yang semasa

Ahad, Mac 08, 2009

YANG TERSURAT : SEKADAR RENUNGAN

Gambar sebelah adalah anak Datuk A. Samad Said - sila layari webblognya (di sini).

Sekadar untuk renungan, saya memetik satu komen daripada blog Catatan Seekor Lipas yang secara kebetulan orang yang memberi komen di bawah adalah anak Terengganu. Ini bukan soal kenegerian atau soal menyokong atau menentang PPSMI, tetapi sekadar renungan. Diperturunkan komen oleh seorang yang menamakan dirinya Ahmad Albab sepenuhnya tanpa pindaan.

Salam. pertamanya, mmg kelakar bila baca apa yang ko tulis mat. Mmg masuk kepala ke akal - apa akan jadi kalu suma benda tu ditukar ke BM... hancur!

Kedua, lepas tu, aku tengok komen...mcm-mcm ada komen. Hingga ada yg kata ko ni mat, hina bahasa Melayu.

Ketiga, Pengalaman aku. Aku asal pantai timur, terengganu masuk skolah rendah early 80-s sampai menengah early 90-s. kat sana BI tu ibaratnye bahasa Dewa-dewa. Jarang sgt org sembang dlm bahasa tu.

Bila aku buat Diploma/degree di Shah Alam, aku kat ITM. Hampir - bahasa pengantar Bahasa melayu. english aku mmg berterabur. Nak kutip satu-satu nak buat ayat rasa macam nak bina twin tower. Jauh sungguh bezanya dgn budak KL, Selangor. Org belah pantai timur haram nak cakap orang putih... macam itik sakit tekak je bunyinya.

Sekarang aku dah kerja, kat syarikat besar. masih lagi guna bahasa melayu dalam 100 peratus urusannya kerjanya. Sebahagiannya nak cakap orang putih pun malu-malu...macam anak dara kampung zaman 60-an bercakap depan bakal pak mentua. bunyi suara dlm tekak je.

bila aku sedar kelemahan diri aku tu... aku yang boleh baca org putih, dan paham apa org cakap dlm bahasa mat salleh, belajar cakap org putih. Daripada bunyi kakak tua, aku dah boleh cakap lancar. semuanya terpaksa dilakukan dengan inisiatif diri.

kawan-kawan aku yg lain...sampai skang masih ramai - kalu kat function org cakap org putih, cari meja paling hujung dewan. dok sama geng sendiri, sebabnya buleh cakap melayu dengan bebasnya.

aku cuba cari sebabnya. kenapa aku susah sgt nak kuasai English. Bila aku renungkan, antara faktor penting, masa aku sekolah dulu...CIKGU AJAR ENGLISH DALAM BAHASA MELAYU!!!

Inisiatif diri. Melihatkan latar belakang aku yang lemah English dan banyak ketinggalan, kehilangan peluang termasuk kerjaya yang best - (simply coz i cant communicate in English). Aku tukar sekolah anak, dari sebuah sekolah di luar Lembah Klang. Aku hantar anak aku ke Sekolah Kebangsaan Taman Tun Dr Ismail (1).

Beberapa hari pertama, balik sekolah anak aku mengadu kat bini aku...Mama, kakak tak pahamlah, cikgu kat sekolah cakap English. bini aku cakap, sabarlah. Kakak tanyalah kawan-kawan dan cikgu.

Aku kesian kat dia, tapi kami laki bini tetap biarkan dia di sekolah tu. Lama la jugak, dlm 6 bulan kemudian. anak aku dah mahir dgn english. Dan kami di rumah dan luar rumah boleh speaking org putih kat rumah dan luar rumah. Dia boleh tengok movie tanpa subtitles, boleh ajar dan sembang ngan adik-adik dia in English dan banyak lagi.

Bukan aku benci Bahasa Melayu. Tidak pernah sekali-kali. Apa lagi aku adalah pelajar Jurusan Sastera yang dapat SPM A1 - sastera dan BM. tapi aku sedar, belajar Sc n Maths in English adalah baik untuk anak MELAYU!

Jgn jadi bodoh. Konon hilang Melayu bila belajar dalam English. Nak tau Melayu hilang dekat mana, pegi ke Curve, Mutiara Damansara. Tengok anak perempuan Melayu yang pakai seluar pendek paras pangkal peha, dada tersembul dan pusat terjelir. Tengok anak lelaki Melayu yang togok arak macam minum air sirap limau. pergi la ke KLCC, Bukit Bintang, MidValley. Ada tak yg pakai baju Melayu, Baju Kurung atau kebaya. tengok la dressing,gaya, imej dia org, sebijik macam anak kevin Costner yg dok di Hulu Chicago. Diaorg ni la yang nak kena diperbetulkan dulu. kaji kat mana kelemahannya sampai budaya melayu terhakis macam gitu sekali. bukannya nak memekak pasal ajor anak kita guna BI di sekolah.

Lagipun, nama pun belajar di sekolah. Kan itu tempatnya org belajor! bengap!!!

yang benar,
Ahmad Albab yg masih Melayu walaupun slalu dok bercakap org putih.
Related Posts with Thumbnails