yang semasa

Jumaat, November 07, 2008

YANG SEDANG TAWAR MENAWAR

Geng "23 Melayu Derhaka". Dua Exco Mat Said yang 'sanggup dibuang daerah kerana derhaka' berada di barisan depan. Melayu UMNO marahnya hanya sekejap, merajuknya hanya sementara.

Berita terkini ASTRE Watsediri (saluran 2200) melaporkan Menteri Besar Terengganu telah menawarkan jawatan Exco kerajaan negeri kepada McCain yang tewas dalam Pilihanraya Presiden AS semalam. Ketua Jurucakap Kanan kepada McCain, Mat Keras Keng dipetik sebagai berkata, calon Presiden yang tewas itu sedang memberi pertimbangan serius berhubung dengan tawaran itu. STOP NEWS.

Begitulah khabar yang didengar dan dimaklumi. Telah ada beberapa orang kepercayaan Mat Said datang berjumpa dengan beberapa ADUN BN/UMNO di beberapa bahagian untuk menawarkan jawatan Exco dalam proses penyusunan semula Exco dan pentadbiran kerajaan pimpinan Mat Said.

Tawaran dan jajaan yang dilakukan ini adalah lanjutan daripada cadangan Mat Said untuk ‘merombak’ (bahasa halus dan lembut menggantikan perkataan ‘memecat’. Perkataan ‘pecat’ disifatkan oleh sesetengah pemerhati bangsa-bangsa bersatu sebagai agak zalim dan kasar serta keras bunyi dan perbuatannya) barisan Exco Kerajaan negeri yang baru berusia tujuh (7) bulan itu.

Menurut sumber, selain YB Yahya Khatib Mohamad (ADUN Pangkalan Berangan, Parlimen Marang) yang bakal dirombak statusnya, seorang daripada ‘dua Exco lain’ yang bakal menerima nasib yang sama seperti Yahya ialah YB Datuk Za’abar Mohd Adib. Alasannya, prestasi Za’abar yang diharapkan sebagai seorang Exco jauh daripada mencapai standard ISO. Sekadar ulangan dan makluman, Za’abar adalah ADUN Rantau Abang (Parlimen Dungun) dan dilantik sebagai Exco bagi portfolio Pelancongan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan negeri. Za’abar pada pemilihan UMNO Bahagian Dungun baru-baru ini telah mencabar YB Mohd Ariffin @ Zakaria Abdullah, ADUN Paka bagi merebut jawatan Timbalan Ketua Bahagian. YB Zakaria adalah penyandang jawatan Timbalan Ketua Bahagian 2004-2008. Za’abar menang dengan majoriti 152 undi.

Yang benar : Kalau berita terbaru ini ada kebenarannya, maka sahlah bahawa Mat Said sudah tidak mengambil kira pandangan dan nasihat para enam jahanamnya lagi, terutama pandangan dan nasihat (atau bodekan) Kaki Ampu Nombor Wahid merangkap Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan merangkap Setiuasaha UMNO negeri merangkap Ketua UMNO Bahagian Dungun merangkap Ketua Tukang Buat Baju MB Kanan, Yang Berbahagia Dato’ (Dr Jepun) Rosli Mat Hassan. Mungkin Mat Said mula sedar bahawa enam jahanam inilah yang memunahkan dirinya selama ini. Benar jugalah bahawa Mat Said sekarang amat dipengaruhi oleh ‘budak tingkat 16”.

Yang tidak benar : Kenyataan Kaki Ampu Nombor Wahid merangkap Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan merangkap Setiausaha UMNO negeri merangkap Ketua UMNO Bahagian Dungun merangkap Ketua Tukang Buat Baju MB Kanan yang dipetik oleh beberapa akhbar perdana dua hari lalu bahawa MB selaku Pengerusi Badan Perhubungan UMNO negeri memutuskan agar Ketua Bahagian sahaja tidak dicanggah dan Exco tidak dilarang bertanding jawatan lain selain Ketua Bahagian, adalah merupakan usaha berterusan mengekalkan fie peragai buruknya untuk mengelentong rakyat dan ahli UMNO Terengganu.

