yang semasa

Ahad, November 09, 2008

YANG TERLUPA DAN PELUPA

"Walaupun saya mungkin tidak tahan lama, tidak ada seorang pun
yang boleh menafikan saya adalah Menteri Besar ketika ini"

Hari ini (9 November 2008) Kejohanan Kuda Lasak Dunia FEI 2008 (FEI-World Endurance Championship 2008) akan melabuhkan tirai kejohanan. Janji Mat Said Menteri Besar Terengganu, akan ada rombakan kabinet negeri melibatkan beberapa orang Exco Kerajaan negeri yang akan digugurkan dan diganti selepas berakhirnya kejohanan dunia itu. Salah seorang yang sudah comfirm disebut untuk menukar status Exco kepada wakil rakyat kosong ialah Ketua UMNO Bahagian Marang yang baru, YB Yahya Khatib Mohamad.

Rentetan cerita dan kronologi berkaitan dengan ‘pemecatan’ Exco oleh Mat Said ini tidak perlu diulang tayang dan dipanjangkan lantaran isu ini telah mendapat liputan meluas dan mendapat sambutan jauh lebih hangat berbanding kejohanan kuda bertaraf dunia itu. Itulah kehebatan politik manusia berbanding ‘politik kuda’.

Namun menjelang tamatnya kejohanan kuda dunia dan paling mendebarkan menjelangnya pengumuman Mat Said bagi menentukan nasib Yahya dan dua orang yang lain sebagai Exco, telah tersebar cerita kononnya Yahya (dan dua lagi Exco?) tidak akan digugurkan. Sama ada untuk sementara waktu atau untuk waktu-waktu tertentu, itu tidak dapat dipastikan. Yang disebarkan, Yahya dilihat hadir pada Majlis Perasmian FEI-WEC 2008 di Stadium Sultan Mizan pada sebelah malam Rabu lalu, sedangkan mesyuarat mingguan Exco pada paginya, Yahya tidak hadir dan dimaklumkan oleh Mat Said bahawa Yahya kurang sihat.

Difahamkan Yahya hadir pada sebelah malamnya kerana telah dimaklumi yang beliau 'tidak jadi' digugurkan.

Kalau benar cerita yang dihebohkan itu, rupa-rupanya Mat Said yang bermati-matian berkeras untuk meneruskan hasratnya memecat Exco yang keras kepala, masih boleh dilembutkan kengnya. Siapa yang melembutkannya tidak penting. Yang penting untuk dimaklumkan ialah Mat Said adalah Menteri Besar yang pelupa. Beliau lupa bahawa bukan Pak Lah atau UMNO/BN yang mencadangkan beliau ke jawatan MB. Beliau terlupa bahawa beliau pernah berkata, beliau menjadi MB bukan kerana Pak Lah.

Yang penting lagi, Mat Said terlupa perlantikan Exco adalah cadangan daripada beliau untuk mendapat perkenan daripada istana, seperti juga perlantikan beliau sebagai MB yang perlu mendapat perkenan daripada istana. Mat Said sebenarnya lupa kepada istana dan Undang-undang Tubuh Kerajaan negeri dalam melayani keras kengnya. Mat Said lupa bahawa bagaimana pertembungan wakil rakyat BN dengan pihak istana sehingga ‘teman-teman’ mereka itu dicop sebagai ‘23 Melayu Derhaka’. Mat Said lupa ‘pengorbanan’ dan kesungguhan kumpulan tujuh (G7) dan ‘enam jahanam’ yang menjunjung tinggi keputusan istana melantik beliau sebagai MB.

Kerana Mat Said pelupa itulah yang menyebabkan beliau berkata “saya MB, lantik Exco adalah hak saya”. Kerana Mat Said pelupa jugalah Yahya dapat ‘diselamatkan’ mungkin.

Tetapi itu semua hanya kemungkinan. Sebab kemungkinan itu boleh dipelbagaikan, sesuai dengan namanya kemungkinan. Boleh diandaikan, kemungkinan juga Mat Said tidak berjaya mendapat kesanggupan YB BN untuk menduduki kerusi Exco atau kemungkinan juga Mat Said baru tersedar dari kelupaannya setelah menyaksikan ‘politik kuda’.

Cuma Mat Said mungkin terlupa untuk tidur lena apabila memikirkan hal ‘pecat memecat’ ini tatkala beliau teringat peribahasa Melayu - terlajak perahu boleh diundur, terlajak kata buruk padahnya. Kata mesti dikota, lembu dipegang pada talinya, manusia dipegang pada janjinya. Justeru, langsung tidak menghairankan kalau Mat Said benar-benar 'terlupa untuk tidak memecat' Yahya dan mana-mana Exco yang keras kepala. Melayu mudah lupa.

Yang kurik itu kundi yang merah itu saga, yang baik itu budi yang indah itu bahasa.
Related Posts with Thumbnails