yang semasa

Isnin, Februari 23, 2009

YANG KELIRU, YANG MENGAKU & YANG MENGADA-NGADA

Satu perkataan yang mengelirukan banyak orang dalam banyak kes ialah RAKYAT. Kita ambil beberapa contoh berikut :

Contoh 1 : (Seperti gambar di sebelah) Daulat Tuanku Rakyat pohon Tuanku bubarkan DUN Perak.

Contoh 2 : Adalah menjadi harapan patik-patik sekalian rakyat jelata agar Tuanku Sultan Perak mengambil tindakan segera ke atas Speaker Dewan Undangan Negeri Perak dan mereka yang bersama beliau menggantung Menteri Besar Perak dan Barisan EXCOnya dari menghadiri sidang DUN Perak.

Contoh 3 : Ini sejarah hitam bagi rakyat negeri Perak apabila dengan zalim dan rakusnya Timbalan Presiden UMNO, Najib Tun Razak mengadap DYMM Sultan Perak pada pagi 5 Feb. 2009 untuk merompak hak rakyat tersebut melalui pintu belakang.

Contoh 4 : Menurut Mukhriz keputusan pilihan raya kecil Parlimen Permatang Pauh yang berpihak kepada calon Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim membuktikan rakyat semakin hilang kepercayaan terhadap Barisan Nasional (BN) khususnya Umno.

Contoh 5 : Rakyat Kuala Terengganu telah mulai sedar dan terang-terangan menolak BN dengan memilih calon PAS, Mohd Abdul Wahid Endut sebagai Ahli Parlimen mereka.

Contoh 6 : Menurutnya JPN cuba bermain sandiwara setelah menteri pelajaran diasak teruk di mana pelbagai pihak tampil menentang dasar PPSMI yang diperkenalkan Tun Dr Mahathir Mohamad ketika menjadi perdana menteri. Kata beliau seharusnya kerajaan mendengar keluhan rakyat dan bukannya memekat telinga meneruskan dasar PPMSI.

Apa penyelesaiannya apabila …

Semua pihak mengada-ngada mengaku rakyat bersama mereka. Apakah kalau sebahagian orang yang tidak setuju dan sebahagian yang lain bersetuju, boleh diistilahkan sebagai rakyat yang mewakili keseluruhannya?

Contoh 1 : Apakah semua rakyat Perak mohon DUN Perak dibubarkan?

Contoh 2 : Apakah semua rakyat Perak bersetuju dan memberi kesanggupan agar Tuanku Sultan Perak mengambil tindakan?

Contoh 3 : Semua rakyat negeri Perak terpalit sejarah hitam yang dimaksudkan?

Contoh 4 : Tak kan 100% rakyat UMNO hilang kepercayaan?

Contoh 5 : Kalau rakyat Kuala Terengganu menolak BN, kenapa Wan Farid dapat undi lebih 30 ribu dan ‘rakyat’ Wahid Endut hanya 31 ribu itu sahaja?

Contoh 6 : Siapa ‘pelbagai pihak’? (pinjam cara TT tanya : woit… NAK TANYA SIKIT… PELBAGAI PIHAK NI APA BENDANYA?.... kah kah kah...SELALU DENGAR TAPI TAK PERNAH JUMPA…. kah kah kah…..ADA DI JUAL DI JAYA JUSCO KE?... kah kah kah… Keluhan ‘rakyat’ yang bersetuju dan mempertahankan PPSMI tak ada ke?

Apa istilah yang sesuai untuk digunakan bagi menggantikan perkataan ‘rakyat’ dalam konteks adanya majoriti dan minoriti serta adanya pro dan kontra, setuju dan tidak setuju dalam banyak kes? Apakah yang bermajoriti sedikit pun, boleh dianggap sebagai ‘rakyat keseluruhannya?'

Istilah yang sesuai mungkin suara majoriti, suara terbanyak, majoriti orang atau lebih separuh atau yang berkepentingan. Namun dalam kes-kes tertentu, istilah itu akan menjadi subjektif berdasarkan ukuran majoriti minoriti, terbanyak terkurang atau lebih separuh kurang separuh. Dan siapa pula yang boleh mengesahkan dan mengiktiraf perkara ini?

Kadang-kadang kita akan kecewa apabila ada yang mengada-ngada mendakwa ‘rakyat’ bersama mereka, rakyat menyokong penuh usaha mereka, rakyat berdiri teguh di belakang mereka. Siapa rakyat yang dimaksudkan itu? Pening juga nak mengistilahkan formula sains dan matematik ini dalam bahasa Melayu ya?

Rasanya elok para pejuang bahasa terutamanya GAPENA dan GMP mencari istilah yang sesuai untuk perkataan ‘rakyat’ ini dan marilah kita sama-sama terdahulunya merakamkan jutaan terima kasih atas usaha dan kejayaan mereka dalam menggantikan dengan tepat perkataan itu untuk digunapakai oleh ‘rakyat’ Malaysia dengan selesanya tanpa keliru dan mengada-ngada lagi.
Related Posts with Thumbnails