yang semasa

Ahad, September 14, 2008

YANG KE TAIWAN & TERTAWAN

Yang boleh dikatakan sahih ceritanya.

Hairan dan agak pelik, semua orang teramatnya orang-orang PM dan BN gelabah dengan gertakan Dato' Seri Anwar Ibrahim. Sampai menyempurnakan strategi tergempar membawa ahli-ahli Parlimen BN ke luar negara. Walau pun banyak mulut yang sudah berbuih menyatakan program BNBBC itu sudah lama dirancang, namun setitik air jatuh ke dahi, sudah tahu sejuk suamnya. Jawapan yang pelbagai, tarikh yang sekali begitu sekali begini dan tempat yang juga bertukar takir, menjelaskan jenis kegelabahan mereka.

Kepada rakyat pengundi yang diwakili, dikatakan YB mereka mengikuti lawatan sambil belajar. Ke Taiwan katanya - yang satu dunia dah tahu. Maknanya orang kampung semua dah tahu, ahli Parlimen mereka dah berangkat ke luar negara - Taiwan, negeri yang sebahagian besar rakyat kampung-kampungan tak tahu pun sebelah mana kedudukan geografinya dalam peta dunia, apa lagi nak jejakkan kaki. Tapi bila jadi Ahli Parlimen (terutamanya bagi yang baru), ke mana nak pergi, boleh dijejaki. Semuanya angkara Anwar Ibrahim yang tak putus-putus menyebut 16 September.... 16 September....

Di sebalik cerita, rupa-rupanya ada YB yang beritahu orang kampung beliau nak ke Taiwan, tertawan di Kuala Lumpur saja. Mereka ditawan oleh orang-orang tertentu dan dikurung di satu tempat yang tidak ada siapa yang tahu. Mungkin hanya kaum keluarga rapat dan orang-orang kanan YB saja yang tahu. Yang jelas sah sebahagian mereka ini telah tertawan oleh gertakan.

Siapa cerdik dalam hal ini, Pak Lah ke? pemimpin-pemimpin BN ke? Ahli-ahli Parlimen yang tertawan itu ke? Atau Anwar Ibrahim ke? Atau semuanya sah tidak cerdik dan kurang cerdik.
Related Posts with Thumbnails