yang semasa

Selasa, Mac 10, 2009

YANG SELALU DIKECAM : ALAHAI POLIS MALAYSIA

Pasukan Polis Di Raja Malaysia (PDRM) dikecam lagi. Terbaru mereka dikatakan bertindak ganas kepada orang awam (termasuk wanita dan kanak-kanak) 3 hari lalu kerana dikatakan melanggar arahan polis dalam perarakan dan himpunan besar membantah PPSMI.

Itulah polis. Tak buat salah, buat lagi salah.

Pada saya, bukan semua polis yang seronok nak melakukan apa yang didakwa ‘kekerasan’ dan ‘keganasan’ begitu. Mereka juga seperti kita, yang menjalankan tugas dalam mencari rezeki. Lagi tak dinafikan, memang ada polis yang mempunyai sifat sebegitu dan kadang-kalanya sanggup melebih-lebihkan daripada arahan sebenar.

Cuma yang perlu kita fikirkan bersama – mungkinkah akan terjadi sebegitu rupa kalau semua orang mematuhi arahan dan peraturan yang telah ditetapkan. Nak dikatakan kerajaan takut dengan himpunan besar sebegitu, himpunan telah diadakan. Polis sendiri pun sedar akan berlakunya himpunan besar sebegitu, kalau tidak mana mungkin mereka dihantar untuk berkawal.

Kadang-kadang kesihan juga kepada anggota polis yang telah ‘dikambinghitamkan’ dan dalam masa yang sama kesihan juga kepada rakyat yang kena gas pemedih mata semata-mata kerana kurang faham atau tidak dimaklumkan dengan jelas arahan dan peraturan yang telah dikeluarkan oleh pihak polis. Atau mungkin kerana mereka sendiri merasakan, peraturan dan undang-undang buatan manusia apalah salahnya dilanggar, sedangkan hukum dan peraturan Allah (al-Quran) pun, ada manusia yang mengingkari dan melanggarnya.

Yang jelas, tiada siapa yang gembira dan ketawa besar apabila ditahan polis, contohnya dalam kes kesalahan lalu lintas atau memandu melebihi had laju atau tersalah letak kenderaan di tempat yang tidak dibenarkan sahaja pun, walaupun jelas mereka terang-terangan melanggar peraturan yang ditetapkan. Mahu tidak mahu, polis tetap dipersalahkan, saman tetap diterima tetapi maki hamun dan rasa tidak puas hati kepada polis yang bertindak begitu tetap bersarang di dalam diri. Tak ada peliknya kalau itu yang berlaku. Yang jelas dan perlu kita sedar, selagi namanya manusia, tetap manusia yang bukan seratus peratus sempurna, ada kelemahan dan kekurangan tersendiri. Itulah lumrah dan fitrah.

Yang boleh difikirkan : Bagaimana kalau negara tidak perlu ada polis, tidak perlu ada peraturan dan tidak perlu ada undang-undang? Bagaimana pula bentuk dan wajah serta kaedah polis sekiranya mereka berkhidmat di bawah kerajaan (pusat) bukan kerajaan BN.

Marilah kita sama-sama doakan agar parti yang baik berjaya membentuk kerajaan yang tidak mengarahkan polis bertindak mengikut peraturan dan undang-undang yang dicipta oleh manusia itu.
Related Posts with Thumbnails