yang semasa

Selasa, Oktober 14, 2008

YANG BERBEZA : KEMPEN SMS

Macam-macam cara berkempen. Dan ini antara contoh kempen yang disebar melalui sms. Seperti biasa diturunkan isi kandungan sms sepenuhnya, cuma perkataan / ejaan “bahasa sms” (singkatan & simbol) diubah dan ditulis penuh :

Saudara/saudari para perwakilan yang saya kasihi, ini bukan masa untuk berbalah dan menonjolkan perbezaan, sebaliknya inilah masa untuk kita berpadu di bawah kepimpinan YB Dato’ Hj Din bin Adam, calon Ketua UMNO Bahagian Dungun yang kita kasihi. Beliau adalah pemimpin transformasi. Seorang pemimpin transformasi berkeupayaan mengubah masyarakat (ahli UMNO) di Bahagian Dungun kepada satu kedudukan yang lebih baik. Kepimpinan transformasi mempunyai tiga ciri. PERTAMA, beliau mampu mengenal pasti keperluan untuk berubah. KEDUA, beliau mampu mencipta wawasan dan KETIGA, beliau mampu menginstitusi perubahan. Oleh itu marilah kita pakat-pakat bui (beri) undi kepada YB Dato Hj Din b Adam. Tq drp : xxxxxxx (nama sebenar pengirim).

Mari kita bandingkan dengan SMS yang ini. Masih lagi dalam skop berkempen @ meminta sokongan :

Assalamualaikum para pengundi dalam Parlimen Dungun yang saya hormati. Ingat maruah saya yang telah diaibkan oleh Dato’ Seri Idris. Saya merayu untuk sama-sama menghukum beliau dengan tidak memberi undi kepada calon BN pilihannya. Terima kasih. (tanpa nama pengirim, tetapi boleh dikenali melalui nombor telefon pengirim).

Dua sms yang berbeza daripada orang yang berbeza berkaitan orang yang berbeza yang menjelaskan keperibadian yang berbeza serta menampilkan keikhlasan yang berbeza dalam dua situasi yang berbeza untuk permohonan yang berbeza.

Makanya pilihan anda perlulah berbeza.
Related Posts with Thumbnails