Rabu, Disember 03, 2008

YANG BERHAJAT & KEPINGIN MENJADI CALON (versi PAS)

“Pakatan Rakyat telah bersetuju untuk meletakkan calon PAS bagi pilihan raya kecil Kuala Terengganu. Timbalan Presiden PAS, Nasaruddin Mat Isa berkata, mesyuarat yang diadakan antara parti itu bersama Parti Keadilan Rakyat (PKR) dan DAP telah berbincang dan menetapkan PAS akan terus bertanding untuk kawasan itu seperti pilihan raya umum sebelum ini”.

(Mulanya saya sudah mencatatkan beberapa perkara dalam perbincangan ini yang turut melibatkan PKR berikutan desas desus yang mengatakan PKR juga memohon ehsan PAS agar menyerahkan kerusi P036 Kuala Terengganu kepada PKR. Tetapi berikutan kenyataan Nasaruddin yang sudah dikira sebagai kesepakatan parti-parti dalam Pakatan Rakyat itu, maka tulisan ini lebih berat fokusnya kepada PAS kecuali dalam beberapa acara selingan).
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Umum menyatakan, berdasarkan kepada PRU 12/2008 lalu, peluang PAS-UMNO dalam PRK P036 nanti adalah 50-50. Bacaan, congakan dan kiraan metrik mana yang diambil, wallahuaklam.

PAS sepatutnya sudah boleh mengakui mereka kuat di P036 ini. Mereka sudah menguasai 3 daripada 4 kerusi DUN dalam Parlimen Kuala Terengganu. BN hanya ada satu. Itu pun hak MCA bukan UMNO. PKR yang diharapkan merampas kerusi itu daripada MCA pun tak termampu. Maknanya PAS sudah kuat daripada UMNO dan PKR.

Pun demikian ‘perasaan’ sebenar mungkin berbeza. Kerana ini adalah pilihan raya bukan pemilihan dalam parti. Kerana ini adalah pilihan raya kecil bukan pilihan raya umum. Kerana ini adalah pilihan masa depan bukan masa lalu. Kerana ini adalah pilihan melibatkan maruah bukan melibatkan puak. Situasi dan sentimen amat berbeza.

Kerana itu barangkali, mereka mempertaruhkan kedudukan 50-50. Dan kalau benar kedudukannya 50-50, faktor penentu kurang lebihnya tentulah calon. Kedudukan hanya akan menjadi 50-50 kalau kedua-dua UMNO dan PAS meletakkan calon yang betul.

Mahu tidak mahu terpaksa diakui bahawa di atas kertas PAS akan menghadapi laluan sukar menentang BN/UMNO di Kuala Terengganu kalau dilihat dari aspek kepimpinan, memandangkan hampir semua pemimpin kanan UMNO/BN peringkat negeri serta tokoh-tokoh pusat ada dalam Parlimen Kuala Terengganu.

UMNO/BN Kuala Terengganu ada Ketua Penerangan negeri, Bendahari negeri, Ketua Pemuda negeri, Ketua Puteri negeri, Setiausaha Agung MCA Pusat, Timbalan Menteri, 4 orang berstatus Yang Berhormat Senator dan seorang Ahli Majlis Kerja Tertinggi UMNO.

Itu belum termasuk tokoh-tokoh lain yang berada dalam senarai mantan (bangkai?) dan tokoh-tokoh yang perasan, tersembunyi dan baru muncul.

Berbeza dengan UMNO, kepimpinan PAS Kawasan Kuala Terengganu tidak begitu menonjol kecuali kalau dilihat dalam konteks PAS Terengganu di mata parti itu keseluruhannya.

PAS Terengganu boleh berbangga apabila Presidennya adalah orang Terengganu, Pengarah Pilihan rayanya orang Terengganu, Naib Ketua Dewan Pemudanya orang Terengganu. Yang juga boleh dibanggakan termasuklah beberapa orang AJK Dewan Harian, Dewan Ulama dan Dewan Muslimah serta Dewan Pemuda ada di kalangan orang Terengganu.

