yang semasa

Jumaat, Oktober 10, 2008

YANG BERJANJI DAN YANG TERMAKAN JANJI

(Kiri) Ku Tera : Tengok nin, Dato' Rosol pun dah setuju, kes lawan tokey punya pasal, DUN Ajil nak ganti dengan orang lain pulak. (Kanan) Dalam ramai-ramai berarak tu, ada nampak Ustaz Zali dan Cikgu Nasir tak?

Baru-baru ini (8 Oktober 2008) saya tulis YANG DIGULA-GULAKAN : ZALI MAMAT CALON AJIL? Dalam tu saya menasihati teman saya Ustaz Zali Mamat agar memikirkan dan membuat penilaian serta perkiraan terbaik daripada janji yang telah dibuat oleh Ku Tera untuk meletakkan beliau (Zali) bertanding kerusi DUN Ajil menggantikan Dato’ Rosol Wahid.

Terbaru dapat pula cerita bahawa Ku Tera bukan sahaja menjanjikan kepada Zali Mamat tetapi juga kepada seorang lagi teman saya Cikgu Nasir insuran. Bermakna dalam masa yang sama dua calon dijanjikan untuk satu kerusi DUN. Itulah janji Ku Tera. Makanya Zali dan Nasir pun dengan sekoyong-koyong berkerjalah dengan sepenuh hatinya bagi memastikan Ku Tera kekal Ketua Bahagian.

Janji nin sebenarnya talian hayat pertama (talian hayat kedua dah saya ceritakan dalam YANG BERKEDUDUKAN CEMAS). Talian hayat pertama nin digunakan serentak. Satu talian hayat diguna untuk beberapa tindakan. Dengan talian hayat ini juga, terdahulu Ku Tera pecat orang-orang tidak setia dalam UMNO Bahagian. Termasuk bekas Setiausaha Bahagian, Baharudin – yang satu ketika menjadi orang paling taat kepada Ku Tera dan orang yang pernah dijanjikan macam-macam termasuk untuk jadi calon Kuala Berang.

Hari ini Ku Tera berjanji lagi. Yang menjadi mangsa (kalau boleh dikatakan ‘mangsa’, kalau tak Alhamdulillah) sahabat saya Zali dan Nasir. Kedua-duanya orang baik, betul lurus dan ‘berjurus’, kata orang Terengganu. Kesian mereka, Cuma nanti jangan tergolong di kalangan orang-orang yang sepak kertas sudahlah, sayang dengan potensi mereka.

Cuma yang saya musykilkan sikit (sikit saja – sepatutnya tak ada apa-apa pun sebab dalam politik macam-macam boleh janji – janji orang politik – Insya-Allah tu Insya-Allah politik), macam mana dua teman baik saya nin boleh termakan janji daripada Ku Tera? Kesihan kepada mereka. Ustaz dan Cikgu jugalah yang jadi mangsa.

Sebenarnya sebab itu disebut talian hayat. Sekadar untuk memanjangkan hayat politik bos mereka berdua. Nampaknya antara Zali dan Nasir kena kerja keras dan tunjukkan kelebihan dan kemampuan mereka. Biar Ku Tera nampak, siapa lebih layak dan paling sesuai. Kalau tidak nanti bimbang ada calon lain pula yang dijanjikan tempat tu. Melopong je ler. Tapi janganlah bila Ustaz Zali dan Cikgu Nasir baca cerita nin, mereka berdua berbalah sesama sendiri pula.

Sabar Zali. Tenang Nasir. Insya-Allah teman berdua bukan sebarangan orang yang boleh termakan janji. Lagi pun, kita kena ambil positif janji Ku Tera tu. Mungkin betul dan seperti yang saya kata kalau ada rezeki, akan merasa juga jadi calon dan bergelar YB. Insya-Allah.

Adegan yang ingin kita lihat : kedua-dua jadi bakal calon.
Adegan yang tak ingin kita lihat : kedua-dua jadi ‘bangkai’ calon.
Related Posts with Thumbnails