Isnin, Januari 12, 2009

YANG DILIHAT & DIDENGAR (PRK-4)

(JAM mohon maaf kerana terlewat posting. Sepatutnya sudah dapat dibaca pada awal pagi. Gangguan litar dan gangguan broadband yang dialami dalam tempoh sehari dua ini agak mengganggu – harap maklum).

Hari ini Ahad. Kuala Terengganu agak sibuk menerima tamu luar Terengganu yang hari Ahad menjadi cuti hujung minggu mereka. Malam nanti mungkin sebahagian mereka akan balik kampung semula untuk datang lagi sebelum hari mengundi. Suasana sudah agak sesak dan semakin sibuk dan menyibukkan. Hampir semua markas parti menampung kawasan parkir untuk kereta pelbagai huruf.

Pukul 6.00 pagi kurang lebih, Kuala Terengganu hujan. Tak lebat tetapi tetap hujan. Kira-kira pukul 10 pagi, hujan sudah pergi. Yang tinggal pelancong politik dan pelencong politik.

Naik taraf

PRK menaikkan taraf logistik markas besar kecil BN. Biskut keras cicah air kopi tidak ada lagi. Diganti dengan behon, mee kuning dan beras mentah. Petugas terpaksa juga cari gerai makan di luar kerana ‘tukang masak’ mogok. Kesihan behon, mee kuning dan beras mentah yang tidak dilayan sepatutnya sebagai tetamu yang tidak diundang. Rokok?. oooo... no smoking.. Jentera BN diwajibkan mematuhi arahan kerajaan dalam kempen ‘tak nak merokok’. Rokok tidak akan dibekalkan.

Calon BN dalam Pilihan raya di Amerika

Manusia A : guana kata nak martabak bahase melayu. Poster pung tulis dalang bahase orang puteh. Masa aku gi indonesia baru ning, bapak-bapak dinung tengoh ngepeng presiden jugok, tapi poster sutir tadok tulis bahase inggeris. Tulis kut jawa adelah.

Manusia B : orang amerika rakyat berbilan kaung di malaysia jugok.

Polis cedera

Seorang pegawai polis berpangkat Inspektor diberitakan cerita dan patah tangan kerana dirempuh motosikal. Tidak dapat dipastikan oleh Mat Rempit atau orang awam Terengganu. Tak dapat dipastikan juga sengaja melanggar atau insiden. Kalau insiden, kesihan kepada Inspektor berkenaan. Kata kawan saya “nak tahu berapa ramainya polis di Kuala Terengganu sekarang, kumpulkan bersama penduduk Kuala Terengganu dan lempar batu ke udara secara rambang, pasti batu itu jatuh di atas kepala polis”.

Laporan rasuah oleh AMK

Pukul 2.00 petang, rombongan AMK Terengganu menghantar memorandum rasuah kepada pihak BPR di Wisma Persekutuan, Kuala Terengganu. Memorandum berkaitan kerugian syarikat anak Kerajaan negeri.

Timbalan Menteri untuk orang Terengganu

Cerita kawan saya : dia ditemui oleh seorang pegawai kerajaan yang berkhidmat di Negeri Sembilan. Datang ke Kuala Terengganu untuk ikut Menteri berkempen. Berjumpa dengannya beliau diumpan dengan momokan “Timbalan Menteri untuk orang Terengganu, kena bagi calon BN menang, kalau tak terlepas jawatan tu”. Kawan saya mengomel sakan – “aku dah beri tahu kepada JK penerangan PRK, jangan bawa isu tu. Tu namanya PM tidak ikhlas dan merendahkan kemampuan 6 Ahli Parlimen BN Terengganu yang lain. Mereka yang 6 orang lagi tu tak layak jadi Timbalan Menteri ke? Kena beri kepada Wan Farid juga ke? Kalau PM ikhlas, gantikan dulu tempat arwah (Dato’ Razali) sebagai Timbalan Menteri dengan orang Terengganu sebab satu kerusi Timbalan Menteri tu dah disandang oleh arwah, orang Terengganu”.