Tetapi dalam senarai itu hanya Pengarah Pilihan raya PAS Pusat, dua orang AJK PAS Pusat dan seorang AJK Pemuda PAS Pusat sahaja orang Kuala Terengganu. Yang lainnya adalah orang luar Kuala Terengganu. Pun demikian, PAS Kuala Terengganu masih boleh bergagah kerana Pesuruhjaya PAS Terengganu dan Timbalan Ketua Pemuda PAS negeri adalah orang Kuala Terengganu.

Mungkin alasan PAS mereka bukan seperti orang UMNO. Orang PAS tidak suka menonjolkan diri dan berebut jawatan, jauh sekali untuk melabur bagi mendapatkan jawatan. Yang berjawatan minta duit dengan yang tidak berjawatan lagi ada. Mungkin kerana itulah, sebahagian besar yang sudah cenderung dengan PAS tidak ke hadapan menawarkan diri untuk memegang apa-apa jawatan dalam parti.

Betul seperti yang diakui banyak ahli PAS, PAS bukan melihat calon tetapi melihat parti. Kesetiaan dan ketotokan ahli PAS kepada partinya memang boleh ditabik spring seribu kali. ‘Karat hijau’ kata orang Terengganu. Cuma orang Terengganu selera politiknya berbeza dengan selera orang Kelantan atau selera orang Pulau Pinang.

Kalau pun yang faham tentang ideologi kepartian dan fahaman pentingnya perjuangan parti diutamakan, itu hanya kerja orang yang menjadi ahli parti-parti politik. Hal ini hanya orang politik kepartian sahaja yang sedar dan faham. Orang politik kepartian kalau dalam konteks hari ini ialah orang-orang UMNO, PAS, Keadilan, MCA, MIC, DAP bersama-sama 29 parti kecil lain di seluruh Malaysia.

Dalam pilihan raya, bukan orang-orang berparti saja yang mengundi, orang tanpa parti dan orang atas pagar juga banyak. Kerana itu, kita kena sedar sebab yang mengundi bukan ahli PAS sahaja. Ada ahli UMNO yang tidak setuju kepada calon UMNO yang mungkin akan memberi undi kepada calon PAS dan begitulah sebaliknya. Apa lagi orang tanpa parti.

Orang tanpa parti dan orang atas pagarlah yang sukar difahamkan situasi ini. Kalau mereka sebut, nak kan calon yang mudah dicari dan ada rumah tangga di kawasan mereka, susah juga kita nak perjelaskan. Mereka misalnya tidak mahu calon yang bakal diundi adalah orang luar yang kalau ditinggalkan di lorong-lorong kampung secara sendirian, tak bertemu jalan keluar, itu menyusahkan mereka.

PAS atau UMNO atau Akim atau parti apa saja yang nak letakkan calon juga kena mesra situasi. Konsep asas ‘berwakil rakyat’ perlu juga dihayati. Kembalikan wakil rakyat kepada rakyat, bukan menyusahkan rakyat. Calon kena yang senang dicari di rumah dan senang rakyat nak bertandang ke rumah, bukan yang ada ‘istana’ dan susah nak ke rumah. Ya lah, orang kampung nak ke rumah wakil mereka, nak masuk rumah kena picit @ tekan tombol loceng kat pintu pagar. Mana orang kampung reti. Nak cari tombol loceng pun dah jadi satu kerja.

Calon ada istana banyak duit. Ya, pitis @ duit @ wang penting juga. Tapi buanglah pemikiran politik Melayu lama, nak bola sebiji pun jumpa wakil rakyat. Nin dah abad 21. Abad sekarang orang semua main komputer, main bola pun ikut komputer saja.

PAS kena ingat bahawa mereka pernah bangun dan runtuh di Terengganu. Itu juga yang menjadi faktor penentu kepada orang-orang tanpa parti dan orang-orang atas pagar itu.

Perkiraan-perkiraan itulah sebenarnya yang perlu diberi perhatian oleh pimpinan PAS dalam menentukan calon dalam PRK kali ini. Usah bercakap soal ortodok atau endorgan @ erdogan @ watloloksegan yang doktrin Anwar Ibrahim atau Nik Aziz atau pelbagai isme-isme yang beretorika itu. Orang kampung tidak faham dan tidak mengambil itu sebagai perkiraan. Yang mereka tahu si anu tu calon PAS lawan dengan si ano tu calon UMNO. Kalau pemimpin nak menganut segala isme itu, biarkanlah mereka saja yang syok sendiri.

