yang semasa

Rabu, Disember 31, 2008

YANG HAMPIR PASTI : CALON PAS PRK P036

Mahu tidak mahu ‘masalah dalam PAS Terengganu’ (sebagaimana disebut Mursyidul Am PAS) mesti diselesaikan malam ini. Ini adalah maruah PAS dan maruah Pakatan Rakyat. Tergadainya maruah akan tergadailah impian mereka untuk merampas kerusi Kuala Terengganu.

Umum sudah maklum, malam esok bertempat di Stadium Negeri Jalan Sultan Mahmud, Kuala Terengganu, PAS akan mengumumkan calon yang akan mewakili partinya dalam pilihan raya kecil P36 Kuala Terengganu untuk berhadapan dengan Wan Ahmad Farid dan seorang dua lagi calon ‘tanpa mazhab’.

Dikhabarkan ketika nota ini sedang ditulis (pukul 9.30 malam) bertempat di Rhusila (kediaman Presiden PAS?), beberapa pemimpin tertinggi PAS sedang membuat pertimbangan terakhir bagi menentukan calon yang akan menggalas cabaran PAS bagi merampas kerusi Parlimen Kuala Terengganu sebagaimana dihasratkan mereka. Apa sebenarnya yang dibincangkan dan diperincikan, wallahuaklam. Apa sebenarnya masalah pun, kita tidak pasti. Yang banyak disebut orang, masalahnya ‘berebut’ hendak menjadi calon. Betul atau tidak, jangan tanya saya. Itu kena tanya mereka.

Difahamkan ada tiga (3) nama dalam senarai terakhir sedang diberi pertimbangan daripada segala segi – yang penting bagi mereka, calon yang akan memberi kemenangan kepada PAS. Nama Mat Sabu sudah terkeluar pada tapisan pertama lagi. Nama Dr Mohd Khazani Abdullah pun terpaksa dikeluarkan pada tapisan berikutnya atas sebab-sebab perniagaan dan masalahnya sebagai penjamin.

Yang tinggal dan mendahului senarai ialah ADUN Batu Burok, Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi, diikuti Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Mustaffa Ali (Cikgu Pa) dan bekas wakil rakyat DUN Batu Burok yang juga Timbalan Pesuruhjaya PAS Terengganu, Dato’ Wan Mutalib Wan Embong.

Mereka bertiga mempunyai kekuatan yang hampir seimbang. Bagaimanapun, Dr Syed Azman dilihat lebih mempunyai peluang yang cerah untuk terpilih berbanding Cikgu Pa atau Wan Mutalib.

Bagaimana kalau : Dr Syed Azman dipilih sebagai calon.

Kemungkinan sebab yang paling utama : Paling tidak Dr Syed Azman adalah wakil rakyat semasa DUN Batu Burok, salah satu DUN dalam Parlimen Kuala Terengganu yang dianggap kubu kuat kedua PAS dalam P36 selepas Wakaf Mempelam. Mengimbangi strategi BN yang sudah mengumumkan calonnya dua minggu lalu (dan semenjak pengumuman itu, dilihat Wan Farid and the geng tidak senang duduk di rumah), PAS tidak akan banyak menghabiskan waktu untuk menjelajah daripada ‘A’ dalam DUN Batu Burok sendiri khususnya, ditambah pengalaman hubungan beliau dengan pengundi P36 yang sudah sedia terjalin lantaran beliau pernah menjadi Ahli Parlimen Kuala Terengganu 1999-2004 lalu.

Bagaimana kalau : Cikgu Pa atau Wan Mutalib dipilih.

Kedua-dua mereka juga pernah menjadi ADUN dalam P36. Cikgu Pa pernah jadi ADUN Wakaf Mempelam dan berjaya ‘membina’ Wakaf Mempelam menjadi kubu kuat PAS sehingga sekarang. Tapi Cikgu Pa juga pernah kalah dalam DUN Bandar pada pilihan raya umum 1995. Wan Mutalib pula pernah menjadi ADUN Batu Burok untuk beberapa penggal. Difahamkan, namanya turut terselit sebagai calon P36 pada PRU 2008 lalu sebelum digantikan dengan Mat Sabu. Kemenangan Syed Azman di Batu Burok juga dikaitkan dengan ‘legasi’ yang ditinggalkan oleh Wan Mutalib di DUN berkenaan.

Bagaimana kalau : kita ambil cakap-cakap orang.

Dr Syed Azman – kata seorang kawan saya, Wan Farid mengakui akan berhadapan ‘laluan lebih mudah’ kalau beliau berhadapan dengan Syed Azman. Apa rasionalnya kurang pasti. Cuma yang boleh dibayangkan, ada beberapa rungutan bahawa Syed Azman juga kurang berada dalam kawasan DUNnya sendiri. Semasa beliau menjadi Ahli Parlimen dulu, mungkin kesibukannya sebagai Ahli Parlimen yang perlu menghadiri sidang dewan di Kuala Lumpur dapat dimaafkan oleh pengundi, tetapi sebagai ADUN, Syed Azman dilihat tidak ada alasan kuat untuk tidak berada dalam DUN.

Cikgu Pa – kata kawan saya yang merupakan ahli PAS (walaupun seorang, dia tetap ahli PAS). Banyak orang PAS yang agak kurang senang dengan Cikgu Pa. Mereka menghormati Cikgu Pa sebagai Pesuruhjaya tetapi bukan sebagai calon PRK P36 yang memerlukan mereka menang. Maknanya kalau Cikgu Pa dipilih sebagai calon, mereka tidak lagi boleh bercakap soal ‘calon yang boleh merampas kerusi’ ini.

Wan Mutalib – kata kawan saya yang mengundi Wan Mutalib pada PRU 2004 lalu, “PAS dah tak ada orang lain ke? Kalau Wan Mutalib, kali ini baik aku sokong calon bebas. Banyak sangat masalah dia, payah buat kerja.” (sekali lagi, walaupun hanya seorang, kawan saya itu masih tetap punyai satu undi untuk dirinya, belum mengambil kira undi isteri dan keluarganya yang lain).

Kata kawan saya yang lain – kalau bukan Syed Azman atau calon lain yang dilihat tidak mewakili kumpulan erdogan dalam PAS, the gengs of erdogant ini akan bertindak ‘memerhati dari luar pagar Kuala Terengganu’ sepanjang kempen PRK ini berjalan dan lebih buruk khabarnya mereka akan menyalurkan maklumat kempen yang boleh menguntungkan calon BN.

Semua di atas adalah cakap-cakap politik. Mungkin juga itulah 'masalah' yang disebut Mursyidul Am PAS. Pun demikian, pimpinan PAS pasti ada rasional, alasan dan faktor kuat mereka sendiri untuk menentukan calonnya. Namun yang hampir pasti, berdasarkan beberapa faktor tertentu serta kekuatan luar dan dalam di samping jalan keluar penyelesaian ‘masalah’ paling afdal, PAS dikatakan akan mempertaruhkan Dr Syed Azman Syed Ahmad Nawawi sebagai calon mereka untuk menggalas tanggungjawab merampas kerusi Parlimen Kuala Terengganu.

Kata seorang lagi kawan saya – “sabar-sabarlah menunggu pengumuman calon yang sah malam esok, majlis bermula pukul 8.15 malam di Stadium Negeri. Sesungguhnya Tuhan bersama dengan orang-orang yang sabar… he he he…”
Related Posts with Thumbnails