yang semasa

Selasa, Januari 13, 2009

YANG BERBAKI 6

Semalam dalam posting terbaru saya ada disentuh tentang Dato’ Che Mat Jusoh (DCMJ). Sebelumnya pernah saya sentuh berhubung dengan peranan dan peri pentingnya juga menyelesaikan masalah DMCJ nin. Kalau ada cakap-cakap yang merasakan DMCJ bukan faktor yang boleh mengukuhkan kedudukan Wan Farid, itu terpulang. Tetapi DMCJ and the geng tetap mempunyai saham tersendiri khususnya dalam DUN Batu Burok.

Mengikut laporan daripada blog yang memetik cakap-cakap politik, DMCJ menonjolkan diri dalam arena kempen PRK ini adalah atas arahan MB. Sambil dalam masa yang sama masih tidak boleh menerima Wan Farid sebagai calon dengan memberikan beberapa alasan yang menyokong cakapnya.

Secara peribadi DMCJ boleh bercakap begitu. Demikian juga soal mengundi nanti. Undi tetap bersifat rahsia dan tidak siapa tahu siapa yang kita undi. Cuma dalam situasi sekarang, cakap-cakap DMCJ seolah-olah menjelaskan lagi pendiriannya untuk tidak memberi undi kepada Wan Farid. Dan kejelasan ini akan turut mempengaruhi ahli UMNO yang lain, terutamanya penyokong DMCJ sendiri.

Seperti yang telah saya sebutkan, kalau pun 100% pengundi ahli UMNO dalam Parlimen Kuala Terengganu mengundi Wan Farid, Wan Farid hanya akan memperolehi 36% sahaja daripada undi keseluruhan pengundi Kuala Terengganu. Kalau isu DMCJ masih gagal diselesaikan, hitunglah sendiri berapa peratus undi ahli UMNO yang akan memihak kepada Wan Farid?

Pengundi ahli UMNO amat penting kerana calon BN adalah daripada UMNO. DCMJ mungkin kepada Wan Farid atau sesetengah orang tidak penting, tetapi paling tidak beliau pernah menerajui DUN berkenaan dan pernah menjadi Timbalan Ketua UMNO Bahagian. Paling koman pun, tetap ada 10 orang penyokong totok beliau yang akan taksub kepada DMCJ.

DMCJ pernah ‘merajuk’ apabila Nordiana dinamakan sebagai calon Batu Burok pada pilihan raya umum 2008 lalu. Tetapi akhirnya, dengan kesungguhan dan rayuan manja Nordiana, DMCJ berjaya dipujuk dan menjadi pencadang pencalonan Nordiana. Pun demikian, masih ada suara yang berbisik, kalau DMCJ ‘melepaskan’ semua orang-orangnya mengundi Nordiana ketika itu, Nordiana mungkin akan menang atau paling tidak pun mengurangkan majoriti PAS.

Itu baru kes DMCJ. Belum lagi mengambil kira kes-kes individu UMNO lain dalam DUN berkenaan atau dalam DUN lain.
Related Posts with Thumbnails