Berbalik kepada kepimpinan PAS Kuala Terengganu. Mungkin kerana kurangnya pemimpin PAS di Kuala Terengganu itu jugalah, makanya pada PRU 12/2008 lalu, PAS mempertaruhkan Mat Sabu di kerusi itu.

Kenapa Mat Sabu? Mat Sabu popular dengan gelaran ‘ayam sabung’ PAS yang hebat berpidato. Hebatnya bukan kerana cara berpidato seperti Soeharto, tetapi hebat kerana ‘manis’ mulutnya. Terlalu manis dan amat sesuai dengan ideologi dan doktrin Islam yang dibawa dan dijaja oleh PAS.

Mulutnya sudah manis, tetapi orang Kuala Terengganu masih menolak Mat Sabu mungkin kerana orang kampung tak akan berjumpa tangga rumahnya di Kuala Terengganu. Apa lagi dialeknya pun orang kampung lebih faham bahasa inggeris daripada cakapnya.

Mat Sabu orang luar (luar Terengganu, bukan sekadar luar Kuala Terengganu). PAS mungkin tidak serik dengan identiti ‘cap ayam’ dan ‘dok rok cetong’ yang diberikan oleh segelintir rakyat Terengganu sepanjang tempoh pemerintahan PAS Terengganu 1999-2004, kerana itu ayam sabung yang diletakkan di Kuala Terengganu telah menjadi bapak ‘cap ayam’.

Mat Sabu kalah sedangkan kalau dihitung bahagi jumlah undi yang diperolehi calon PAS di tiga DUN kemudian ditolak undi yang diperolehi oleh BN di satu DUN, Mat Sabu sudah boleh melalak di parlimen.

Apakah PAS tidak ada calon yang layak sehingga memilih calon luar Terengganu?

Seamatan saya, PAS Kuala Terengganu tidak ketandusan calon berwibawa sama ada daripada golongan veteran mahupun golongan muda. Mereka mempunyai AJK PAS Pusat, Wan Mutalib Embong; Pesuruhjaya PAS negeri, Mustaffa Ali (Cikgu Pa) dan AJK Dewan Pemuda PAS Pusat yang juga Timbalan Ketua Pemuda PAS negeri, Ariffin Deraman. Mereka adalah anak tempatan Kuala Terengganu.

Paling tidak pun, PAS sudah ada tiga ADUN dalam Parlimen Kuala Terengganu yang cukup berkaliber, berpengalaman, berpengaruh dan berjiwa wakil rakyat. PAS ada Dr Syed Azman (ADUN Batu Burok), ada Wahid Endut (ADUN Wakaf Mempelam) dan ada Dato’ Tengku Hassan (ADUN Ladang).

PAS juga masih ada beberapa tokoh yang pernah menang pilihan raya di Kuala Terengganu. PAS masih ada Azmi Lop Yusof (mantan ADUN Bandar (1999-2004) yang juga ipar kepada arwah Dato’ Razali Ismail) dan Dr. Sulaiman Abdullah (mantan ADUN Ladang 1999-2004). Jangan dinafikan juga, PAS ada beberapa orang bekas Pegawai Kanan Perkhidmatan Tadbir Negeri (TCS) seperti Dato’ Tengku Hassan yang condongnya kepada PAS.

Kalau PAS rasakan anak tempatan Kuala Terengganu masih kurang mampu berhadapan dengan calon UMNO/BN dalam PRK, beberapa tokoh PAS di luar Kuala Terengganu tetapi masih orang Terengganu boleh diambil kira.

Di kalangan Dewan Pemuda PAS, Azman Shapawi Abdul Rani, Naib Ketua Pemuda PAS Pusat merangkap Ketua Pemuda PAS Negeri adalah bekas wakil rakyat DUN Rantau Abang Dungun (1999-2004) yang sudah terbukti ketokohannya. Kepetahannya berpidato seiras Haji Hadi memukau banyak orang. Azman lulusan agama luar negara, ada karisma dan ada talent.