Tiada yang tidak benar melainkan benar : kalau benar semua ADUN BN/UMNO telah sepakat untuk tidak menerima tawaran dan jajaan Exco oleh Mat Said dan mereka benar-benar bersatu, Mat Said benar-benarlah perlu melelong jawatan Exco. Mat Said akan diaibkan oleh mereka. Jadinya Mat Said perlu cerdik dengan menyelesaikan dulu tawaran dan penerimaan pengganti sebelum tindakan memecat merombak barisan Exco dilaksanakan.

Tiada yang tidak benar melainkan tidak benar : rasanya tidak benar kalau semua ADUN sepakat menolak jawatan Exco. Mereka orang UMNO. Orang UMNO memang berperangai kluk klek. Bila masanya orang UMNO tidak ada kepentingan? Mereka orang Melayu. Melayu UMNO memang mudah lupa. Siapa yang tidak gila nak jadi Exco? bohong kalau orang UMNO yang dah jadi wakil rakyat tidak mahu jadi Exco, tidak gila jawatan, tidak kemaruk kuasa. Jadi Exco gaji campur pelbagai elaun sudah mencapai RM20 ribu sebulan, belum termasuk elaun di luar Exco lagi. Jadi Exco boleh pakai mercedes E200 compresor baru. Jadi Exco boleh macam-macam. Cuma satu saja yang dilarang bila jadi Exco, tak boleh lawan Ketua Bahagian. Yang lain bebas dan berkecuali.

Pengalaman kemelut perlantikan MB yang didokong sepenuhnya oleh ‘23 Melayu Derhaka’ boleh dijadikan pengajaran. Ada beberapa orang YB yang lantang bersuara bahawa mereka “rela dibuang daerah kerana derhaka, namun bersekongkol dengan Mat Said sebagai MB apa lagi menerima tawaran sebagai Exco, tidak sekali-kali." Kerana cakap-cakap itu dianggap cakap politik barangkali, YB berkenaan tanpa segan silu dan malu aib menyambut jawatan Exco yang ditawarkan Mat Said. Belum pun habis Mat Said menyebutnya, cepat-cepat YB berkenaan bersetuju. Malah lebih memalukan, ada YB yang bercakap begitu, awal-awal lagi menyondolkan kepalanya pada lutut Mat Said merayu agar beliau dilantik menjadi Exco. Mat Said tersengeh menang.

Demikian juga dengan pengalaman ura-ura berlakunya pertembungan perlantikan Yang Di Pertua DUN (Speaker) antara kumpulan Mat Said dan kumpulan Idris Jusoh. Kegagalan mereka (kumpulan Idris Jusoh pada ketika itu) baru di peringkat perkiraan dan perbincangan siapa mencalonkan dan siapa mencadangkan sahaja. Sampai di situ mereka sudah tidak dapat mencapai kata sepakat dan masing-masing ‘susut pala’, bimbang kalau-kalau kepentingan mereka tergugat dan ada yang ‘terkorban’. Akhirnya tiada apa-apa yang berlaku. Perlantikan Ku Tera sebagai Speaker DUN berjalan lancar dan aman sentosa. Yang menang lagi ialah Mat Said. Yang jadi mangsa ialah Dato’ Bakar Ali (Cikgu Kor).

Lantaran itu Mat Said langsung tidak bimbang kerana beliau sudah masak dan maklum, itulah standard wakil rakyat UMNO. Melayu UMNO marahnya hanya sekejap, merajuknya hanya sementara. Tawar menawar hanya syarat, lelongan hanya gimik politik semata.

Siapa wakil rakyat BN/UMNO Terengganu yang berani menyanggah telahan ini? Saya berani katakan, Mat Said akan menang lagi dan lagi dan lagi.....
Related Posts with Thumbnails