yang semasa

Sabtu, Oktober 18, 2008

YANG BEKERJA UNTUK KHIR TOYO

DS Khir Toyo dijangka akan mendapat pencalonan daripada Pergerakan Pemuda UMNO Bahagian Dungun yang akan memulakan sidangnya 9.00 pagi ini, walaupun nama Dato’ Mukhriz akan turut dicalonkan. Berdasarkan senario mutakhir, nama KJ mungkin tidak dicadangkan.

Pemuda Bahagian Dungun akan menyaksikan pertandingan tiga (3) penjuru bagi jawatan Ketua antara penyandang Sazali Abas, Exco Pemuda Bahagian, Asri dan seorang muka baru Azhar Jambul. Berdasarkan penerimaan perwakilan dan kerja kuat, ketiga-tiga mereka mempunyai peluang sama rata untuk menang.

Siapa yang akan menang mungkin tidak penting buat orang Kuala Lumpur dan pemerhati politik di seluruh negara. Berapa kerat sangat yang kenal Sazali. Mereka mungkin tak kenal pun Asri dan Azhar. Yang mungkin sudah kenal mereka bertiga ialah calon Ketua Pemuda Pusat @ ejen @ pelobi @ petugas @ gurkha mereka sahaja.

Yang ingin dilihat oleh banyak orang di seluruh negara ialah siapakah calon Ketua Pemuda UMNO Pusat yang akan dicalonkan dan menang pencalonan oleh Pemuda Bahagian Dungun tengah hari atau petang ini?

Berbalik kepada Khir Toyo, Mukhriz dan KJ. Kenapa saya katakan nama KJ mungkin tidak dicadangkan dan Khir Toyo yang akan menang pencalonan daripada Bahagian ini?

Selepas Pemuda Besut mencalonkan Mukhriz minggu lalu, KJ bergegas datang ke Terengganu dan memohon Adik Mat (Mohd Sabri Alwi) menjemput semua Ketua Pemuda Bahagian (KPB), khususnya KPB sedia ada. Apa yang dijanjikan dan apa yang ditinggalkan KJ kepada mereka kurang pasti kerana tidak mendapat maklumat terus dan boleh dipercayai. Yang ada ialah cakap-cakap kedai kopi dan ‘beli bakul’ saja. Jadi jangan pakai dulu.

Selepas pertemuan tak berapa sulit itu, semua KPB termasuk Sazali berjanji untuk memastikan KJ dicalonkan. Untuk Pemuda Bahagian Dungun, Sazali sendiri yang akan mencadangkan nama KJ. Manakala dua calon KPB yang lain bersepakat untuk mencalonkan Mukhriz. Nama Khir Toyo belum pun timbul lagi.

Jumaat (kelmarin) sudah lain jadinya. Kebarangkalian sudah berlaku import eksport tak boleh dinafikan. Sazali sendiri telah menukar pendirian dan akan mencalonkan Khir Toyo. Kem dua calon KPB yang lain tetap dengan Mukriz. Ini bermakna nama KJ sudah terpadam.

Yang terjadi sedemikian, khabarnya (bukan gossip), ada seorang pemimpin UMNO daripada Bahagian Marang yang bekerja untuk Khir Toyo datang bertemu Sazali dan memohon agar nama Khir Toyo dicadangkan. Pemimpin ini juga khabarnya (bukan gossip) turut ‘membantu’ Sazali yang sudah ‘laih’ itu (segala macam laih) untuk mengekalkan Ketua Pemuda.

Pemimpin Bahagian Marang ini mungkin boleh diistilahkan sebagai ejen @ pelobi @ petugas @ gurkha. Banyak orang tahu, semasa Khir Toyo menjadi MB Selangor dulu, pemimpin ini banyak menerima manfaat @ projek daripada Kerajaan Khir Toyo. Justeru budi terpaksa dibalas. Kebetulan pula, pemimpin yang pernah menjadi Ketua Pemuda Bahagian Marang ini mungkin hanya mengenali dan baik dengan Sazali. Mungkin juga dia tahu yang Sazali berkeadaan terdesak dan sukar untuk mempertahankan jawatannya sebagai KPB. Lantas Sazalilah tempat pemimpin ini berlabuh.

Mahu tidak mahu Sazali terpaksa menjual maruah dan menjalankan sistem ‘tukar barang’, semata-mata untuk menang. Sazali mengakui yang dia sendiri akan mencalonkan Khir Toyo sebagai 'calon berkecuali' (kononnya). Untuk itu jangan hairan tengah hari atau petang nanti akan diumumkan Pemuda Dungun mencalonkan Khir Toyo.

Dalam misi yang sama, pemimpin ini juga telah merayap ke beberapa Bahagian lain untuk memastikan Khir Toyo dicalonkan. Bahagian Kemaman mungkin sudah terjebak dengan sistem ‘tukar barang’ ini.

Kaedah yang digunapakai mudah sahaja. Menggunakan ‘toyol’ (pemimpin tadi) untuk mengirim ‘barang’ dan seperti kuari mereka menggunakan ‘kaedah bom mengebom’. Hancur dan berkecailah hati yang keras walaupun sebelumnya sudah keras hati perwakilan seperti kerasnya batu yang belum dibom.
Related Posts with Thumbnails