Di kalangan pemuda, beliau dengan dibantu oleh Ariffin Deraman sudah berjaya menggempur tenaga pemuda dengan HIMPITnya untuk terus totok kepada PAS.

PAS juga ada pemimpin negeri yang amat faham dengan sepak terajang pilihan raya seperti Setiausaha Perhubungan, Yahya Ali atau Ketua Penerangan Muhyiddin Abdul Rashid. Mereka ini masih lagi muda dan berkemampuan. Jadi kenapa Mat Sabu? Se’cap ayam’ mana sekali pun calon tempatan, rasanya lebih boleh diterima dengan baik berbanding cap ayam luar Terengganu walaupun cap ayam A1.

Kalau itu pun masih dok rok cetong dan koman spanar, PAS boleh menonjolkan tokoh-tokoh tersembunyi yang setaraf atau lebih baik daripada Dr Syed Azman. Kalau PAS boleh menonjolkan Dr Syed Azman yang tak ada apa-apa pada PRU 10/1999 dulu, kenapa sekarang tidak. Kalau berjaya, orang-orang sebegini dilihat lebih bersih dan tiada rekod yang boleh meragukan pengundi seperti tiada ragunya pengundi kepada Dr Syed Azman yang boleh dierima rakyat Kuala Terengganu pada 1999 dan 2008.

Anak Terengganu dalam bidang profesional seperti peguam, pensyarah, jurutera, pengarah itu ini dan macam-macam lagi bidang, pangkat dan statusnya belambak lambak berada di mana-mana. Sudah tidak menjadi sesuatu yang rahsia, rata-rata di kalangan orang profesional ini, terutamanya di IPT dan yang berada di Ibu Kota, kecondongannya adalah anti-BN/Kerajaan. Mereka lebih cenderung kepada PAS atau PKR atau parti-parti yang bukan BN. Tinggal lagi, sekarang mereka masih bekerja untuk cari makan.

Inilah masanya PAS nak menonjolkan orang-orang tersembunyi ini, memandangkan PAS sudah banyak kali mendakwa bahawa partinya kini sudah dikerumuni oleh cendikiawan dan cerdik pandai Islam yang sudah sedar dan berfikiran terbuka. Kalau mereka daripada golongan ini yang dipilih, PAS tidak sakit kepala. Mereka tiada rekod yang boleh menjejaskan diri.

Jadi tak perlulah dipusing-pusingkan dengan orang yang sama, orang yang sudah banyak rekod dan sudah acap kali ditolak oleh pengundi. Bukan kerana mereka tidak bagus dan tidak baik, tetapi seperti menampakkan sangat yang PAS kekontangan dan kemandulan calon anak tempatan yang layak dan berkaliber.

Lebih jauh daripada itu, orang akan terus memandang bahawa PAS hanya menonjolkan orang-orang tertentu kerana kepentingan sendiri. Menyembunyikan calon-calon berkelayakan kerana bimbang tergugatnya kedudukan.

Selain itu, PAS akan dilihat sengaja menyembunyikan rekod dan menutup kelemahan individu-individu tertentu atau lebih buruk kalau ada pandangan sinis yang mengatakan PAS hanya dikontrol oleh orang-orang tertentu yang pelahap kuasa.

Untuk tujuan retrospektif, cuba kita turunkan dua tiga nama yang telah disenaraikan sepintas di atas sambil kita melihat kekuatan dan kelemahannya.

Kita mulakan dengan Cikgu Pa – orang lama yang pernah menjadi Timbalan Menteri. Pernah kalah dan menang dan kalah dan menang dan banyaknya kalah lah… di serata tempat dalam negeri Terengganu. Cikgu Pa pernah bertanding di Dungun, bertanding di Wakaf Mempelam, bertanding di Bandar, bertanding di Pangkalan Berangan. Ada yang kalah dan ada yang menang.

