Selasa, September 16, 2008

YANG TIDAK BOLEH TENGOK COPONG

Ada majlis berbuka puasa di kediaman rasmi Pegawai Daerah Dungun. Oleh kerana itu merupakan majlis rasmi kerajaan… saya ulangi majlis rasmi kerajaan….. saya ulangi majlis rasmi kerajaan… saya ulangi majlis rasmi kerajaan, maka saya pun turut hadir sama meraikan rasminya jemputan.

YAB Menteri Besar Terengganu pun dijemput sama menghadiri majlis rasmi berkenaan. Sudah tentu atas kapasitinya sebagai Menteri Besar bukan sebagai pemimpin parti politik. Jemputan rasmi Pegawai Daerah sudah tentu tidak dilupakan terdiri daripada kalangan ahli-ahli YB, pemimpin dan pembodek parti-parti politik, khususnya parti yang menguasai kerajaan hari ini, selain Ketua-ketua Jabatan / Pejabat, JKKK, Ubest, U tak Best dan segala orang mak nenek yang ada di Daerah Dungun tu.

Yang nak diceritakan berlaku dalam majlis rasmi kerajaan itu ialah ada di kalangan pemimpin parti politik yang tidak boleh tengok copong. Dengan tidak mengambil kira majlis tu majlis rasmi kerajaan atau tidak, kira nak berucap je. Yang lebih tidak fahamnya atau memang pemimpin parti itu sendiri tidak faham-faham atau tidak cerdik kefahaman, atas kapasiti apa pemimpin parti hendak sangat berucap dalam majlis rasmi kerajaan dan di kediaman rasmi kerajaan dan di hadapan tetamu rasmi kerajaan dan di hadapan tetamu istimewa utama kerajaan.

Kalau pemimpin itu memegang satu jawatan di peringkat pentadbiran kerajaan (persekutuan, negeri atau daerah), atau jadi Ahli Parlimen ke, ADUN ke, rasanya masih boleh diterima akal. Yang pasti, beliau hanya Ketua Bahagian parti politik. Kalau ya pun jiwa kepimpinannya berkobar-kobar dan kepetahan bercakapnya tercabar setiap kali tengok pembesar suara (copong), kuatkanlah iman dengan berastagfirullah dan bisikkan dalam hati “ini bukan majlis parti aku” atau “aku tak layak bercakap dalam majlis rasmi kerajaan gini, siapa aku?”

Mungkin si pemimpin ini rasa dia amat berkuasa dan boleh buat apa sahaja dengan jawatan politik yang dipegangnya. Atau mungkin dia memang perasan dan berperasaan bahawa dia mempunyai kedudukan dalam kerajaan. Atau dia TERperasan bahawa kerajaan Terengganu hari ini 'ana yang punya'.

Rasanya di daerah-daerah lain, Pegawai Daerah ada juga buat majlis seperti di Dungun ni dan YAB Menteri Besar ada juga dijemput hadir sama. Tapi tak terdengar pula atas kapasiti Ketua Bahagian, ada pemimpin daerah-daerah berkenaan dihalalkan ucapannya di hadapan khalayak. Wallahuaklam.
Related Posts with Thumbnails