yang semasa

Sabtu, September 20, 2008

YANG TERHARU DAN SIMPATI

Petang tadi (Jumaat, 19 September 2008) saya ke hospital melawat sahabat baik saya yang dimasukkan ke wad. Haji Mohamad Ali, sahabat saya sejak lebih 20 tahun dalam belia MAYC dan politik, khususnya di Dungun. Kami sama-sama dalam perjuangan.

Sedihnya sahabat saya tu dikatakan menghidapi barah usus, tapi belum dapat dipastikan. Katanya, doktor memerlukan lebih banyak masa untuk mengesahkan penyakitnya. Beliau sudah dibedah, tapi tak dijumpai simptom penyakit tu. Kini beliau masih di wad 2EF, Hospital Sultanah Zahirah, Kuala Terengganu sejak seminggu lalu, sebelum sample kajian penyakitnya diambil lagi dan akan dihantar ke Hospital USM, Kubang Kerian.

Kerana kami bukan doktor atau belajar dalam bidang perubatan, Cuma setakat itu sajalah yang boleh kami bualkan. Kebetulan tiada tetamu lain yang mengziarahi dia, saya bersembang soal-soal lain, termasuk soal bagaimana perjuangan kami dulu-dulu dalam belia mahu pun politik.

Saya jadi amat terharu dan simpati dengan Haji Mohamad Ali. Beliau masih kental dengan perjuangan, walau pun sudah memasuki usia setengah abad. Yang seronok katanya, dalam tempoh perjuangan itu, hampir ke semua anak-anaknya telah berjaya dalam pelajaran. Ada yang sedang menuntut di UiTM, ada di UMSabah, ada di MRSM dan tempat-tempat elitis yang lain.

Cuma yang agak terkilan sikit katanya, ‘perjuangannya yang sedikit’ dalam belia dan politik itu, juga dibalas dengan sedikit penghargaan dalam usaha beliau memberi didikan kepada anak-anaknya, hanya semata-mata kerana dia antara orang yang bukan yes man, agak menentang arus dan kurang bersetuju dengan pandangan orang-orang yang lebih berkuasa.

Saya hanya mampu minta dia bersabar dan sama-sama berdoa agar penyakitnya cepat sembuh dan dia dapat menjalani kehidupannya seperti biasa.
Related Posts with Thumbnails