Cikgu Pa pernah jadi Exco kanan kerajaan PAS 1999-2004. Tidak kurang yang tidak senang dengan beliau sepanjang tempoh itu. Dikatakan juga, kerana Cikgu Pa lah, Haji Hadi rosak dan PAS Terengganu runtuh.

Wan Mutalib juga pernah kalah dan menang khususnya di DUN Batu Burok. Juga pernah menjadi Exco kanan zaman kerajaan PAS. Dikatakan bersama Cikgu Pa menjadikan Hj Hadi dan PAS Terengganu merudum. Wan Mutalib khabarnya adalah calon asal Parlimen Kuala Terengganu pada PRU 12/2008 lalu. Tetapi atas desakan dan beberapa masalah peribadi ‘pemimpin PAS’, nama Mat Sabu digantikan dan berkokoklah Mat Sabu di situ.

Antara mereka berdua, Dr Syed Azman lebih menonjol. Muda, berpelajaran dan berkemampuan tinggi serta lebih berpotensi untuk menang. Mantan Ahli Parlimen Kuala Terengganu (1999-2004) ini sudah kenal becak lecahnya Kuala Terengganu, selain bersifat terbuka dan mempunyai misi dan visi yang jelas. Orang UMNO ada sedikit ‘seriau’ kalau Dr Syed Azman dipilih.

Cuma beliau sudah menjadi ADUN Batu Burok. Kalau nak dikatakan peduli apa, memang sudah boleh. Pemimpin-pemimpin lain pun banyak yang bertanding dua kerusi (Parlimen dan DUN). Ramai yang menang dan tak jadi masalah pun. Haji Hadi tak usah kiralah sebab dia Presiden, ada keistimewaannya.

Cikgu Pa sendiri pernah bertanding di dua kerusi, lain-lain kawasan lagi. PRU 9/1995, Cikgu Pa bertanding di Parlimen Dungun dan dalam masa yang sama bertanding juga di DUN Bandar, Kuala Terengganu. Cuma tak ada rezeki Cikgu Pa, kedua-duanya lingkup.

Kawan kita yang nak masuk PKR yang lawan Anwar Ibrahim di Permatang Pauh baru-baru ini pun masa tu dan sekarang dia ADUN. UMNO boleh buat, tak kan PAS tak boleh. Cuma mungkin masa tu Pak Lah fikir memang dah akan kalah calon di situ, sebab tu dia beri yang dah ada kerja. Kalau beri kepada orang lain akan jadi penganggur pula.

Cuma satu, janganlah pula berkata sinis sebagai pelahap dan tak beri peluang kepada orang lain sebagai calon.

Kalau nak di kalangan pemuda, Ariffin Deraman boleh ditonjolkan. Timbalan Ketua Pemuda negeri dan AJK Pemuda Pusat ini belum diuji dan diberi peluang untuk bertanding. Mungkin dianggap muda, tapi pengalaman dalam PAS sudah berbaloi sesuai dengan kemudaannya.

Mantan Setiausaha Pemuda negeri ini juga cukup komited dengan parti. Cuma mungkin kerana beliau dibayangi oleh pemimpin-pemimpin veteran dalam PAS terutama Cikgu Pa dan Wan Mutalib di Kuala Terengganu khasnya dan pemimpin-pemimpin ‘besar’ lain di negeri Terengganu amnya menjadikan beliau agak tersusut.

Yang Di Pertua PAS Kawasan Kuala Terengganu merangkap Bendahari PAS negeri merangkap ADUN Wakaf Mempelam sejak 1986, Wahid Endut juga bukan kecil anak. Beliau seorang wakil rakyat yang disenangi ramai di kalangan pengundinya. Cukup ‘low profile’ tetapi komited. Beliau seorang wakil rakyat yang buat ‘home work’ dan ‘berbukti’ sebelum masuk sidang. Sebab itu, dalam sidang DUN susah juga pihak BN nak mematahkan hujahnya.

Kalau faktor seperti kes Dr Syed Azman diambilkira, Wahid juga antara yang layak untuk diketengahkan.