DCMJ sudah kelihatan

Dato’ Che Mat Jusoh, bekas Timbalan Ketua UMNO Bahagian dan bekas Speaker DUN Terengganu yang dikatakan turut melobi untuk menjadi calon PRK ni dikatakan telah muncul menunjukkan lubang hidungnya kepada khalayak Kuala Terengganu. Tetapi kemunculannya diragui banyak orang. Petikan berkaitan kemunculan DCMJ ini dipetik daripada sebuah blog pro-BN (permisi bnkterengganu – mohon ijin pak…) dengan cerita berikut :

Dato' Che Mat Jusoh semasa melawat UPU Permint Jaya telah mengaku bahawa beliau adalah pegawai pembangunan DUN Batu Burok.

Katanya beliau dilantik oleh MB dan bukan cadangan umno bahagian. Apa yang pelik beliau menyatakan kehadiran beliau bukan atas arahan umno bahagian, tetapi atas arahan MB sendiri.

Kenapa jadi begini? Sekali lagi pula che Mat Jusoh mengulangi kata-kata beliau yang mana Wan Farid ini bukan calon terbaik BN. Katanya Wan Farid ni suka mencantas atau cah keting, beliau memberi contoh macamana beliau dan arwah Dato' Razali dicantas dari umno bahagian kerana Wan Farid nak menangkan Md Sabri Alwi dan Wan Hisham.

Kalau betul Che Mat dilantik oleh MB, apa tujuan apa motifnya? Kenapa pula Che Mat Jusoh berkata demikian dalam keadaan Wan Farid sangat kritikal sekarang?

Apakah ini kerja MB Dato' Ahmad Said?

Tak yakin dengan SPR

Cerita tak yakin dengan ketelusan SPR ni tak ada kesudahannya. Terbaru seorang teman ada ceritakan bagaimana beliau berkempen dan berusaha menyakinkan pengundi agar jangan takut untuk mengundi kerana kertas undi tetap rahsia dan tidak akan dapat dikesan. Teman saya tu memberi contoh kertas undi yang sekarang tidak lagi ada nombor siri dan tidak akan dapat dikesan siapa yang punya kertas undi tu. Kawan saya dengan marah-marah mengadu kepada saya. “Ada ke dia kata, tu kata SPR depan kita, di belakang kita tak praktik pun. Entah-entah nombor siri tu tak dicetak terang-terang tapi dicetak macam pitis (duit). Nak tengok boleh nampak bila suluh bawah lampu ungu”.

Ceramah 6 Jahanam

6 Jahanam melalak lagi di Flet Bukit Kecil malam tadi. Isunya sama saja. Hentam calon PRK Kuala Terengganu Anwar Ibrahim dan melelong kotak kotexnya.

Ceramah PKR

Kira-kira 1 kilometer dari tempat 6 Jahanam berceramah, ada ceramah PKR di Pejabat Induk PKR Negeri Gong Kapas. Ceramah kali ini lebih ramai yang hadir sehingga beberapa kali diingatkan oleh pihak polis untuk tidak menggangu lalu lintas. Kedudukan pejabat utama PKR nin betul-betul di tengah di persimpangan lampu isyarat Gong Kapas menuju ke Jalan Pasir Panjang dan menjadi laluan utama ke bandar Kuala Terengganu. Bilik Gerakan Utama BN yang terletak di Bangunan UMNO bahagian Kuala Terengganu terletak kira-kira 200 – 250 meter sahaja dari situ. Ada dalam ceramah tu calon PAS Wahid Endut, Presiden PKR Dr Wan Azizah dan singgah sekejap MB Selangor. Tak tahu apa yang diceramahkan kerana tak sempat singgah, tiada parkir. Hanya yang sempat didengar ceramah akan terus diadakan pada setiap malam sehingga 16 Januari.

Ceramah BN

Datuk Mustaffa Mohamad berceramah di Permint Jaya, Cendering DUN Batu Burok. Sesuai dengan keperibadian Datu Pa yang lemah lembut, ceramah di situ juga ‘perlahan’ saja temponya. Yang hadir bapa angkat dan beberapa petugas markas di situ. Sempat singgah dan pekena behon goreng dan Teh O.

Banjir

Jalan dari simpang Cendering ke KL (Kampung Laut) 50 meter dari simpang menghala ke kawasan perindustrian Cendering dan Permint Jaya (di depan Puspakom) dinaiki air. Yang tidak berani mengharungi air dan sayang kereta, kena berpatah balik. Suasana di KL nin kurang meriah. Poster masih berkurang. Di sini adalah sempadan DUN Batu Burok dengan DUN Rhu Rendang, Marang di sebelah utara dan DUN Bukit Payong, Marang di sebelah selatan

Berat sokmo tapi menang

Singgah di Markas PKR/PAS. Teman wartawan nak dapatkan berita. Sambil duduk menunggu orang yang dicari, mencuri dengar isi cakapan sekelompok petugas PKR/PAS yang sedang berehat di meja hadapan. Saya kira bukan orang tempatan berdasarkan loghatnya. Kata salah seorang daripada mereka, “kalau tanya kedudukan UMNO sebelum pilihan raya, memang selalunya berat dan kritikal. Tetapi keputusan menang dia juga”.

