Sabtu, September 20, 2008

YANG TERSEDAK DAN TERDESAK

Saya tersenyum sendirian sebaik menerima sms sahabat saya dari Kuala Lumpur. Kata sms tu “ada majlis MB di KL, Pok Li ada. Dia marah aku berita pecat Ustaz Kamal”.

Kerana sahabat saya tu Editor Akhbar Watan yang menyiarkan berita tu, maka dialah yang menjadi mangsa keadaan. Mungkin berita tu banyak orang yang tahu datangnya dari saya walau pun tanpa byline, sebab nama saya tercatat senarai sidang pengarang akhbar berkenaan. Keduanya kerana saya orang Dungun dan ketiganya, kerana cerita tu saya siarkan semula dalam blog jarang anak melayu ini (rujuk : yang telah dipecat).

Pok Li mungkin tersedak kerana tidak menyangka berita tu boleh ditulis dan disiarkan dalam akhbar. Dia juga mungkin tidak perasan dan tidak menyangka bahawa Watan adalah akhbar bebas dan tidak memihak kepada sesiapa. Yang mungkin Pok Li tahu, perlu ditulis berita yang molok-molok semata dan membodek sahaja.

Itulah kalau orang dah terdesak, boleh marah orang tak tentu pasal. Cakapnya nak minta orang hormati dan dengar, dan sebolehnya terbitkan berita-berita yang baik-baik sahaja. Yang kurang baik atau tidak baik tu, pejam mata saja.

Takkanlah dalam hal pemecatan yang benar-benar berlaku pun kita nak sembunyikan lagi faktanya. Salah ke berita tu, memfitnah ke berita tu, rekaan ke berita tu? Inilah susahnya kalau orang senantiasa merasakan dia saja yang betul dan punyai kuasa, tidak mahu mengakui kelemahan dan kekurangan sendiri dan merasakan segala macam perkara dia saja yang boleh tentukan dengan ‘kuasa’ yang terperasan dia miliki sementara itu.

Saya balas sms kawan saya tu : “baguslah, maknanya ada kesan cerita tu, tu kan berita skop, yang kelasnya Editor, sebab akhbar kau yang dapat, akhbar lain tak dapat. Lagi pun, apa hak dia nak marahkan kau? Dia bagi makan kat kau ke? Atau kau minta makan dengan dia?
Related Posts with Thumbnails