Mat Sabu memang berhasrat benar untuk bertanding semula di Kuala Terengganu. Tak payah menawarkan kepadanya, beliau sendiri yang akan menawar diri. Sebab itu beliau berusaha membawa ke mahkamah memprotes undi pos selepas PRU 12/2008 lalu. Tapi malangnya tak lekat dan apabila jadi kekosongan yang tak perlu diprotes begini, sudah tentu beliau akan berusaha untuk mengambil peluang sekali lagi.

(Selingan) Kalau PAS dikatakan sukar untuk mencari kata sepakat mencalonkan di kalangan mereka, berilah saja kepada PKR. PKR juga tidak kurang ada calon tempatan yang berpotensi dan boleh diketengahkan untuk bertanding. Nak menghalalkan keputusan Pakatan, suruh saja calon PKR guna tiket PAS. Cuma jangan jadi macam Berahim katak sudah. Yang ini PAS kena betul-betul berhati-hati. Jangan pisang berbuah kelapa.

PKR boleh mencadangkan antara calon berpotensinya termasuklah Fariz Musa (Ketua AMK negeri/Timbalan AMK Pusat), mantan wakil rakyat Parlimen Kemaman (1999-2004) Abdul Rahman botak, atau Dr. Manaf (calon DUN Bandar PRU 12/2008). Soal populariti PKR berbanding PAS tidak timbul kalau mereka sepakat dan jujur sebagaimana kesepakatan yang telah termeterai di peringkat pemimpin pusat.

Soalnya sekarang mereka (Pakatan Rakyat) berhajat sangat ingin memerintah negara dan ahli parlimen mesti ditambah. Jadi, Kuala Terengganu adalah medan tambahan pertama mereka yang ‘sah’ melalui pintu hadapan yang terbuka luas sebelum mereka memikirkan untuk membantu Ahli Parlimen lain bermain lompat katak atau lompat kijang.

Akhirnya, ijinkan saya memetik beberapa ayat dan rumusan (dengan pengubahsuaian mengikut persepsi saya) yang saya temui semasa saya menyelongkar blog-blog berkaitan dengan cerita P036 Kuala Terengganu ini, kerana ada sedikit persamaan dengan apa yang telah saya luncurkan.

Rumusan tentang calon yang dicadangkan :

1. Calon tempatan yang dikenali oleh tempatan. Mungkin tidak dikenali oleh media luar, tetapi cukup dikenali dan dimesrai oleh anak tempatan.

2. Calon yang segar dan muda. Yang tidak memiliki jurang usia, jurang dunia yang banyak dengan 2 kelompok ini.

3. Orang luar seperti Mat Sabu tidak lagi diperlukan di Kuala Terengganu.

4. Pakatan Rakyat mahukan kemenangan kerusi ini. Dan untuk menang, kehendak majoriti pengundi Kuala Terengganu perlu diteka dan dicongak, antaranya :

(a) Adakah pengundi P036 mahukan calon selain BN (PAS) anak tempatan yang segar? (Dr Syed Azman atau Ariffin Deraman calon terbaik).

(b) Adakah pengundi P036 mahukan calon selain BN (PAS) anak tempatan yang agresif dan komited? (Wahid Endut adalah calon terbaik).

(c) Adakah pengundi P036 tidak kisah calon luar Kuala Terengganu asalkan ‘meletup’ di Parlimen? (Azman Shapawi calon terbaik).

(d) Adakah pengundi P036 bosan percakaran politik PAS UMNO dan mahu memilih calon bebas? (Tuk Maimun calon terbaik).

(e) Adakah pengundi P036 bosan dengan BN tetapi meluat dengan Cikgu Pa dan Wan Mutalib sekali gus menolak ke semua congakan di atas, mengundi BN atas dasar tradisi-budaya walaupun bosan. (calon PKR adalah terbaik).

Semuanya dikembalikan kepada pemimpin PAS untuk menilai. Kini penggulungan ini bergantung kepada ego seorang ulama dan ego seorang pemimpin tertinggi.

Kepada pengundi P036, sentiasa ingat ini. Mereka yang inginkan undi kita, sepatutnya mereka yang melutut kepada kita. Letakkan maruah anda di tempat yang sepatutnya. Totok dan taksub tidak salah, yang salah tersalah totok dan tersilap taksub.
Related Posts with Thumbnails