Angpau Raya Cina

Pengundi Cina di Pulau Kambing dan Kampung Tiong dah dapat angpau Raya Cina. Mulanya untuk pengundi warga emas (70 tahun ke atas). Yang datang lewat sikit, akan dapat juga walaupun belum mencapai usia 70 tahun. Tak lah banyak sangat, sekadar dua belah tangan je. Nak banyak lagi tunggu wang ehsan raya Cina.

Surat ingatan mengundi

Kata seorang pengundi dalam DUN Wakaf Mempelam – “Seingat saya, sudah tujuh kali saya mengundi. Tak pernah dapat surat rasmi berkepala surat BN yang ditandatangani oleh Pengerusi BN Negeri mengingatkan tanggungjawab kita supaya keluar mengundi pada 17 Januari ini. Kali ini saya terima sepucuk surat siap dengan slip maklumat mengundi lagi”.

RM80 untuk edar

Akhbar sempena PRK ‘Ganukita’ boleh didapati secara percuma di hampir semua markas BN. Tidak dapat dipastikan siapa yang menerbitkan ‘Ganukita’. Cuma yang pasti kalau diteliti daripada sidang pengarang, kumpulan mereka adalah terdiri daripada petugas tetap Unit Komunikasi Kerajaan Negeri. Akhbar tu cukup baik kerana selain kualiti kertasnya yang baik, semua gambar berwarna dan berita / rencana yang tersiar di dalamnya tidak ada pun yang menghentam pembangkang. Sebaliknya menyiarkan kejayaan dan pembangunan negeri Terengganu keseluruhannya agar diketahui oleh rakyat, terutama pengundi Kuala Terengganu ketika ini. Cuma agak terkilan, petugas di markas tidak mampu untuk mengedarkannya secara meluas menjadikan akhbar berkenaan dibiarkan berlonggok di depan markas. Ada inisiatif markas-markas tertentu yang mengupah budak-budak mengedarkannya kepada pengundi dengan berkorban membelanjakan kos upah sebanyak RM80. Semangat berkorban terus disuburkan.

DAP bersungguh

Dua keadaan yang membingungkan seorang teman berbangsa Cina pengundi Kuala Terengganu. (1) DAP bersungguh benar berkempen untuk PAS dalam PRK ni (2) Ada pengundi Cina sendiri marah apabila sebut pasal hudud. Kata pengundi itu, “hudud dok kena ngena dengan kite lah…(hudud tak kena mengena dengan kita)”.

KIMMA hilang punca

KIMMA yang pernah minta bergabung dengan BN hilang punca. Seorang pemimpin KIMMA mendakwa ada 200 orang ahli mereka berdaftar sebagai pengundi dalam Parlimen Kuala Terengganu. Bila beliau ke Markas Utama BN untuk dapatkan satu naskah daftar pemilih bagi tujuan semakan pengundian, mereka tidak dilayan. Ke SPR, perlu ada wakil yang sah dan kena bayar lagi. Kemudian saya cadangkan kepada mereka, ambil masa sikit, buka laman web www.spr.gov.my dan carilah di situ seorang demi seorang. Lagi mudah dan cepat.

Pekena ‘pulut gaul nyior’

Awal pagi tadi (kira-kira 1.15 pagi), kami pekena pulut gaul nyiur kat restoran simpang lampu isyarat Masjid Terapung di Kuala Ibai. Kalau masa puncak, di sini susah nak cari parkir. Yang diminati ramai (bukan saja musim PRK nin, sepanjang masa) kerana ada macam-macam makanan dan minuman, daripada yang telah siap dimasak (nasi lemak, nasi dagang, nasi kunyit, nasi lemak, pulut, dan macam-macam) sehingga kepada masakan panas dan ‘western’. Kalau nak rasa nasi himpit kuah gulai nasi dagang, pergilah ke situ. (Iklan ini tidak berbayar).
Related Posts with Thumbnails