yang semasa

Sabtu, September 27, 2008

YANG MANA KERAJAAN DAN YANG MANA PARTI

Pagi tadi (pukul 9.47 pagi), saya menerima satu sms. Saya kurang pasti siapa pengirimnya kerana beliau menggunakan nombor yang tiada dalam simpanan telefon saya. Yang itu saya kira tidak penting, yang lebih penting isi sms yang diterima sungguh mengesankan dan amat memalukan sekali.

Bunyi smsnya (saya perturunkan sepenuhnya tapi telah diubahsuai bahasa/perkataan) :

Majlis penyerahan rumah shalini. Semua YB dijemput hadir TETAPI rumah akan diserahkan oleh Datuk Rosli. Depan orang ramai nin. Konklusinya ialah (1) Semua YB (Exco, Parlimen, DUN Bukit Besi, DUN Paka), MB kita tak berahi. (2) Semua YB di Dungun tak reti (pandai) buat kerja. (3) Kalau biar Datuk Rosli jadi Ketua Bahagian lagi, semua YB jadi pak pacak je. Tukang pergi dengar Datuk Rosli berucap. TUKANG TEPUK TANGAN. JANGAN BIARKAN INI TERJADI.

Saya kira pengirimnya ialah penyokong atau orang yang pro-Dato’ Din Adam. Itulah senario hari ini, kalau di Dungun, satu kumpulan dicap orang Dato’ Rosli dan satu kumpulan yang lain orang Dato’ Din Adam. Tiada orang lain melainkan dua kumpulan orang itu sahaja.

Saya pernah menulis YANG TERSEMBUNYI DI PADANG PULUT. Saya bayangkan yang ada kemusykilan di sebalik program yang dilaksanakan tempoh hari.

Sekadar rekod, semasa berkunjung ke rumah keluarga adik Sharlinie di Padang Pulut, YAB Dato’ Ahmad Said, Menteri Besar Terengganu (atas kapasitinya Menteri Besar bukan Pengerusi Badan Perhubungan UMNO Negeri) telah memberi jaminan kepada bapa adik Sharlinie, Mohd Nashar Mat Hussin, 'yang Kerajaan (melalui KETENGAH) akan membantu' menyiapkan rumah sebelum menjelangnya hari raya. Sehari selepas itu, Ahli Parlimen Dungun, YB Matulidi Jusoh mengeluarkan kenyataan sokongan akan membantu keluarga Mohd Nashar dan akan berbincang dengan KETENGAH (Lembaga Kemajuan Terengganu Tengah) untuk menguruskan hal ini. Padang Pulut terletak di dalam DUN Rantau Abang dan KETENGAH sebagai sebuah agensi di bawah Kementerian Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah bertanggungjawab sebagai agensi pelaksana dalam program pembangunan kampung tradisi dan PPRT di mana Padang Pulut masih terletak di bawah jajahan takluknya.

Maknanya kalau KETENGAH yang menguruskan pembinaan dan bantuan rumah keluarga Sharlinie itu, maka ia sudah menjadi tanggungjawab KERAJAAN, hasil daripada saranan Kerajaan Negeri melalui YAB Menteri Besar. YB Matulidi atas kapasitinya sebagai Ahli Parlimen Dungun mengambil tanggungjawab memastikan agenda kerajaan pusat dan negeri ini dilaksanakan dengan sempurna. Apa kena mengenanya dengan parti? Mungkin kita nak kaitkan dengan 'government of the day', tapi biarlah tukang serah rumah tu orang yang ada jawatan dalam kerajaan, paling tidak pun ADUN Kawasan, kalau pun dah tak suka kepada Ahli Parlimen. ADUN Kawasan kan Exco Kerajaan Negeri, lebih afdal beliau yang mewakili Menteri Besar. Atau kalau masih tidak mahu, minta Pengurus Besar KETENGAH atau Pegawai Daerah Dungun sahaja yang serahkan bagi pihak Kerajaan.

Kekeliruan terhadap yang mana KERAJAAN dan yang mana PARTI masih berterusan seperti yang saya sebutkan dalam YANG TIDAK BOLEH TENGOK COPONG. Inilah bahananya kalau kita terlampau kemaruk kuasa.

Apa-apa pun, tahniah kepada semua YB di Dungun yang telah berjaya diperbodohkan. Tahniah juga kepada semua Jabatan Kerajaan di Dungun terutama KETENGAH dan Pejabat Daerah yang telah berjaya dikambinghitamkan. Tahniah Yang Amat Besarnya kepada Yang Amat Berhormat Dato’ Ahmad Said, Menteri Besar Terengganu yang dengan mudah telah diperalatkan dan diperbudakkan.

Teringat saya kepada kawan kepada kawan saya yang saya temui malam semalam di Restoran Putra, Kuala Lumpur. Antara katanya “Mat Said boleh jadi MB yang baik dan dihormati, sekiranya beberapa orang pembodek (kuncu-kuncu) di kalangan pemuda Bahagian (Kemaman) yang sekarang ini terlalu angkuh dan sombong dapat dihapuskan. Punahnya Mat Said adalah kerana mereka itu”.

Sinonim dengan kata kawan kepada kawan saya di atas. Cuma yang perlu ditukar ‘Pemuda Bahagian Kemaman’ kepada ‘Rosli Mat Hassan’. Tahniah kepada ‘kawan’ saya yang menghantar sms dan diharap sms itu beredar lebih banyak sasarannya.

Tetapi jangan terkejut beruk kerana dengar ceritanya Mat Said akan mempraktikkan perlantikan Senator DUN tidak lama lagi. Salah seorang yang bakal dilantik sebagai Senator DUN ialah Rosli Mat Hassan. Khabarnya lagi Senator DUN Dato’ (Dr) Rosli bin Mat Hassan akan dilantik pula sebagai Yang Amat Berhormat Ketua Timbalan Menteri Besar Kanan Terengganu.

Dah jadi orang nombor dua bosss…. dah upgred ke pingat perak. Barulah tidak bertukar takir antara Kerajaan dengan parti.
Related Posts with Thumbnails