yang semasa

Ahad, Januari 11, 2009

YANG DILIHAT & DIDENGAR (PRK-3)

Sedikit rancak. Dari pagi sampai malam tadi Kuala Terengganu hujan. Sekali renyai sekali reda sekali agak lebat. Tapi jangan keliru. Sedikit kesesakan di bandaraya Kuala Terengganu bukan menandakan suhu pilihan raya semakin hangat. Sebenarnya pada hari Sabtu biasa pun, Kuala Terengganu agak sibuk. Orang-orang kampung dari seluruh daerah lain masuk ke bandar Kuala Terengganu dengan pelbagai urusan masing-masing. Ditambah dengan musim pilihan raya kecil, mereka lagi seronok kalau boleh datang menyaksikan sendiri hiasan bandaraya dengan bendera parti-parti yang bertanding dan tidak bertanding.

Helikopter Berlegar

Sejak pagi, terdengar laungan suara helikopter di udara. Berlegar-legar mengelilingi bandaraya warisan pesisir air yang selama ini hampir tidak terdengar hiruk pikuk kenderaan udara itu. Seingatnya, kali terakhir kenderaan udara tu beredar dan membising di udara Kuala Terengganu ialah masa pertandingan kuda lasak dunia yang disertai sama oleh DYMM SPB YDP Agong. Helikopter tu sebenarnya adalah untuk memastikan keselamatan TPM semasa TPM jalan-jalan cari pengundi. Banyak program yang dihadiri oleh TPM hari ini. Minyak dah 7 kali turun.

Pertandingan Golf

Arena golf Tuanku Mizan Golf and Country Club di Kuala Ibai pagi ini ada pertandingan golf anjuran UMNO. Yang menyertai tak berapa kesah sangat hal-hal politik pilihan raya nin. Yang mereka tahu politik golf. Disertai sama oleh ramai petugas UMNO luar Terengganu yang sekarang sedang kuat bekerja untuk kemenangan Wan Farid. Masa santai begitu, bolehlah beriadah sikit. Kata kawan, golf tu Golongan Orang Lupa Famili. Ok lah juga, jangan Golongan Orang Lupa Fie (perangai) atau Golongan Orang Lupa Friend masa di Kuala Terengganu sudah.

Susah dapat komen

Beberapa teman wartawan masih merungut, sukar untuk dapatkan komen daripada calon yang bertanding. Nak cari di mana masa ni, masing-masing sibuk bagai nak rak. Calon ada urusan peribadi dan nak berehat. Tolong jangan ganggu.

Majlis di Kolej Komuniti Kuala Terengganu

Petang tadi ada program yang akan dihadiri oleh TPM di Kolej Komuniti Kuala Terengganu berhadapan dengan Wisma Darul Iman. Ada kumpulan kompang yang sedang mengadakan latihan akhir menyambut tetamu. Kelihatan ramai anak muda berpakaian batik Kolej Komuniti. Kerusi masih banyak yang kosong, majlis sudah nak dimulakan. Jalan sedikit sesak dan hujan renyai boleh dijadikan alasan atau menyedapkan hati, agar TPM lambat tiba.

Dah Jumpa dah !!!

Petang tadi baru terjumpa sekeping poster calon Bebas Haji Azharudin Mamat @ Adam. Guna lambang buku. Hasrat supaya pengundi Kuala Terengganu ‘ada baca’. Pusing-pusing ke tempat lain, belum lagi ada. Sebelah malam ketika melintasi bulatan batu bersurat Ladang, ternampak 'markas tunggal' calon Bebas ni. Terpampang besar gambar pada markas tu. Selepas selesai ceramah Ezam di Flet Seri Kolam, bersama dua teman wartawan, kami ke markas tunggal calon Bebas tu. Nasib kami baik, calon ada dan sempat ditemuramah dengan ramahnya. Menurut Azharudin, dia hanya membuka satu markas sahaja. Kebetulan markas tu adalah tempat dia berniaga (pengamal rawatan tradisional yang menggunakan ‘bantuan’ ayat-ayat al-Quran tanpa sebarang alatan moden). Markasnya terletak betul-betul di hadapan pasar kraf Ladang (tepi bulatan batu bersurat dan sebelahnya ada kanopi pondok polis). Yang seronoknya kata Azharudin, dia redha kalau hilang wang pertaruhan pun.

Ceramah PKR

Katanya Anwar Ibrahim akan hadir di ceramah PKR di Bilik Gerakan Utama, Pejabat PKR Perhubungan Negeri Terengganu di Gong Kapas. Melalui di situ kurang lebih pukul 10.15 malam, tidak ramai yang hadir. Cuma sekitar 50-60 orang sahaja. Mungkin faktor hujan atau mungkin faktor susah nak letak kereta menyebabkan orang tidak ramai. Atau memang pengundi sekitar tak minat kepada PKR dan Anwar. Tetapi yang pasti, di situ memang langsung tak sesuai untuk adakan ceramah umum. Kedudukannya di jalan utama dekat dengan lampu isyarat lagi. Yang menyusun program tu bukan orang Terengganu kot. Nak adakan majlis bawah kanopi sesuai.

Ceramah 6 Jahanam

Bertempat di Flet Kampung Kolam ada ceramah ‘6 Jahanam bangkai pemimpin PKR’ yang diketuai oleh Ezam Mohd Nor. Hadir sama Hamdan Taha, Lokman Nor Adam, SD Johari Hj Yasin, Azwanddin Hamzah dan Mohd Nazmi Rosli. Kehadiran boleh tahan. Sekitar 100 – 150 orang. Laporan sedikit terperinci isi ceramah (khususnya ceramah Ezam) akan menyusul.

Bekalan dan Logistik

Sekali lagi disebut, sehingga malam ini bekalan makan minum dan rokok Dunhill China masih tak sampai-sampai ke markas-markas BN. Memang tak sampai atau memang tak ada terus, itu kurang pasti. Yang pasti, petugas kena beli rokok Dunhill sendiri. Di kedai serbaneka Maidin Mall rokok Dunhill murah 20 sen daripada biasa. Pergilah ke situ. Dibuka 24 jam.

Nasi Lemak, Nasi Minyak dan keropok lekor

Awal pagi ini, kami hanya pekena nasi lemak dan nasi minyak pinggan dengan keropok lekor goreng panas-panas di hadapan pejabat akhbar Sinar Harian. Tidak seperti malam sebelumnya kami pekena di Perhentian Bas MBKT yang nasi lemaknya dibungkus. Di sini tidak buka 24 jam. Masa kami sedang makan, pekerja kedai nak susun kerusi meja dan bersih bekas nasi yang sudah habis. Warung ini terletak hanya kurang 100 meter dari markas tunggal calon Bebas.
Related Posts with Thumbnails