 'tekup batu'.
Related Posts with Thumbnails