Rabu, November 26, 2008

YANG MERUDUM : KUMPULAN UTUSAN

Minggu lalu semasa saya di Kuala Lumpur, saya bertemu dengan seorang kawan yang bertugas di pejabat Utusan Melayu. Dek kerana sudah lama tidak berjumpa, banyak cerita yang disembangkan sambil pekena sup tulang. Hangat dan menyelerakan walaupun kami bersembang dalam suasana hujan.

Banyak perkara yang disentuh dalam sembang warung kopi kami itu. Dan antaranya terkeluarkan cerita perihal syarikat Utusan yang menjadi tempat kawan saya mencari rezeki sejak berpuluh-puluh tahun itu.

Menjelang tahun 2009, kawan saya ni sebenarnya ‘mengharapkan’ berlaku pertukaran yang lebih besar dalam syarikat terutamanya yang melibatkan pertukaran dalam Jabatan Pengarang dan staff sokongan lain di negeri-negeri. Namun menurut beliau, untuk tahun 2009, suasananya agak berbeza dari tahun-tahun sebelumnya.

Kata kawan saya, biasanya setiap tahun paling tidak akan ada dua atau tiga orang daripada Jabatan pengarang (termasuk Ketua Biro, Wartawan dan Jurugambar) akan bertukar, tapi tahun 2009 nanti, yang berlaku di kebanyakan negeri, hanya seorang sahaja wartawan yang bertukar, malah ada negeri yang langsung tidak ada pertukaran.

“Kenapa gitu? Prestasi dia orang baik kot, jadi tak payahlah tukar-tukar”, celah saya cuba memanjangkan cerita.

“Bukan pasal tu. Sebenarnya Utusan sekarang teruk dan parah. Ketara sangat. Utusan sekarang tak ada duit. Semua penerbitan oleh Utusan merudum teruk. Dalam pada tu, belanja overhead tinggi. Gaji pegawai entah apa-apa. Banyak jawatan ‘rekaan’ diwujudkan dalam Utusan.

"Jawatan rekaan?”, tanya saya buat-buat hairan.

“Ya lah, jawatan hakiki hanya satu atau dua sahaja, tetapi bagi menyelamatkan dan memberi peluang kepada kroni-kroni dan juak-juak orang-orang tertentu, diwujudkan jawatan sebagai hadiah naik pangkat. Pangkat naik, gaji pun mesti naik, sedangkan pengedaran dan jualan semakin turun. Dah nak cover ikut mana lagi?”, jelas kawan saya dengan soalan yang dia sendiri dan saya tak perlu jawab.

“Sebab itu pertukaran dihadkan. Bayangkan kalau bertukar sampai tiga empat orang dalam satu negeri. Berapa banyak wang yang perlu dibelanjakan? Seorang contohnya dari Perlis bertukar balik ke Ibu Pejabat (KL), paling kurang RM3ribu perlu dibayar, macam-macam elaun. Dah kalau tiga atau empat orang, berapa?”, kata kawan saya lagi dengan bersungguh-sungguh.

“Utusan boleh bangkrap kalau mulai sekarang tidak berjimat cermat. Jualan merudum teruk. Surat khabar jatuh hampir 100 peratus pengedarannya. Begitu juga dengan majalah, jatuh berkali-kali ganda. Aset ada banyak mana sangat”. Tambah kawan saya lagi.

“Kes merudum tu ada hubungan dengan kempen boikot Utusan ke? Provok saya lagi.

“Kaitan je lah. Selain pengedaran jatuh, iklan sumber utama pendapatan juga berkurang begitu banyak. Yang pasti, sekarang Utusan hanya mengharapkan beberapa negeri yang diperintah oleh BN saja untuk beli iklan.

“Masalah lain juga bertali arus. Pengurusan teruk, editorial tidak cekap dan kurang pengalaman, orang-orang berpengalaman disisihkan dan banyak lagilah. Kalau jadi Teresa Kok saman Utusan RM30 juta hari tu dan beliau menang, memang Utusan akan jatuh bangkrap. Mana lagi Utusan nak cari duit?” Kawan saya terus meluahkan isi hatinya.

“Apa-apa pun, lantak dia oranglah nak buat apa pun. Asal aku dapat gaji bulan-bulan, lepas sewa rumah, lepas makan minum pakai anak bini, cukup.” kata kawan saya menutup cerita berkaitan Syarikat pengantara rezeki kepadanya itu.

Mungkin kawan saya nin tidak terfikir, apa akan terjadi kepadanya kalau-kalau (saya ulangi kalau-kalau) bukan UMNO/BN lagi yang memerintah negara sebelum beliau pencen daripada Utusan.
Related Posts with Thumbnails