Ahad, Januari 18, 2009

YANG TERLEPAS : SEPERTI TELAH DIRANCANG

Keputusan PRK P036 Kuala Terengganu sudah diketahui. Sudah banyak yang membuat analisa tentang faktor kekalahan dan kemenangan. Pada saya sudah banyak yang saya tulis tentang faktor-faktor yang disebut banyak orang baik secara tersirat mahupun tersurat lagi jelas. Bukan sekadar menulis, kerana tulisan dalam blog JAM ini, hanya merupakan sebahagian kecil sahaja daripada pandangan dan cadangan yang diberikan dari semasa ke semasa berdasarkan situasi semasa dan terkini.

Sayangnya banyak orang merasakan pandangan yang telah diberikan adalah pandangan pinggiran yang perlu dilihat siapa yang mencadangkan dan apa tarafnya orang yang memberi pandangan dan cadangan itu, selain kurang fahamannya kita terhadap apa yang dinamakan komen negatif dan apa pula sifatnya provokasi. Banyak lagi perkara dan kelemahan yang kalau didedahkan, akan menyerongkan lagi persepsi banyak orang terhadap banyak orang.

Secara umumnya, banyak faktor yang membuatkan BN (bukan Wan Farid) kalah dan Wahid Endut (bukan PAS) menang. Kalau berkesempatan, saya akan cuba meluangkan masa menulis perihal ini.

Cuma yang saya nak sebutkan di sini, sehari sebelum PRK, saya ada mengandaikan calon BN akan menang dengan majoriti 3,341 undi. Provokasi itu hanya andaian setelah beberapa dapatan yang dikumpul membayangkan bahawa calon PAS akan menang dengan majoriti 1,433 undi.

Yang jelas, masalah yang melanda BN (UMNO sendiri khususnya) gagal diminimunkan malahan semakin bertambah sehingga ke saat-saat akhir hari pengundian. Dalam masa yang sama, PAS dan calon serta sekutunya semakin mengemaskan strategi dan gerakannya, selain memaksimumkan penyelesaian masalah. Kerana itulah majoriti undi PAS bertambah. Barangkali.
Related Posts with Thumbnails